Gjest Oppussingsfantomet Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Har trepanel som har stått umalt i flere tiår. Det skal nå fram i dagen i en entre. Vil være lite synlig. Panelet skal males. Er det påkrevet på så gammel panel å bruke kvistlakk først? Hva skjer egentlig med panel som det ikke brukes kvistlakk på? 'Hopper' kvistene ut eller? 0 Siter
den opprinnelige m&m Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Ikke dropp det, iallefall hvis du skal male med lys maling. Jeg tok en snarvei, og fikk grå skjolder etter et par uker... Men jeg har sett reklame for en grunning som har kvistlakk i seg, altså slik at du slipper å ta hver ting for seg, fra Maxbo tror jeg. 0 Siter
Gyda Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Vi brukte det ikke på gammel panel (helt lys oljebasert maling), og det gikk veldig bra. Har ikke sett antydning til noen endringer på de to åra som har gått siden vi gjorde det. 0 Siter
Gjest MrPimmel Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Vi brukte det ikke på gammel panel (helt lys oljebasert maling), og det gikk veldig bra. Har ikke sett antydning til noen endringer på de to åra som har gått siden vi gjorde det. Problemet er kvaen som kvisten avgir. Alkydoljemaling er tett, og kvaen kommer ikke fram. Lateksmaling, panellakk og andre slipper kvaen gjennom. 0 Siter
Gjest gladiol Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Skal være unødvendig å bruke kvistlakk når panelen har stått så lenge. Det som er viktigere er sparkling. Bruk gjerne en acrylmasse. Denne kan males på med en gang, trenger ikke å tørke.Grunnarbeidet er avgjørende for et godt resultat. Ellers vil jeg anbefale deg å grunne først, deretter to strøk med oljemaling og kost. 0 Siter
Gjest Lykke til ! Skrevet 11. juni 2005 Skrevet 11. juni 2005 Min bror har akkurat fått malt paneltakene sine av noen Litauere. De tok på kvistlakk, to strøk faktisk. Vi har malt panelen vår i stua, veggene, huset her har hatt panelen på siden 1976, vi malte i 2002, vi tok ikke på kvistlakk, og noen av kvistene ser vi faktisk .... Så et godt råd er at du gjør et skikkelig grunnarbeide, da blir du garantert fornøyd. 0 Siter
Gjest engel 49+ Skrevet 12. juni 2005 Skrevet 12. juni 2005 Skal være unødvendig å bruke kvistlakk når panelen har stått så lenge. Det som er viktigere er sparkling. Bruk gjerne en acrylmasse. Denne kan males på med en gang, trenger ikke å tørke.Grunnarbeidet er avgjørende for et godt resultat. Ellers vil jeg anbefale deg å grunne først, deretter to strøk med oljemaling og kost. Må sprarklingen være heldekkende? Sparkler man glippene i panelet? 0 Siter
Gjest gladiol Skrevet 12. juni 2005 Skrevet 12. juni 2005 Må sprarklingen være heldekkende? Sparkler man glippene i panelet? Ja, det blir mye penere hvis en sparkler skjøter, spikerhull og evt. skader. Sparkelen skal kun fylle hull og sprekker slik at overflaten blir jevn. Ellers så blir det stor forskjell på resultatet i forhold til malingstype. Oljebasert maling "flyter utover" og taket blir jevnt og pent. Med vannbasert maling blir det striper etter kosten. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.