Gjest skjønner ikke Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Jeg er kvinne midt i 30-åra. Har av en eller annen grunn aldri brydd meg døyten om smykker. Jeg skjønner meg ikke på andre kvinner som faller i staver over å få ringer, halskjeder osv. Kan ikke begripe hva man ser i diamanter og slikt, for meg er det bare steiner og ikke annet. Bruker aldri sminke og liker ikke spesielt godt å pynte meg. Jeg skjønte ikke noe den gangen venninnen min alldeles henrykt viste meg en ring hun hadde kjøpt til 8.000,- kr. Herregud! Bruke åttetusen på en stein? Hadde aldri jeg gjort! Et annet område jeg er fullstendig atypisk på, er temaet brudekjoler. Jeg har heller aldri forstått hvorfor mange kvinner ser ut til å ha den store drømmen om å gifte seg i hvitt. Noe så upraktisk! Hvis jeg noensinne kommer til å gifte meg, kommer jeg garantert ikke til å velge hvit kjole. Blå kanskje, eller grønn. Men hvit? Ikke tale om! Hvorfor er det sånn at alle kvinner forventes å bli henrykt over smykker? Hvorfor vil "alle" kvinner gifte seg i hvitt? Hvorfor er ikke jeg som "alle andre"? 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Kanskje du er lesbisk? ;p Er egentlig enig i det med ringer og smykker. Det har jeg ikke helt skjønt vitsen med selv heller. Men hva mener du at det er upraktisk å gifte seg i hvit? Den skjønte jeg ikke helt.. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Jeg er enig med deg på alle punkter, bortsett fra det med grønn brudekjole. 0 Siter
Gjest spitting Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Jeg er helt med på notene! Du setter fingeren på noen viktige momenter! Jeg skjønner heller ikke fascinasjonen over disse typsike kvinne tingene. Samtidig er det rart å befinne seg utenfor det som er allment akseptert. Jeg tenker imidlertid at det vi snakker om her er kulturelle konstruksjoner, og at vi som ikke er med på notene ikke lar oss oppsluke i det massehysteriet. Jeg har i mange år slitt med min kvinneidentitet på grunn av det som liksom forventes av meg; like brudekjoler, diamanter og lange, røde negler. Jeg er en helt annen type kvinne, men det er ikke lett å finne idealer som taler vår sak! Jeg er like guttegæren som alle andre, men jeg er ikke helt med på de gjennomsnittlige spilereglene! 0 Siter
tigertrollet Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 At du ikke liker å pynte deg og sminke deg litt av og til er jo synd vil jeg si, for det er pent å fremheve sine positive sider vha klær og sminke -av og til ihvertfall. Det synes ihvertfall jeg:-) Men akkurat det med smykker og at det skal koste mye og sånn, er vel ikke alle så opptatt av. 0 Siter
splitting Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Kanskje du er lesbisk? ;p Er egentlig enig i det med ringer og smykker. Det har jeg ikke helt skjønt vitsen med selv heller. Men hva mener du at det er upraktisk å gifte seg i hvit? Den skjønte jeg ikke helt.. Blander du kvinneidentitet med seksuell legning tro? Det er to vidt forskjellige ting! 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Jeg er naturligvis helt enig med deg. Har aldri hengt meg opp i smykker jeg heller. Når det gjelder sminke trives jeg dog med at jentene framhever sin skjønnhet med diverse maling i trynet i ny og ne. 0 Siter
