Gå til innhold

Anbefalte innlegg

billabongsen

Kjære doktor!Jeg er en jente på 29 år som begynner å bli ganske fortvilet. Jeg og min man ønsker oss veldig et barn og har prøvd i et år. På denne tiden har jeg rukket å ha 3 spontanaborter. Den første var i august 2004 ( ca. 10 uker, måtte ha blodoverføring og utskrapning), den andre i februar 2005 (ca. 4-5 uker) og den tredje nå nettopp (ca. 8 uker)....juni 2005. Du kan sikkert forstå jeg er fortvilet da det det tærer på både fysisk og psykisk å oppleve dette igjen og igjen. Den første gangen var jeg ikke klar over at jeg var gravid før i 8.uke. Men de 2 siste gangene har jeg visst det med en gang, og tatt alle forhåndsregler. Jeg verken røyker eller drikker, spiser så sundt så mulig og har tatt folinsyre og tran i tillegg. Har lest meg opp på det meste av litteratur og mener selv jeg er godt forberedt på et svangerskap.(iallefall så godt som man kan bli det....)Føler at jeg gjør det rette. Men lurer svært ofte på om mange tunge løft kan være årsaken, da jeg bærer mye tungt i jobben min. Er også mye sammen med hunder. Ellers er jeg en svært aktiv person, som går mye på fjellet,på skiturer, andre turer og spiller volleyball. Men dette skulle i grunn ikke ha noe å si. Skal nå få en utredning på sykehuset og håper jeg kan få noen svar der. Men føler meg veldig alene. Alle mine venninner har fått barn og det føles veldig tungt å være så uheldig at jeg mister hver gang....Hva tror du kan være årsaken? Vil jeg ikke kunne få barn p.g.a. dette? Hilsen fra en fortvilet jente på 29 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187379-spontanabortert-for-3gang/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.)

Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor.

Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Årsaker kan være:

• genetiske feil (i arveanlegg) hos 3-5%

• anatomiske feil (i livmoren) 5-25%

• feil i immunsystemet: 5-15%

Det vil generelt være 50-70% sjanse for et vellykket svangerskap ved neste forsøk

Så uansett, ikke gi opp. Lykke til med utredning og nytt forsøk, vennlig hilsen Mette H Moen

• 4 uker senere...
Gjest ikke gi opp

hei jeg har ikke være her på lenge men håper jeg kan muntre deg litt opp?

jeg hadde i fjord 5spontanaborter etter hverandre,og fikk aldri vite hva som var galt. men den 6gangen satt hun:-) selv om jeg hadde mye blødninger da(hun er nå3mnd) vil ønske deg lykke til og ikke gi opp eller tenk negativt. selv om det er vanskelig. skal krysse fingrene for deg. klem fra en som har vært gjennom det samme

• 2 uker senere...
billabongsen

hei jeg har ikke være her på lenge men håper jeg kan muntre deg litt opp?

jeg hadde i fjord 5spontanaborter etter hverandre,og fikk aldri vite hva som var galt. men den 6gangen satt hun:-) selv om jeg hadde mye blødninger da(hun er nå3mnd) vil ønske deg lykke til og ikke gi opp eller tenk negativt. selv om det er vanskelig. skal krysse fingrene for deg. klem fra en som har vært gjennom det samme

Hei!! Og takk for litt oppmuntring!! Man blir så fortvilet når man virkelig ønsker seg barn, og så går det gale så mange ganger. Men det er godt å høre at det kan gå bra senere. Jeg krysser fingrene og håper at vi er heldige neste gang:-)

billabongsen

Har en kvinne hatt tre mislykte svangerskap på rekke uten fødsel i mellom, er det rimelig å starte utredning. (Det har liten hensikt å starte utredning allerede etter to aborter, for da er sjansen for å finne noe unormalt meget liten.)

Ved undersøkelse av kvinnen undersøker man for infeksjon, hormon- eller stoffskifteforstyrrelser, evt endring i blodets koagulasjon (levering) og for feil ved livmor.

Hos mannen undersøker man sæden, og fra begge analyseres kromosomene (arveanlegget) ved en blodprøve.

I noen tilfeller (under 50%) kan man finne forhold som forklarer abortene. I langt mindre grad finner man noe som man kan behandle før eller under et nytt svangerskap.

Årsaker kan være:

• genetiske feil (i arveanlegg) hos 3-5%

• anatomiske feil (i livmoren) 5-25%

• feil i immunsystemet: 5-15%

Det vil generelt være 50-70% sjanse for et vellykket svangerskap ved neste forsøk

Så uansett, ikke gi opp. Lykke til med utredning og nytt forsøk, vennlig hilsen Mette H Moen

Hei! Lurer bare på hva som er normalt: Har nettopp hatt en Spontan abort (nr3, skjedde i uke 8). Fikk sjekket hos legen med ultralyd at alt var kommet ut, og at alt så bra ut. Fikk beskjed om at jeg kom til å blø en stund....d.v.s. noen uker. Aborten skjedde 8.juni....har siden småblødd (bruker et lite truseinnlegg....) Fikk så mensen igjen 10.juli....og har enda litt lyst blod, veldig lite og mørk utflod....når skal det gi seg? Har hatt mer eller mindre blødninger og utflod nå i mye over en måned....Hilsen en som er litt lei av å ikke bli ferdig med dette. Ønsker å prøve igjen så fort som mulig....

Annonse

Gjest sommerfugler

hei billabongsen!

Jeg ville bare fortelle deg at min venninne også hadde tre aborter etter hverandre. Etter disse har hun fått to unger på kjappen. Den første planlagt, den andre kom nesten med en gang etterpå, uventet:)

Det er håp for deg og.

• 2 uker senere...
billabongsen

hei billabongsen!

Jeg ville bare fortelle deg at min venninne også hadde tre aborter etter hverandre. Etter disse har hun fått to unger på kjappen. Den første planlagt, den andre kom nesten med en gang etterpå, uventet:)

Det er håp for deg og.

Heisann!!

Vil takke så mye for oppmuntrende tilbakemelding!! Det er på en måte godt å høre at du ikke er alene. Alle mine venninner har fått barn og jeg føler meg i grunn litt "alene" om man kan si det sånn. Vil gjerne ha kontakt med noen som er i samme situasjon som meg eller som har vært igjennom det samme.

Hilsen billabongsen som svært gjerne ønsker seg barn:-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...