Gå til innhold

Garanti og reklamasjonsrett

Anbefalte innlegg

Gjest tjohoo
Skrevet

Hva er forskjellen på Garanti og Reklamasjonsrett. Mitt produkt blir 3 år til høsten og er nå inne til reparasjon. Regner med at garantien er 2 år så denne dekker kanskje ikke "skaden". Men hva med reklamasjonsretten; den er jo 5 år?

Gjest kanskje noen vet mer?
Skrevet

Mener jeg har hørt at garantien er 5 år også, selv om det står 2 eller 3, men denne 5 år er sjult, de vil kanskje nekte for det,men tror det står i loven eller noe i den duren... Er ikke helt sikker, men mener å ha hørt noe slikt. at det _egentlig_ er 5 år

Gjest tjohoo
Skrevet

Mener jeg har hørt at garantien er 5 år også, selv om det står 2 eller 3, men denne 5 år er sjult, de vil kanskje nekte for det,men tror det står i loven eller noe i den duren... Er ikke helt sikker, men mener å ha hørt noe slikt. at det _egentlig_ er 5 år

Ved et søk etter "reklamasjonsrett" fikk jeg denne linken: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16 - Den sier jo igrunn det meste :) - Det ser ut til at du har rett angående de 5 årene :)

Gjest kanskje noen vet mer?
Skrevet

Ved et søk etter "reklamasjonsrett" fikk jeg denne linken: http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023964913.16 - Den sier jo igrunn det meste :) - Det ser ut til at du har rett angående de 5 årene :)

ja, der ser du ;) Så tramp opp i butikken, og krev ditt ;) De har ingenting å si, så lenge du viser loven. Selgere setter som regel sine "egne" garantier, men forbrukerrådet har sin garanti, og det er de som bestemmer.

Dette burde flere vite, for det er slikt med mange andre ting også. ;o)

Gjest tjohoo
Skrevet

ja, der ser du ;) Så tramp opp i butikken, og krev ditt ;) De har ingenting å si, så lenge du viser loven. Selgere setter som regel sine "egne" garantier, men forbrukerrådet har sin garanti, og det er de som bestemmer.

Dette burde flere vite, for det er slikt med mange andre ting også. ;o)

Så egentlig har 2-3 års garantier ingen ting å si. Synes det er litt rart at de opererer med slike 2-3 års garantier når det egentlig er 5 år.

Skrevet

Så egentlig har 2-3 års garantier ingen ting å si. Synes det er litt rart at de opererer med slike 2-3 års garantier når det egentlig er 5 år.

Det kan vært forskjell på hva garantien dekker og hva reklamasjonen dekker, slik at det kan hende man har bedre dekning så lenge garantien gjelder.

5-års reklamasjon har man ikke på alle typer varer. Den normale tiden er 3 år, men dersom varen er av typen som man kan forvente at varer lenger, er tiden 5 år.

Gjest tjohoo
Skrevet

Det kan vært forskjell på hva garantien dekker og hva reklamasjonen dekker, slik at det kan hende man har bedre dekning så lenge garantien gjelder.

5-års reklamasjon har man ikke på alle typer varer. Den normale tiden er 3 år, men dersom varen er av typen som man kan forvente at varer lenger, er tiden 5 år.

Varen er et "keyboard" (musikk instrument) til en verdi av 32.000,- (ny høsten 2002) og slike forventer jeg skal vare i mange år.

Skrevet

Varen er et "keyboard" (musikk instrument) til en verdi av 32.000,- (ny høsten 2002) og slike forventer jeg skal vare i mange år.

Et keyboard er klart ment å vare betraktelig lenger enn 5 år. Selger må evt bevise at feilen ikke var tilstede på leveringstidspunktet for at reklamasjonsretten ikke skal dekke reparasjonen.

Ved hentekjøp er leverings tidspunktet når du henter varen i butikken, ved plasskjøp når den leveres på posten eller når du mottar den om selger har levert det innen det området de pleier å levere slike ting (eks Ikea kjører ut i feks Oslo regionen, da skjer levering på dørstokken) evt sendekjøp i det det leveres ekstern fraktfører.

Ved forbrukerkjøp har selger lov til å prøve å rette feilen 2 ganger før du kan kreve omlevering. Om det foreligger vesentlig kontraktsbrudd (skjønnsmessig vurdering) kan du evt heve kjøpet.

Videre; nevnt over er bestemmelsene i kjøpsloven/ forbrukerkjøpsloven. Dersom selger reklamerer med garantier ellers SKAL disse dekke mer enn det du har krav på iflg kjøpslovene. Reklamasjonsretten gjelder stort sett produksjonsfeil etc som var til stedet ved levering (selv om de ikke viser seg før senere).

Go get them tiger!! ;)

petter smart
Skrevet

Garanti er noe butikken tilbyr av egen fri vilje. De kan godt ha null garanti.

Reklamasjon er noe annet. Det gjelder kun for feil ved selve produktet, og ikke at du f.eks. mister en mobiltelefon i bakken så den blir ødelagt.

Reklamasjon er opptil 5 år dersom produktet er ment å vare lenge. Det gjelder ikke slitasje eller feilbruk.

Skrevet

Det er jeg enig med deg i - prisen indikerer også at dette er en vare man kan forvente skal vare i minst 5 år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...