Gå til innhold

Arbeidsopgaver for 10 og 13 åring

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma som ikke gidder mase.....
Skrevet

Skal gi dem feriepenger når vi skal til Spania.Men hadde tenkt at dem skulle få " tjene" litt penger.

De er nok litt bortskjemte....Har ikke noen oppgaver ellers...

1000 kr hver skal dem få.

Hva slags oppgaver ?Jeg er litt grønn her.Er så sløv, gjør alt selv.Det går liksom fortere.

Gå ut med søppla?Mate katta?Noe annet ?

Skrevet

nok av forslag: klippe plenen, ta oppvask(evt inn og ut av maskin), vaske klær, vaske gulv, vaske bad, lage middag noen ganger i uka, tørke støv, pusse sølv, sortere et eller annet, rydde i rotebod, vanne blomster, skure inni ovnen, skifte sengetøy osv osv osv.....alt som er mulig å vaske.

skorpionfisken
Skrevet

Min 16-åring har i flere år tatt kjøkkenet. Oppvasken og vask av benker og bord, samt ut med søpla. Eget rom er en selvfølge. Plenklipping og snømåking inngår også i oppgavene, men heldigvis for ham er både plen og oppkjørsel av frimerkeformat.

I tillegg til dette kan vi for ekstra penger forhandle om støvsuging av huset, vask av gulv rundt omkring og pass av lillesøster.

For kr 1000,- burde de kunne ta en real rundvask av noen rom, evt luke ugress og klippe plenen noen timer. Male/beise ute (gjerde, garasje, eller lignende).

Gjest popart
Skrevet

Gå ut med søppel og mate katta er oppgaver for en femåring som kan få en tier for det. For en tusenlapp kan de vel gjøre hva som helst, tiåringen kan vel ta bokhyllene skikkelig, og trettenåringen vinduer?

Skrevet

4-åringen min pleide å mate katta mens den ennå levde... Det er ikke arbeidsoppgaver for store unger for å tjene ekstra feriepenger!

De andre under her har gode forslag synes jeg. Ungene er så store at de utmerket godt klarer å ta i et tak.

Og fall ikke for fristelsen å gi den andre like mye i "lønn" dersom kun den ene gidder jobbe!

Skrevet

Å ta sin del av det vanlige daglige småtteriet i hus og hjem (som det å gå ut med søpla eller mate katta er)får ingen av våre betalt for.

Nå er vi heldige siden vi har gård hvor det finnes skikkelige jobber de får betalt for, men om det skal vanke penger for oppgaver i hus og hjem synes jeg det må være ting utenom det vanlige. Som rundvask av hus/storopprydning av større områder ute eller inne f.eks.

Mrs. Wallace
Skrevet

Min fireåring rydder av bordet og går ut med søpla, så du kan nok trygt heve nivået litt.

De kan støvsuge, tørke støv, klippe plenen, rake i hagen, vaske opp/rydde inn&ut av oppvaskmaskin, brette og rydde vasketøy, levere returglass og -papir, handle, spyle terrassen, lage enkle middager.

Gjest den ekte noor
Skrevet

De kan vaske hele huset/leiligheten.

Dagligdagse ting bør de vel gjøre hver dag uten å få betalt.

Skrevet

13-åringen kan holde kjøkkenet rent - 10-åringen kan få badet. Du skal se de blir strenge! :)

Gjest engel 49+
Skrevet

13-åringen kan holde kjøkkenet rent - 10-åringen kan få badet. Du skal se de blir strenge! :)

det var et godt råd! ... (Bare jeg hadde fått det for noen år siden, da..)

lalala1365380457
Skrevet

mange gode tips under her, men jeg vil bare tilføye noe. hvis du f.eks. bestemmer deg for at de skal vaske rundt hele leiligheten/huset, så synes jeg de bør gjøre det _iallefall_ 3 ganger! er veldig høy betaling om du kun ber dem gjøre det en gang, er mange som får kanskje 200-300 kr for å vaske hele leiligheten..

f.eks. klippe plenen i hele sommer, vaskje kjøkkenet i hele sommer osv.

Gjest engel 49+
Skrevet

Holde bilen ren og ryddig innvendig i to uker hver?

bilen? Min bil holder seg ren og ryddig innvendig av seg selv i minst 2 uker........Oppttil et halvt år, faktisk. Ikke mye jobb :)

Skrevet

bilen? Min bil holder seg ren og ryddig innvendig av seg selv i minst 2 uker........Oppttil et halvt år, faktisk. Ikke mye jobb :)

Jøss, så heldig - og flink - du er!

Bilen vår likner en dass innvendig etter et par kjøreturer!

Gjest engel 49+
Skrevet

Jøss, så heldig - og flink - du er!

Bilen vår likner en dass innvendig etter et par kjøreturer!

*LOL* ... huff. så slitsomt, da. Sånn blir det mer innomhus her, men det er kronisk...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...