Maggi Skrevet 10. februar 2001 Del Skrevet 10. februar 2001 Jeg var på tredimensjonal UL i går, og legen opplyste med en gang at jeg skiftet uke neste dag, dvs i dag. Dette stemmer ganske sikkert med det vet, blant annet fordi jeg brukte CP for å finne eggløsningstidspunktet. Så opplyser han meg om at det på dette stadiet ikke er store individuelle variasjoner mht barnets vekst idet utviklingen her er lik for alle pluss/minus to dager. Avslutningsvis flyttet han likevel termindatoen fra den 27. august til den 18. august på bakgrunn av størrelsen på fosteret etter å ha gjennomført omfattende målinger. Det syntes jeg var rart - jeg forventer forenlig resultat mht hvilken uke/dag jeg er i og termindatoen til slutt. Da jeg spurte ham om dette hadde han åpenbart dårlig tid og var sikkert lei av kvinner som "vet" befruktningstidspunktet, så jeg fikk ikke noe skikkelig svar på spørsmålet utover at jeg måtte forholde meg til størrelsen på barnet. Det skjønner jeg jo, men det hjalp meg ikke stort ettersom han opplyste om to uforenlige resultater. Er det forskjellige måter å måle størrelsen på som gir så ulike svar på samme undersøkelse? Det første målet tror jeg var fra hodet til stumpen, den andre var vel totaliteten. Dersom jeg vet at barnet ble unnfanget senere enn det hans termin ble fastslått til, kan det være noe urovekkende med det at barnet er større enn det skal være på den tiden? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18759-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-foster-bestemmelse-av-termin/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 12. februar 2001 Del Skrevet 12. februar 2001 Det man bruker som standard er bredden av hodet, det man betegner Bi-Parietal-Diameter (BPD). Det er det sikreste målet. Man har funnet ut av at det best kan si noe om når kvinne har termin. I noen tilfeller passer det dårlig med annen viten, f.eks. med kjennskap til eggløsning. Det er ikke tegn på urovekkende om barnet er større enn ventet, det er en viss variasjon, men vi holder oss til gjennomsnittet for å beregne 'gjennomsnittstermin'. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/18759-st%C3%B8rrelse-p%C3%A5-foster-bestemmelse-av-termin/#findComment-84184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.