Gå til innhold

Hvorfor spare?

Gjest Glad men ensom mann

Anbefalte innlegg

Gjest Glad men ensom mann
Skrevet

Overalt er det sparing på gang. Basale polititjenester som arrest og kveldsåpen faller bort for å spare penger.

Skolene får mindre og mindre penger, enda vitenen om viktigheten av indivualundervisning for adhd-unger og andre problembarn øker.

Overalt innen det offentlige er det sparing - i alle fall i distriktene i telemark, her jeg kommer fra. Alt sentraliseres og "effektiviseres".

Hva er grunnen til dette? Noen som vet?

Planøkonomiens siste krampetrekk i et forsøk på å redde seg selv fra ineffektivitet i forhold til privat drift av de eksisterende offentlige tjenestene?

Gjest M.Angelica
Skrevet

Jeg har også ofte lurt på hva det spares til.

Vi betaler mer og mer i skatter og avgifter, men allikevel så har ikke staten penger. Hvor blir egentlig alle pengene av?

Gjest vatmes
Skrevet

Jeg har tenkt akkurat det samme som deg,jeg synes denne sparingen går over stokk og stein.

Politikerne blir blinde for fornuften i sin iver etter å spare.

Det viktigste er jo å ha et godt sykehustilbud,eldreomsorg osv,koste hva det koste vil. Noe kan vi bare ikke tillate oss å spare inn på.

Men i en tid der arbeidstakerne blir griskere og griskere er det lett å skjønne at pengene forsvinner.

Lærerne og sykepleierne bl.a, gjør ikke annet enn å skrike etter mere penger. Når skal det menneskelige komme foran pengene.

Ingen driter penger!(noen tror tydeligvis det!)

nomen_necio
Skrevet

Det har ingenting med planøkonomi å gjøre.

Formålet med denne effektiviseringen er:

1. Legge grunnlaget for mindre offentlig forbruk og dermed også lavere skatter og avgifter.

2. Lavere skatter og avgifter blir ansett for å være avgjørende bidrag til konkurranseevnen for norsk næringsliv. Fra å være nær verdenstoppen i skattetrykk (slått av Sverige) er vi nå nede på omtrent gjennomsnitt av skattetrykk i forhold til handelspartnere.

3. Bedre utnyttelse av økonomiske midler slik at brukerne får mer velferd for pengene.

4. Begrense overforbruk av velferdstjenester. (Ja, nettopp - høres snålt ut og litt i motsetning til nr 3. Men det er faktisk en begrunnelse som blir brukt.)

5. Tross oljepenger, vi har ikke begrensede offentlige midler til å bruke på velferd. Fremtidens store eldrebølge fordrer langt bedre utnyttelse av offentlige velferdsmidler. Vi har ikke mulighet til å bruke for mye oljepenger, fordi det skaper inflasjon og knekker samfunnsøkonomien.

Du kan gjerne si at sparingen skjer på feil steder. Staten bruker enorme beløp på teater og operabygg og annet dill-dall. Samtidig får alvorlig syke i mange tilfeller ikke tilstrekkelig behandling. "Sparetilhengerne" hevder det er feilprioritering. Jeg vil påstå at mye av budsjetteringen til staten er følge av et spill regisert av ulike pressgrupper og lobbyfolk. Den som skriker høyest får mest offenlig støtte. Du bør heller ikke bli overrasket over korrupsjonsanklager mot de politikere og embetsfolk som er med på å lage statsbudsjett.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...