Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er en kvinne på 47 år, så jeg regner med at overgangsalderen nærmer seg. Jeg har fått en ganske stor muskelknute på livmoren. Har vært til ultralyd, det var ikke nøvendig å opperere. men den medfører at jeg har veldig store blødninger og verker mye under mensen. Har fått piller til å regulerer blødningene med. Jeg har i perioder hetetokter om natta og av den grunn dårlig søvn. Nå var det en venninne somfortalte at hun hadde fått satt inn hormonspiral pga. store blødninger. Etter det hadde mensen nesten holdt opp og hun slapp verkingen og de voldsomme blødningene. Hva er en hormonspiral, hadde det vært noe for meg tror du.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18777-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Noen ganger kan hormonspiralen redusere blødninger ved muskelknuter også, men ikke så sikkert som når det ikke er muskelknuter. Hvilke piller har du fått???

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, lite ute i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18777-hormonspiral/#findComment-84183
Del på andre sider

Noen ganger kan hormonspiralen redusere blødninger ved muskelknuter også, men ikke så sikkert som når det ikke er muskelknuter. Hvilke piller har du fått???

Hormonspiralen er over 99% sikker. Den endrer slimhinnen i livmoren så den blir tynn og derfor blir det også mindre blødning. Den kan også ha effekt ved at slimet i livmorhalsen endrer seg og sædcellene ikke kan passere, og i enkelte tilfeller stopper den eggløsning, altså tredobbelt sikkerhet. Det meste av hormonet gestagen finnes i livmoren, lite ute i kroppen (noen kan få ømme bryster og litt humørendringer). I p-pillen finnes ved siden av gestagen østrogen i store mengder, og det er det som øker risiko for blodpropp. Det finnes ikke i hormonspiralen. Mange får uregelmessige blødninger i flere måneder etter innsetting, noen får ikke mensen i det hele tatt, og det kan jo være en fordel.

Takk for svaret. Jeg har fått Cyklokapron for blødningene.Det reduserer blødningen slik at de ikke er så plagsomme. Men jeg har mye verking. Jeg trenger ikke spiral for prevensjonens skyld. ( Manne min har sterilisert seg. ) Jeg trodde den hadde funksjon på overgangsalder plager. Kanskje østrogen tabletter da er bedre. Er det noen ulemper med dem ? Har hørt om økt fare for brystkreft. Vil østrogenpiller virke hemmmende på blødningene ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18777-hormonspiral/#findComment-84719
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...