Gjest M.Angelica Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Blander du kvinneidentitet med seksuell legning tro? Det er to vidt forskjellige ting! Ta en spøk menneske! 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Jeg er helt med på notene! Du setter fingeren på noen viktige momenter! Jeg skjønner heller ikke fascinasjonen over disse typsike kvinne tingene. Samtidig er det rart å befinne seg utenfor det som er allment akseptert. Jeg tenker imidlertid at det vi snakker om her er kulturelle konstruksjoner, og at vi som ikke er med på notene ikke lar oss oppsluke i det massehysteriet. Jeg har i mange år slitt med min kvinneidentitet på grunn av det som liksom forventes av meg; like brudekjoler, diamanter og lange, røde negler. Jeg er en helt annen type kvinne, men det er ikke lett å finne idealer som taler vår sak! Jeg er like guttegæren som alle andre, men jeg er ikke helt med på de gjennomsnittlige spilereglene! Nå tror jeg du overdramatiserer litt. Forventer folk av deg at du skal være interessert i brudekjoler, lange røde negler og diamanter? Jeg kjenner ingen som går med lange røde negler eller diamanter, og ikke tror jeg noen forventer at jeg skal gå med det heller. *LOL* Det skulle tatt seg ut. Og brudekjole er heller ikke noe man går med hver dag, så det er ikke noe som opptar tankene til folk så mye, er det vel? 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Nevner du ikke veeeldig stereotype ting her da? ;-) Jeg tror ikke det egentlig er så voldsomt mange damer som interesser seg så voldsomt for brudekjoler..(kanskje bortsett fra akkurat når de eller noen de kjenner skal gifte seg) Jeg interesser meg hvertfall ZIPP for brudekjoler, og heller ikke for dyre smykker. Jeg liker nok dog en del andre "typiske" sånne fjolle dame ting..Jeg liker å parfyme, sminke jålesaker og klær. Jeg kan finne på å lese dameblader (men jeg blir like skuffet hver gang jeg kjøper;)) Jeg kan også like(både å kjøpe og å få) raffe smykker, men de koster neppe 8000..;-) Jeg kan like nusselige nøkkeringer, fluffy ting, kokebøker, nips og rosa sandaler og sånn. Men i passe doser;-) Allikevel tror jeg dette opptar sånn ca 1 % av bevvistheten min;-) Jeg nekter å tro at de fleste damer egentelig bryr seg så veldig mye om kjoler og fluff sånn på heltid. Jeg og typen for eksempel,liker vel, og lar oss fascinere av mange av de samme tingene, med små men iøynefallende avvik.. 0 Siter
Gjest helt normal Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Tror det er ganske mange som har det som deg, men ukebladene viser jo stort sett èn type kvinner da... 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Ikke ta damebladenes annonser som tegn på hva alle andre er opptatt av. Jeg bryr meg heller ikke mye om smykker og klær, og jeg giftet meg ikke i hvit kjole. Kjenner mange som er som meg. 0 Siter
Gjest måneogsol Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Du har noen tanker om at du ikke er som "alle andre", og det er vel der spørsmålet ditt ligger. De fleste kvinner liker å pynte seg selvom de færreste bruker flere tusen på smykker. Jeg selv går aldri sminket daglig dersom jeg oppfatter det som jålete, men jeg liker å sminke meg til fest, kle meg som kvinne og bruke smykker som fremhever min kvinnelighet. At du nevner brudekjoler tar jeg som et eksempel. Noen kvinner foretrekker bukser hele tiden, men de blir ikke maskuline av det. Er det dilemmaet ditt at du føler det ikke som kvinne, at du føler deg ikke tiltrukket av menn, at du ikke lengtes etter å bli mor f.eks.? Du nevner at du ikke er gift, men ikke noe annet. Du nevner ingenting om hvordan du innreder hjemmet ditt? Hva interessene dine er? Hvis det alene går på å ikke like smykker og hvite brudekjoler tror jeg du er ganske vanlig. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Hvitt skal visst symbolisere renhet og jumfruelighet. I andre kulturer/land er det svart som er uskyldigheten. De jeg har sett i hvit brudekjole er ikke noe i nærheten av uskyldig. Jeg hadde noen ganger likt å sende kort til brudgommen: Lykke til med bruden. Dyden fikk du ikke fatt i, bare ramma som den satt i! 0 Siter
