Gå til innhold

så sitter jeg i det igjen!

Anbefalte innlegg

Gjest forbannet som faen

Har skrevet inn her om mine svigerporblemer før, og dere har hjulpet, føler meg komplett dust som ikke klarer meg alene men må komme tilbake, har brukt litt forskjellige nick for å beskytte meg mot å bli igjenkjent, så er her saken:

Familien til typen er av den typen at visst folk skulle rangeres så hadde disse havnet nokså lavt nede. Få jobber, dårlig økonomi, de fleste går fra hværandre etter å ha fått barn osv. Så innimellom kommer svigermor til meg for å låne penger, hun mottar all mulig hjelp og støtte, jeg er en student som må bruke fritiden min på å tjene det jeg vil ha, siden ellers studerer jeg. Hun sitter hjemme, ungen er i barnehagen og huset ser ikke ut så kun Gud og hun vet hva hun driver på med i all fritiden sin.

Hun må låne penger av folk innimellom og sønnen har spesifikt sagt til henne at hun ikke får spørre meg, og til meg ikke lån henne penger. Når hun ber meg ber hun meg også om å ikke si noe til han, noe jeg gjør og ber han ikke si at jeg har sagt det til henne. Det er han jeg er sammen med og jeg vil ha et forhold uten hemmligheter, det blir i hværtfall feil om vi skal ha hemmeligheter om den andres familie synest jeg...

Noen ganger har hun klart å få penger av meg, men andre ganger ikke, jeg har alltid sagt i fra til min kjære. I dag spurte hun om å få låne penger igjen, jeg skulle få tilbake den 23. hadde en veldig god (og sann) undskyldning og sa at det ikke gikk for jeg skulle bruke meste parten av dem på et stort kjøp den 19. pustet letter ut, den klarte jeg bra i deg. MEN så kommer hun tilbake, hun fant nettop ut at hun får penger i neste uke, så da kunne hun jo låne og levere tilbake før jeg trengte pengene, eh eh, hva skal jeg si da?? Jeg gikk jo rett i fella der, så joda et par hundrelapper gikk fint. Hun sa at hun var helt blakk og desperat etter røyk, det er oftest dette hun skal ha penger til, også snakket vi om noen plager hun hadde og hun sa at hun hadde fått khols men at jeg ikke måtte si noe stil sønnen.

Hvorfor gjør de dette mot meg når jeg gang på gang har sagt at jeg lyger ikke for sønnen hennes altså kjæresten min. Og at vi har en klar avtalte på at jeg ikke skal holde slik info tilbake??

Hun har nok ingen andre å gå til får å låne penger, store deler av familien har dårlig råd og andre har brent seg fordi hun ikke betaler dem tilbake. Jeg har alltid fått tilbake, summene hun har spurt er alt fra 16kr til en tusenlapp. I dag et par hundre.

Om hun har khols eller bare sa det av en eller annn grunn, feks få min sympati og lettere penger vet jeg ikke. Skal jeg fortelle min kjæreste at jeg har lånt moren hans penger og at hun sa til meg at hun hadde khols eller skal jeg la hun si det når hun måtte føle for det? Det er jo ikke riktig at det er kjæresten som sier at moren kansje er alvorlig syk, jeg synest det blir helt feil om jeg sier det til han, men samtidig galt å vite uten å si det til han.

Det med pengene kommer jeg nok til å si, vi har en klar avtale der, det blir pinlig men når man går i fella så bør man alikevel tilstå.

Hva synest dere jeg bør si? det med pengene?den påståtte sykdommen? begge deler?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187038-s%C3%A5-sitter-jeg-i-det-igjen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Forbannet som faen

Hvorfor setter du deg i riskikoen å ikke kunne utføre storkjøpet neste uke, hvis hun ikke betaler deg?

Det er en bjørnetjeneste å låne henne penger. Hun lærer ikke å ordne sin egen økonomi før hun virkelig må klare seg selv.

mvh

Jo du har rett. Jeg trodde jeg hadde kommet meg unne denne gangen, men så fikk hun sin fikse ide og "ordnet" det for oss begge. Problemet er vel at jeg er for snill, klarer ikke å si blankt nei, så jeg bruker undskyldninger og denne gangen synest jeg at jeg hadde en meget god en. Kom ikke på noe nytt da hun fant en løsning.

