Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest stort myom

Jeg har et myom på ca 10x10 cm på livmorens fremre vegg. Det ble oppdaget i forbindelse med et svangerskap for to og et halvt år siden.

I det siste har jeg begynt å få sterke krampelignende smerter. Til å begynne med kom de i forbindelse med mensen, men nå kommer de ca en gang i uken. Det minner om sammentrekningene ved fødsel, bare at de kommer som kasta på meg. Smertene er så sterke at jeg besvimer, og det varer ca en halv time.

Har fått henvisning til gynekolog, men det er lang ventetid her jeg bor. Såvidt jeg forstod kan man operere bort myomet, men jeg forstod det slik at det var en viss blødningsrisiko.

Finnes det alternative operasjonsmetoder? Er det noe jeg kan ta av medisiner i mellomtiden mens jeg venter på operasjon?

Jeg er forresten 38 år om det har noen betydning, og skal ikke ha flere barn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187594-stort-myom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det kan skyldes at det er dårlig blodforsyning til det store myom/muskelknute. Det blir da intense smerter som ved hjerteinfarkt. Du kan bruke medikamenter av typen NSAIDs som kan kjøpes i mindre porsjoner uten resept. Jeg vet ikke hvem du er henvist til, men jeg synes du skal henvises direkte til gynekologisk poliklinikk på et sykehus som kan vurdere operasjon. Jeg vil foreslå at hele livmoren fjernes da du ikke skal ha flere barn. Det kan være mer komplisert å fjerne muskelknuten enn hele livmoren, og det er 50% risiko for at det dannes nye knuter. Man vil la deg beholde eggstokkene, og du kommer da ikke i overgangsalder før tiden.

Med medikamenter av typen GnRH-analoger (Zoladex eller Procren) kan man få myomet til å skrumpe, men det vil ikke nødvendigvis fjerne smerten.

Jeg synes du skal få fremskyndet undersøkelsen hvis du er så medtatt, og du bør henvises direkte til sykehus.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187594-stort-myom/#findComment-1288682
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...