Gå til innhold

Psykolog mot fødselsangst?

Anbefalte innlegg

Gjest torette

Jeg lurer på om det ville hjelpe å gå i terapi mot fødselsangst hos psykolog/psykiater.

Jeg er enormt redd for å føde. (Har allerede tatt en abort fordi angsten overmannet meg). Er nå gravid igjen. Ønsker meg _veldig_ barn, men når angsten er så stor at jeg gråter meg i søvn hver kveld, har pusteproblemer og ikke klarer å slappe av, klarer jeg ikke å glede meg til barnet.

Det er smertene jeg gruer meg for. Jeg er svært vant til ekstreme smerter (migrene) og takler det veldig dårlig. Når det er som verst, trygler jeg mannen min om å slå meg i svime. Jeg har også hatt småkirurgi med en slurvete lege som ikke satte lokalbedøvelsen på rett sted. Jeg ble da skåret i uten bedøvelse (øret) og skrek slik at folk kom inn fra venteværelset og lurte på hva som skjedde. Jeg takla det med andre ord alldeles ikke.

Når fødselssmerter sikkert er 10 ganger verre enn alt det vonde jeg har opplevd, tror jeg ikke jeg kommer til å klare det. Jeg har fantasier om at jeg mishandler jordmoren og de andre ansatte på grunn av smertene (har forstått det slik at man langt fra er garantert bedøvelse). Det jeg er aller mest redd for, er å hate barnet mitt fordi det påførte med slike umenneskelige smerter.

Vet at jeg kan snakke med jordmor på forhånd, men de kan ikke gi meg det jeg trenger - løfte om at det ikke skal gjøre vondt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18723-psykolog-mot-f%C3%B8dselsangst/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Her kan jeg holde et langt foredrag om hvor naturlig det er for oss kvinner å føde, om hvor annerledes vondt det gjør, og at du helt sikkert kommer til å takle det. Jeg skal ikke gjøre det, fordi jeg vet at det du forteller er alvorlig og noe som bør tas seriøst av fagfolk. Det er godt du kommer på banen nå med din tanker, for da har du sansynligvis tid til å finne ut av hva som er best for deg. Den avgjørelsen skal du ikke ta alene. Det finnes spesialutdannede jordmødre på endel av de større sykehusene i landet, som er der for å prate med kvinner med fødselsangst, traumatisk opplevelser eller annet som må bearbeides. Noen klarer ved slik hjelp å bli så bra at de klarer en fødsel, med MYE hjelp og ofte en god opplevelse å se tilbake på. Andre finner ut at de til tross for mange samtaler fremdeles ikke er modne for vaginal fødsel og får tilbud om keisersnitt i stede. Epidural blir alltid tilbudt kvinner med fødselsangst, hvor man har fått anledning til å planlegge fødselen.

Jeg synes du skal snakke med din lege/jordmor så du kan fortest mulig få en henvisning til spesialist på området. Bor du i Oslo, har de et fantastisk tilbud på Aker s.h. Hører du derimot til på et mindre sykehus uten en slikt tilbud, kan det være lurt å snakke med en psykolog, men også med jordmor på fødeavdelingen, så man får tid til å gå gjennom rutiner og planlegge det nødvendige.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...