Gå til innhold

strikking

Anbefalte innlegg

Gjest trultemor25
Skrevet

Er det noen strikkedamer som kan hjelpe meg?

Hvor vanskelig kan det være å strikke en sokk har jeg alltid tenkt, inntil jeg leste oppskrifta. Altså har ikke begynt på sokken enda, holder på med lue (og det er grei skuring).

I oppskrifta står det: "strikk 2 masker vridd rett sammen". Jeg klarer ikke forestille meg åssen dette foregår? Hva er "vridd rett"?

Og videre står det "ta 1. maske løs av (for å unngå hull)", så står det ikke noe mer om denne masken. Skal jeg bare ta den av og glemme den? Da blir det hvertfall hull?!

Skrevet

To vridd rett sammen betyr at du stikker pinnen rett inn i maskene fra høyre istedet for venstre.

Gjest trultemor25
Skrevet

To vridd rett sammen betyr at du stikker pinnen rett inn i maskene fra høyre istedet for venstre.

ok, takk for forklaringen. Ett skritt nærmere en sokk.

Skrevet

"I oppskrifta står det: "strikk 2 masker vridd rett sammen". Jeg klarer ikke forestille meg åssen dette foregår? Hva er "vridd rett"?"

* Vanligvis ville du stukket inn strikkepinnen fra venstre, gjennom begge maskene for å strikke dem sammen. Nå stikker du strikkepinnen inn fra høyre side, gjennom begge maskene.

"Og videre står det "ta 1. maske løs av (for å unngå hull)", så står det ikke noe mer om denne masken. Skal jeg bare ta den av og glemme den? Da blir det hvertfall hull?!"

*He,he. Neida, du skal ikke ta av masken og slippe den slik at den rakner! Du skal ta masken over på den andre pinnen uten å strikke den. Altså får du masken over, men den er ikke blitt lengre enn den var.

Ble dette klarere?

Gjest trultemor25
Skrevet

"I oppskrifta står det: "strikk 2 masker vridd rett sammen". Jeg klarer ikke forestille meg åssen dette foregår? Hva er "vridd rett"?"

* Vanligvis ville du stukket inn strikkepinnen fra venstre, gjennom begge maskene for å strikke dem sammen. Nå stikker du strikkepinnen inn fra høyre side, gjennom begge maskene.

"Og videre står det "ta 1. maske løs av (for å unngå hull)", så står det ikke noe mer om denne masken. Skal jeg bare ta den av og glemme den? Da blir det hvertfall hull?!"

*He,he. Neida, du skal ikke ta av masken og slippe den slik at den rakner! Du skal ta masken over på den andre pinnen uten å strikke den. Altså får du masken over, men den er ikke blitt lengre enn den var.

Ble dette klarere?

Å ja! Tusen takk! Nå ble det klarere ja! Nå skal det bli sokker på babyen min!

:)

Skrevet

Jeg har aldri sett teksten "ta ei maske av for å unngå hull". Men jeg ville iallfall ikke sluppen masken ned! Ta den med på pinnen sammen med de du strikker. Jeg har strikket mange sokker i flere tiår,så jeg bruker ingen oppskrift lenger. Vi lærte det på skolen tidlig på 1960-tallet, men strikking kunne jeg fra før.

Skrevet

Å ja! Tusen takk! Nå ble det klarere ja! Nå skal det bli sokker på babyen min!

Lykke til med videre strikking! Det er kjempekoselig å strikke sånne små plagg, kos deg.

Gjest trultemor25
Skrevet

Jeg har aldri sett teksten "ta ei maske av for å unngå hull". Men jeg ville iallfall ikke sluppen masken ned! Ta den med på pinnen sammen med de du strikker. Jeg har strikket mange sokker i flere tiår,så jeg bruker ingen oppskrift lenger. Vi lærte det på skolen tidlig på 1960-tallet, men strikking kunne jeg fra før.

Det står så her hvertfall. Det var det jeg ikke helt fikk til å stemme nemlig, at jeg skulle slippe en maske løs.. hehe.. men nå har jeg skjønt greia.. tror jeg. Blir spennende å sette i gang. Må bare bli ferdig med lua først. :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...