Gjest trultemor25 Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Er det noen strikkedamer som kan hjelpe meg? Hvor vanskelig kan det være å strikke en sokk har jeg alltid tenkt, inntil jeg leste oppskrifta. Altså har ikke begynt på sokken enda, holder på med lue (og det er grei skuring). I oppskrifta står det: "strikk 2 masker vridd rett sammen". Jeg klarer ikke forestille meg åssen dette foregår? Hva er "vridd rett"? Og videre står det "ta 1. maske løs av (for å unngå hull)", så står det ikke noe mer om denne masken. Skal jeg bare ta den av og glemme den? Da blir det hvertfall hull?! 0 Siter
Soria Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 To vridd rett sammen betyr at du stikker pinnen rett inn i maskene fra høyre istedet for venstre. 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 To vridd rett sammen betyr at du stikker pinnen rett inn i maskene fra høyre istedet for venstre. ok, takk for forklaringen. Ett skritt nærmere en sokk. 0 Siter
lurulf Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 "I oppskrifta står det: "strikk 2 masker vridd rett sammen". Jeg klarer ikke forestille meg åssen dette foregår? Hva er "vridd rett"?" * Vanligvis ville du stukket inn strikkepinnen fra venstre, gjennom begge maskene for å strikke dem sammen. Nå stikker du strikkepinnen inn fra høyre side, gjennom begge maskene. "Og videre står det "ta 1. maske løs av (for å unngå hull)", så står det ikke noe mer om denne masken. Skal jeg bare ta den av og glemme den? Da blir det hvertfall hull?!" *He,he. Neida, du skal ikke ta av masken og slippe den slik at den rakner! Du skal ta masken over på den andre pinnen uten å strikke den. Altså får du masken over, men den er ikke blitt lengre enn den var. Ble dette klarere? 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 "I oppskrifta står det: "strikk 2 masker vridd rett sammen". Jeg klarer ikke forestille meg åssen dette foregår? Hva er "vridd rett"?" * Vanligvis ville du stukket inn strikkepinnen fra venstre, gjennom begge maskene for å strikke dem sammen. Nå stikker du strikkepinnen inn fra høyre side, gjennom begge maskene. "Og videre står det "ta 1. maske løs av (for å unngå hull)", så står det ikke noe mer om denne masken. Skal jeg bare ta den av og glemme den? Da blir det hvertfall hull?!" *He,he. Neida, du skal ikke ta av masken og slippe den slik at den rakner! Du skal ta masken over på den andre pinnen uten å strikke den. Altså får du masken over, men den er ikke blitt lengre enn den var. Ble dette klarere? Å ja! Tusen takk! Nå ble det klarere ja! Nå skal det bli sokker på babyen min! 0 Siter
fresja Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har aldri sett teksten "ta ei maske av for å unngå hull". Men jeg ville iallfall ikke sluppen masken ned! Ta den med på pinnen sammen med de du strikker. Jeg har strikket mange sokker i flere tiår,så jeg bruker ingen oppskrift lenger. Vi lærte det på skolen tidlig på 1960-tallet, men strikking kunne jeg fra før. 0 Siter
lurulf Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Å ja! Tusen takk! Nå ble det klarere ja! Nå skal det bli sokker på babyen min! Lykke til med videre strikking! Det er kjempekoselig å strikke sånne små plagg, kos deg. 0 Siter
Gjest trultemor25 Skrevet 4. juni 2005 Skrevet 4. juni 2005 Jeg har aldri sett teksten "ta ei maske av for å unngå hull". Men jeg ville iallfall ikke sluppen masken ned! Ta den med på pinnen sammen med de du strikker. Jeg har strikket mange sokker i flere tiår,så jeg bruker ingen oppskrift lenger. Vi lærte det på skolen tidlig på 1960-tallet, men strikking kunne jeg fra før. Det står så her hvertfall. Det var det jeg ikke helt fikk til å stemme nemlig, at jeg skulle slippe en maske løs.. hehe.. men nå har jeg skjønt greia.. tror jeg. Blir spennende å sette i gang. Må bare bli ferdig med lua først. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.