Gjest ganske forvirret Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Jeg sitter og leser om folketrygden nå, både en pensumbok og Norges Lover fra i fjor (det kommer vel en ny neste år). Da jeg gikk inn på lovdata for å sjekke noe, så jeg at det er foretatt en rekke endringer i folketrygdloven, ved hjelp av egne endringslover. Problemet er bare at disse endringene ikke er tatt med i min lovsamling. Jeg trodde poenget med å oppdatere lovbøkene annethvert år blant annet var å få med endringene som har skjedd? Jeg kan selvfølgelig prøve å oppdatere meg selv på egen hånd, men hvordan skal jeg klare å huske alt dette på eksamen? Det er jo ikke lov å klusse over noe av det som står i boka.. Betyr det at det på eksamen er greit å bruke det som står i lovsamlingen, selv om den ikke er helt oppdatert? (så lenge det er den nyeste utgaven) 0 Siter
Ørkenvandreren Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Faget (og eksamen) skal ha en presis pensumliste. Det betyr at den også skal si noe om utgavenr/dato på de lovkildene som skal anvendes. Du burde derfor finne svaret der. 0 Siter
lex Skrevet 10. juni 2005 Skrevet 10. juni 2005 Lovendringer skjer jevnt og trutt gjenom året. Lovsamlingen blir - som du skriver - utgitt hvert annet år. Da sier det seg selv at lovsamlingen ikke vil være 100% "korrekt" ved utgivelse. Da jeg studerte kunne man forholde seg til lovteksten slik den fremsto i nyeste lovsamling, uavhengig av om aktuelle lover var endret senere. 0 Siter
Nikki Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Lovene finnes også som særtrykk - og de oppdateres fortløpende. Dvs. at du kan gå og kjøpe deg Folketrygdloven for ca kr. 100,- og få med den siste oppdateringen (hvis bokhandelen din er oppdatert - be de sjekke på systemet sitt om det har kommet en nyere utgave.) Da jeg studerte juss var det min oppgave å holde meg oppdater på endringer i loven. Der var det IKKE greit å forholde seg til det som stod i lovsamlingen, dersom det senere var endret. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.