....AV Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Du har noen tanker om at du ikke er som "alle andre", og det er vel der spørsmålet ditt ligger. De fleste kvinner liker å pynte seg selvom de færreste bruker flere tusen på smykker. Jeg selv går aldri sminket daglig dersom jeg oppfatter det som jålete, men jeg liker å sminke meg til fest, kle meg som kvinne og bruke smykker som fremhever min kvinnelighet. At du nevner brudekjoler tar jeg som et eksempel. Noen kvinner foretrekker bukser hele tiden, men de blir ikke maskuline av det. Er det dilemmaet ditt at du føler det ikke som kvinne, at du føler deg ikke tiltrukket av menn, at du ikke lengtes etter å bli mor f.eks.? Du nevner at du ikke er gift, men ikke noe annet. Du nevner ingenting om hvordan du innreder hjemmet ditt? Hva interessene dine er? Hvis det alene går på å ikke like smykker og hvite brudekjoler tror jeg du er ganske vanlig. Det det er snakk om er jo at man skiller seg ut, at man ikke tilfredsstiller de forventningene samfunnet har til det å være kvinne. Jeg har det akkurat på samme måte som hovedinnleggskriveren. Jeg trives best i bukser, sminker meg aldri (har gjort det 3 ganger i løpet av mine 35 år), har en typisk manne-utdannelse, er ikke interessert i pynteting hverken til meg selv eller huset osv. Nå har jeg det bra med å være den jeg er, men i oppveksten har det ofte vært vanskelig. Man blir redd for at noe er galt når man har det slik, og jeg var i mange år redd jeg aldri skulle få meg mann og barn. Heldigvis ser jeg veldig kvinnelig ut, ellers ville jeg nok vært enda mer redd. Men jeg forelsker meg i menn og jeg har ikke hatt noen problemer med å få barn og jeg er nå trygg på meg selv og synes det er i orden å skille meg litt ut fra resten av verden. 0 Siter
....AV Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Nå tror jeg du overdramatiserer litt. Forventer folk av deg at du skal være interessert i brudekjoler, lange røde negler og diamanter? Jeg kjenner ingen som går med lange røde negler eller diamanter, og ikke tror jeg noen forventer at jeg skal gå med det heller. *LOL* Det skulle tatt seg ut. Og brudekjole er heller ikke noe man går med hver dag, så det er ikke noe som opptar tankene til folk så mye, er det vel? Det er vel ikke snakk om direkte forventninger enkeltpersoner har til en, men at det finnes en slags norm for hva kvinner "bør" like og ikke like. Hvis man ikke passer inn i den normen, f.eks. fordi man er totalt uinteressert i smykker, pynteting, kjoler osv., så føler man seg utenfor og kanskje at det er noe galt med en. Det kan være vanskelig. 0 Siter
Gjest skjønner ikke Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Du har noen tanker om at du ikke er som "alle andre", og det er vel der spørsmålet ditt ligger. De fleste kvinner liker å pynte seg selvom de færreste bruker flere tusen på smykker. Jeg selv går aldri sminket daglig dersom jeg oppfatter det som jålete, men jeg liker å sminke meg til fest, kle meg som kvinne og bruke smykker som fremhever min kvinnelighet. At du nevner brudekjoler tar jeg som et eksempel. Noen kvinner foretrekker bukser hele tiden, men de blir ikke maskuline av det. Er det dilemmaet ditt at du føler det ikke som kvinne, at du føler deg ikke tiltrukket av menn, at du ikke lengtes etter å bli mor f.eks.? Du nevner at du ikke er gift, men ikke noe annet. Du nevner ingenting om hvordan du innreder hjemmet ditt? Hva interessene dine er? Hvis det alene går på å ikke like smykker og hvite brudekjoler tror jeg du er ganske vanlig. "Er det dilemmaet ditt at du føler det ikke som kvinne, at du føler deg ikke tiltrukket av menn, at du ikke lengtes etter å bli mor f.eks.?" Der ligger det kanskje noe, ja. Jeg kunne vel tenke meg å ha en mann som kjæreste/samboer en gang om det faller seg slik, men jeg trives veldig godt som enslig. Barn vil jeg ikke ha. Jeg er faktisk ikke særlig glad i unger og kan heller ikke få noen av sykdomsmessige årsaker. En evnt. partner bør derfor ikke ha den daglige omsorgen for