Gå til innhold

Microsoft har forbudt ordet 'demokrati' i Kina

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sannsynligvis. Men vedkommende gjør jo ikke annet enn å gjenta våset sitt: "De har gått med på det, ergo er det ensbetydende med at det er _de_ som har forbudt det".

Klart det - hvorfor skal en leverandør levere produktene etter kundens spesifikasjoner? Næh, bare tull det. I dette tilfellet ville det selvfølgelig vært mye bedre å nekte å tilpasse systemet etter spesifikasjonene, med det resultat at hele tjenesten ville blitt fjernet fra Kina. (ironi)

"................................"

Samme "logikk" som de som solgte våpen til Saddam Hussein, altså?

Jeg er en annen
Skrevet

Kommunisme og råkapitalisme i skjønn forening, med andre ord.

Skrevet

Kommunisme og råkapitalisme i skjønn forening, med andre ord.

Ja, og det er vel, strengt tatt, egentlig mer snakk om kapitalisme enn kommunisme.

Med vennlig hilsen

Jeg er en annen
Skrevet

Selvfølgelig er det myndighetene som sitter med alt som er av ansvar for noe slikt. MS er et softwarehus, og de er avhengig av å lage produkter (mer eller mindre, ihvertfall) etter kundenes kravspesifikasjoner. Hva skulle de gjort her? Latt være å tilpasse systemet, slik at kunden hadde valgt f.eks Open Office i stedet?

"..................................."

Dette syns jeg blir en svært ensidig og naiv forståelse av hva systemutvikling dreier seg om. Man kan lett komme opp i etiske dilemmaer; ulike gruppers interesser kan på ulike måter manifistere seg i det ferdige systemet. Et eksempel i mindre skala er en kunde som ønsker et system som overvåker hva de ansatte gjør på jobb, nettvaner o.l. Å si at det er greit å levere et system fordi det er det kunden vil ha, og at noen andre uansett ville levert det, er alt for enkelt. Si meg Prozac, har du ikke lest Wagner? ;)

Skrevet

Dette syns jeg blir en svært ensidig og naiv forståelse av hva systemutvikling dreier seg om. Man kan lett komme opp i etiske dilemmaer; ulike gruppers interesser kan på ulike måter manifistere seg i det ferdige systemet. Et eksempel i mindre skala er en kunde som ønsker et system som overvåker hva de ansatte gjør på jobb, nettvaner o.l. Å si at det er greit å levere et system fordi det er det kunden vil ha, og at noen andre uansett ville levert det, er alt for enkelt. Si meg Prozac, har du ikke lest Wagner? ;)

Hør nå her, da. Hva er alternativet til at MS leverer en msn tjeneste med kinas udemokratiske restriksjoner? At de ikke har en msn tjeneste i det hele tatt? Er det et bedre alternativ?

Sammenligningen med å levere et system for å overvåke ansatte synes jeg blir litt søkt. Er det snakk om på nasjonalt plan, så finnes det lover og regler for hva som er tillatt og ikke.

Dessuten - her blir det hevdet at "MS forbyr disse ordene i kinas msn-tjeneste", når det er snakk om at Kina forbyr de, og msn tilpasser systemet til det.

Skrevet

Hør nå her, da. Hva er alternativet til at MS leverer en msn tjeneste med kinas udemokratiske restriksjoner? At de ikke har en msn tjeneste i det hele tatt? Er det et bedre alternativ?

Sammenligningen med å levere et system for å overvåke ansatte synes jeg blir litt søkt. Er det snakk om på nasjonalt plan, så finnes det lover og regler for hva som er tillatt og ikke.

Dessuten - her blir det hevdet at "MS forbyr disse ordene i kinas msn-tjeneste", når det er snakk om at Kina forbyr de, og msn tilpasser systemet til det.

Hva hvis det var Saddam som ønsket å kjøpe systemet?

Skulle MS tilpasse systemet til hans ønsker, fordi han er kunden?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...