Bør jeg si blankt nei, det er mine penger og de skal jeg ha i lommeboka/banken min? Jeg har en del oppsparte middler i banken, er av de som alltid på sikre meg økonomisk, i tilfelle krise. Hun vet ikke det, hun bruker og tenker etterpå, mens jeg planlegger økonomien min.

Ville det vært frekk å tilby min hjelp for å lære henne økonomistyring?

Er ingen økonom, men har et par triks som man ikke må være så smart for å klare. Når hun får penger kjøper de seg ofte unødvenige ting og da forsvinner pengene fort.

Gjest synest nå jeg

Du bør selvfølgelig si fra til kjæresten din, om at hun holder på slik. Og han får sette dama på plass en gang for alle.

Så du synest hun skal fortelle kjæresten sin at moren hans lider av khols? det er vel ikke hennes oppgave, den samtalen må moren ta når hun er klar.

Gjest har vært i samme situasjon

I det minste virker det som du innser at det her delvis er din egen feil... Man låner bare ikke bort penger til noen som åpenbart utnytter en. Hun vet at det er lett å få penger av deg, og det bruker hun for alt det er verdt. Ikke la henne påvirke deg med å si at hun har en eller annen sykdom - det har da ingenting med saken å gjøre! Våg å si nei, og hvis du ikke klarer burde du kanskje vurdere å lære deg det snart? Du har ingen plikt til å forsørge din svigermor!

Annonse

Gjest forbannet som faen

I det minste virker det som du innser at det her delvis er din egen feil... Man låner bare ikke bort penger til noen som åpenbart utnytter en. Hun vet at det er lett å få penger av deg, og det bruker hun for alt det er verdt. Ikke la henne påvirke deg med å si at hun har en eller annen sykdom - det har da ingenting med saken å gjøre! Våg å si nei, og hvis du ikke klarer burde du kanskje vurdere å lære deg det snart? Du har ingen plikt til å forsørge din svigermor!

Takk for svar!

Du har nok rett, jeg bør vel begynne å si nei, men jeg føler at det er frekt, derfor finner jeg alltid undskyldninger istedet. Noen gode tips til hvordan lære å si nei?

Jeg tror hun kan bli sur og like meg mindre en nå (de liker meg og jeg later som om jeg liker de)

Nicket ditt sier at du har du vært i samme bår selv, noen erfaringer/ råd å komme med?

Gjest har vært i samme situasjon

Takk for svar!

Du har nok rett, jeg bør vel begynne å si nei, men jeg føler at det er frekt, derfor finner jeg alltid undskyldninger istedet. Noen gode tips til hvordan lære å si nei?

Jeg tror hun kan bli sur og like meg mindre en nå (de liker meg og jeg later som om jeg liker de)

Nicket ditt sier at du har du vært i samme bår selv, noen erfaringer/ råd å komme med?

Hei igjen :)

Det er ikke vanskelig å si nei hvis du bare begynner med det. Den første gangen er verst! Og det er ikke frekt. Hun har ingen rett på dine penger! Og hun hadde sikkert hatt nok selv hvis hun ikke var uforsiktig?

Virker som du gir henne penger for at hun skal like deg / ikke bli sur. Hvis den eneste grunnen til at hun liker deg er at du gir henne penger får det heller være det samme, man kan ikke betale noen for å like seg.

Jeg har vært i samme situasjon ja, og tapt pengene, flere tusen kroner. Den personen jeg lånte pengene til har jeg et ikke-forhold til i dag, og jeg er redd noe slikt kan skje for deg og svigermor også etterhvert.

Skjønner godt at det kan være vanskelig å stå imot, man vil jo gjerne være grei og slikt, men man må vite når man blir utnyttet. Og da er det ikke å være grei lengre. Da er det å være dum.

Det er dine penger, og du kan be henne respektere at du ikke vil gi henne mer penger. Si at det ikke er for å være ekkel mot henne, men at du synes det går for langt og at du er redd for at forholdet deres skal bli ødelagt hvis det blir for mye mas om penger mellom dere. For penger har ødelagt for mange før!

