Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en mann, 71 år. Har hatt hjerterytmeforrstyrelse i ca. 28 år.Ved Aalborg sykehus blev der i okt.2000 gitt beskjed at jeg hadde supraventrikulær takykardi.(Nodal re-entry-takykardi)Jeg har hele tiden tatt isoptin helt til jeg bosatte meg i Spania for 4 år siden, og fikk 120 mg Manidon som avtaker for isoptinen.Den 8.juni fikk jeg, inngrep gjennem lysken,en utredning og behandling ved sykehus i Spania. Ble innskrevet om morgenen, ferdig behandlet etter 3 timer, deretter trykk på innstikkstedet i 4 timer. Hjem om aftenen.Jeg var i meget god form de neste 2 dager,men deretter føler jeg meg litt uvell med korte lette smerter rundt hjerte.er dette normalt ved et slik inngrep, og hvor lang tid kan det ta før en føler seg i ok stand? Jeg går liksom å venter på at hjertet skal begynne i samme hurtige gallop igjen. mvh. Odd Olavesen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187741-guick-supraventrikul%C3%A6r-takykardi/
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Fortsetter under...

Einar Søyland, spesialist i hjertesykdommer

Svar til Odd Olavsen.

Det som ble gjort den 8. juni var høyst sannsynlig en ablasjon, d.v.s. en kutting/brenning av en ekstra ledningsbunt i hjertet ditt. "Brenningen" skjer ved hjelp av såkalt "radiofrekvens-energi", og effekten av ablasjon ved nodal re-entry-tachycardi er i de fleste tilfeller god, d.v.s. at man eliminerer de strukturer som er forutsetningen for at rask rytmeforstyrrelse skal kunne oppstå, og som de enkelte er født med.

Vanligvis trenger man flere katetre (ledninger) på plass i hjertet for å kunne gjøre en slik ablasjon, og jeg regner derfor med at de spanske kolleger hadde alle på plass via ett innstikk (fra lysken). Dette varierer ved de enkelte hjertesentre. Det er ikke helt vanlig at pasienten kjenner noe særlig ved en slik prosedyre, og også i tiden etter er man ganske besværsfri. Man kan se at noe av prosedyren kan forårsake lett smerte, men den burde være borte i løpet av få dager. Hvis dette ikke normaliserer seg omgående, bør du ta saken opp med hjertesenteret/avdelingen.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...