barn, dersom han har noen fra før. "Du nevner ingenting om hvordan du innreder hjemmet ditt? Hva interessene dine er?" Hjemmet mitt er stort sett praktisk innredet. Har kvittet meg med mye av nips jeg har fått, for jeg hater støvtørking. Er ikke så begeistret for husarbeid ellers heller, men gjør det jeg må. Jobber som kursleder for voksne mennesker og trives godt i jobben. Ellers interesserer jeg meg for dyrevernarbeid (hjemløse katter) og musikk. Liker å holde meg oppdatert på nyhetsfronten både ute og hjemme, og deltar en del i samfunnsdebatten på diverse nettsteder. 0 Siter
Gjest Ugga Bugga Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Det er vel ikke snakk om direkte forventninger enkeltpersoner har til en, men at det finnes en slags norm for hva kvinner "bør" like og ikke like. Hvis man ikke passer inn i den normen, f.eks. fordi man er totalt uinteressert i smykker, pynteting, kjoler osv., så føler man seg utenfor og kanskje at det er noe galt med en. Det kan være vanskelig. Jeg føler det ikke sånn, selv om jeg ikke er spesielt interessert i smykker, kjoler osv. jeg heller. Jeg synes det er et sunnhetstegn at man ikke er opptatt av sånne dolle- og fjaseting, og ikke noe å bekymre seg over. 0 Siter
laguna1365380434 Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 "Er det dilemmaet ditt at du føler det ikke som kvinne, at du føler deg ikke tiltrukket av menn, at du ikke lengtes etter å bli mor f.eks.?" Der ligger det kanskje noe, ja. Jeg kunne vel tenke meg å ha en mann som kjæreste/samboer en gang om det faller seg slik, men jeg trives veldig godt som enslig. Barn vil jeg ikke ha. Jeg er faktisk ikke særlig glad i unger og kan heller ikke få noen av sykdomsmessige årsaker. En evnt. partner bør derfor ikke ha den daglige omsorgen for barn, dersom han har noen fra før. "Du nevner ingenting om hvordan du innreder hjemmet ditt? Hva interessene dine er?" Hjemmet mitt er stort sett praktisk innredet. Har kvittet meg med mye av nips jeg har fått, for jeg hater støvtørking. Er ikke så begeistret for husarbeid ellers heller, men gjør det jeg må. Jobber som kursleder for voksne mennesker og trives godt i jobben. Ellers interesserer jeg meg for dyrevernarbeid (hjemløse katter) og musikk. Liker å holde meg oppdatert på nyhetsfronten både ute og hjemme, og deltar en del i samfunnsdebatten på diverse nettsteder. Om det er noen trøst er det, etter all erfaring, et svært feminint fenomen, å interssere seg og jobbe med hjemløse katter da..;-) Nesten oppe der med brudeutstyr & fargen rosa.. (Jeg synes det er kjempe viktig å arbeide med hjemløse dyr, bare så det er sagt) 0 Siter
Gjest måneogsol Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Det det er snakk om er jo at man skiller seg ut, at man ikke tilfredsstiller de forventningene samfunnet har til det å være kvinne. Jeg har det akkurat på samme måte som hovedinnleggskriveren. Jeg trives best i bukser, sminker meg aldri (har gjort det 3 ganger i løpet av mine 35 år), har en typisk manne-utdannelse, er ikke interessert i pynteting hverken til meg selv eller huset osv. Nå har jeg det bra med å være den jeg er, men i oppveksten har det ofte vært vanskelig. Man blir redd for at noe er galt når man har det slik, og jeg var i mange år redd jeg aldri skulle få meg mann og barn. Heldigvis ser jeg veldig kvinnelig ut, ellers ville jeg nok vært enda mer redd. Men jeg forelsker meg i menn og jeg har ikke hatt noen problemer med å få barn og jeg er nå trygg på meg selv og synes det er i orden å skille meg litt ut fra resten av verden. Det er helt i orden å ikke være opptatt av det som omgivelsene forventer så lenge man trives med det og er trygg på seg selv. Når jeg leste hovedinnlegget så opplevde jeg det som undring og usikkerhet. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.