Gå til innhold

Norges Lover og endringer i lovene?

Anbefalte innlegg

Gjest ganske forvirret
Skrevet

Jeg sitter og leser om folketrygden nå, både en pensumbok og Norges Lover fra i fjor (det kommer vel en ny neste år). Da jeg gikk inn på lovdata for å sjekke noe, så jeg at det er foretatt en rekke endringer i folketrygdloven, ved hjelp av egne endringslover.

Problemet er bare at disse endringene ikke er tatt med i min lovsamling. Jeg trodde poenget med å oppdatere lovbøkene annethvert år blant annet var å få med endringene som har skjedd? Jeg kan selvfølgelig prøve å oppdatere meg selv på egen hånd, men hvordan skal jeg klare å huske alt dette på eksamen? Det er jo ikke lov å klusse over noe av det som står i boka.. Betyr det at det på eksamen er greit å bruke det som står i lovsamlingen, selv om den ikke er helt oppdatert? (så lenge det er den nyeste utgaven)

Ørkenvandreren
Skrevet

Faget (og eksamen) skal ha en presis pensumliste. Det betyr at den også skal si noe om utgavenr/dato på de lovkildene som skal anvendes. Du burde derfor finne svaret der.

Skrevet

Lovendringer skjer jevnt og trutt gjenom året. Lovsamlingen blir - som du skriver - utgitt hvert annet år. Da sier det seg selv at lovsamlingen ikke vil være 100% "korrekt" ved utgivelse.

Da jeg studerte kunne man forholde seg til lovteksten slik den fremsto i nyeste lovsamling, uavhengig av om aktuelle lover var endret senere.

Skrevet

Lovene finnes også som særtrykk - og de oppdateres fortløpende. Dvs. at du kan gå og kjøpe deg Folketrygdloven for ca kr. 100,- og få med den siste oppdateringen (hvis bokhandelen din er oppdatert - be de sjekke på systemet sitt om det har kommet en nyere utgave.)

Da jeg studerte juss var det min oppgave å holde meg oppdater på endringer i loven. Der var det IKKE greit å forholde seg til det som stod i lovsamlingen, dersom det senere var endret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...