Lykke til med svigers :)

Gjest er det noe å lure på?!

Så du synest hun skal fortelle kjæresten sin at moren hans lider av khols? det er vel ikke hennes oppgave, den samtalen må moren ta når hun er klar.

Og du synes den svigermora høres ut som om hun kommer til å gjøre det? Neppe. Hun kommer heller til å bruke sykdommen som brekkmiddel for å få vilja si tenker jeg!!

Dessuten, jeg mente at hun må fortelle kjæresten at mora driver og sier ting til henne, og forlanger at hun ikke skal si det til ham! Ingen har rett til å sette en stakkar i en slik posisjon. Hun trenger ikke fortelle HVA det dreier seg om.

At svigermora ikke vil sønnen skal få vite, er jo et temmelig klart tegn på at hun vet hun blir satt på plass, der hun hører hjemme! Fysj for ei dame.

Du hjelper henne ikke akkurat om det virkelig er sant at hun har kohls og du gir henne penger til røyk da...

Dropp å gi henne penger, fortelle henne at hun må disponere sine egne penger så de holder hele mnd. Du er student og jobber hardt for de kronene du har.

mil1365380270

Jo du har rett. Jeg trodde jeg hadde kommet meg unne denne gangen, men så fikk hun sin fikse ide og "ordnet" det for oss begge. Problemet er vel at jeg er for snill, klarer ikke å si blankt nei, så jeg bruker undskyldninger og denne gangen synest jeg at jeg hadde en meget god en. Kom ikke på noe nytt da hun fant en løsning.

Bør jeg si blankt nei, det er mine penger og de skal jeg ha i lommeboka/banken min? Jeg har en del oppsparte middler i banken, er av de som alltid på sikre meg økonomisk, i tilfelle krise. Hun vet ikke det, hun bruker og tenker etterpå, mens jeg planlegger økonomien min.

Ville det vært frekk å tilby min hjelp for å lære henne økonomistyring?

Er ingen økonom, men har et par triks som man ikke må være så smart for å klare. Når hun får penger kjøper de seg ofte unødvenige ting og da forsvinner pengene fort.

Si begge deler! Min har også ved et par anledninger forsøkt å fortelle meg ting jeg ikke skal si til sønnen hennes, og jeg har gitt klar beskjed om at vi ikke har hemmeligheter for hverandre - her går alt videre!

Tror det er på tide at du begynner å klage over økonomien din hver gang dere snakkes ;-) Si at du ikke har råd til ditt eller datt, mat er så dyrt o.s.v. Gi inntrykk av at du har minst like dårlig råd som henne.

Husk at det er en grunn til at hun går til deg og låner, og ikke til sønnen sin. Han har nok lært å sette ned foten, og da kan du det også! Liker hun deg ikke etterpå, vet du jo at hun ikke likte deg før heller. Like greit å finne ut hvor landet ligger :-)

Takk for svar!

Gjør det noe om hun ikke liker deg? Hun liker deg neppe nå heller, men synes du er grei å utnytte. Inni seg tenker hun sikkert: hahaha, for et lettlurt fjols.

Kols er en kronisk og alvorlig lungesykdom som skyldes røyking. De pasientene blir ofte j***** dårlige!

Ikke lån henne et øre til. Si at du ikke har penger. Du trenger da ikke finne på unnskyldninger for å ikke låne henne penger.

Annonse

Du kan jo vinkle det slik: "Jeg vil ikke gi deg penger til røyk, og være medskyldig i at din alvorlige lungesykdom blir mer alvorlig" Da høres det ut som om du nekter henne penger av omsorg for henne... ;-)

Hehe, akkurat det hadde jeg også tenkt å foreslå :-) Da må hun jo enten

1) innrømme at sykdommen er oppdiktet, og i så tilfelle har dere jo et tillitsproblem - du kan jo ikke låne penger til noen som lyver for deg??

eller

2) akseptere avslaget som en omtanke

Win-win situation, i alle fall inntil hun finner en ny sykdom/nye ting å låne penger til.... Så på sikt må du vel lære å sette foten ned tenker jeg. Men jeg skjønner at det kan være ubehagelig!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...