Gå til innhold

Å gifte seg alternativt

Anbefalte innlegg

Gjest Elextra
Skrevet

En ektepakt er en økonomisk avtale mellom ektefeller. Altså en avtale om formuesforhold som dere inngår i forbindelse med (eller etter at) dere gifter dere. Er det det du ønsker, eller blander du ikke begrepene her?

Om dere ikke ønsker å gifte dere, kan dere vel bare ringforlove dere på en høytidelig måte?

• Svar 56
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• flisa

3

• skorpionfisken

3

• Lillemus

2

• Lisabeth

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest popart
Skrevet

Å gifte seg er å gjøre det borgelig eller kirkelig. hva dere selv finner på av sermonier legger ingen seg oppi, dere kan jo love hverandre evig troskap og signere en "ektepakt" selv. Den vil ikke ha noen juridisk verdi, men det ønsker dere vel heller ikke. Kjøp noen fine ringer, kall dere forlovet og hold et heidundrandes forlovelsesselskap!

Gjest bradpitt
Skrevet

Å gifte seg er å gjøre det borgelig eller kirkelig. hva dere selv finner på av sermonier legger ingen seg oppi, dere kan jo love hverandre evig troskap og signere en "ektepakt" selv. Den vil ikke ha noen juridisk verdi, men det ønsker dere vel heller ikke. Kjøp noen fine ringer, kall dere forlovet og hold et heidundrandes forlovelsesselskap!

Ja, og så kan du jo skifte til etternavnet hans selv om du ikke gifter deg med han.

Og du kan godt kalle han gubben din og si at dere er gift om du ønsker, selv om dere ikke er det. Det spiller da for f.. ingen rolle, bare du ikke sier akkurat det til offentlige myndigheter.

Du er like mye gift som jeg er Brad Pitt!

Gjest hilsen en enslig forsørger
Skrevet

Den ene har skatteklasse to pga forsørgelsesbyrde for barn fra tidligere forhold og den andre har nedsatt skatt pga liten inntekt. Så enkelt.

Jo men jeg trodde det var slik at etter å ha vært samboende ett år, mister man de økonomiske fordelene man har som enslig forsørger? For da regnes man ikke som enslig forsørger lenger, selv om det ikke er barnets far man bor sammen med?

Skrevet

Jo men jeg trodde det var slik at etter å ha vært samboende ett år, mister man de økonomiske fordelene man har som enslig forsørger? For da regnes man ikke som enslig forsørger lenger, selv om det ikke er barnets far man bor sammen med?

Det gjelder bare trygdeytelser, ikke skattefordeler.

Gjest tionne
Skrevet

Dere får finne på en måte som ikke koster så mye. Holde hodet under vann samtidig i f.eks. 30 sekunder?

Hæ?! Ha ha!! Fikk helt fniseanfall av den der,jeg.:-D

Skrevet

Samboere blir vel mer og mer likestillt med ektepar når det gjelder skatt og andre økonomiske forhold. Man skal ikke tape økonomisk på å gifte seg.

Gjest nokskatt
Skrevet

En ektepakt er en økonomisk avtale mellom ektefeller. Altså en avtale om formuesforhold som dere inngår i forbindelse med (eller etter at) dere gifter dere. Er det det du ønsker, eller blander du ikke begrepene her?

Om dere ikke ønsker å gifte dere, kan dere vel bare ringforlove dere på en høytidelig måte?

"En ektepakt er en økonomisk avtale mellom ektefeller. Altså en avtale om formuesforhold som dere inngår i forbindelse med (eller etter at) dere gifter dere. Er det det du ønsker, eller blander du ikke begrepene her?"

Vi skal ikke ha noen økonomisk avtale ang gjeld o.l., noe giftemål såvidt jeg vet heller ikke trenger å være. Vi eier hver vårt hus og har/ skal fortsatt ha separat økonomi. Der er den delen som går på 'evig troskap' og samhold som er det viktige for oss å ha en form for seremoni rundt :-)

Gjest nokskatt
Skrevet

Du inngår vel ingen ektepakt hvis dere ikke gjør det "offentlig" .....

Hvis dere lissom vil gifte dere så må dere jo gjøre det på en vanlig måte da .....

Som jeg sa så har vi lyst til å inngå 'en form for ektepakt' uten at vi må betale mere skatt. Det er lovnaden om evig troskap og samhold som vi har lyst til å ha en seremoni omkring, ikke inngå en avtale med staten om å betale 18 000,- mere i skatt i året resten av livet...

Gjest nokskatt
Skrevet

Skattesnyteri heter det du funderer på.

Hva mener du med det? Ingen av oss får mindre utgifter dersom vi gifter oss, så hvorfor skulle vi betale 18 000,- mer i skatt pr år?

Har jeg glemt noe?

Gjest nokskatt
Skrevet

"Jo men jeg trodde det var slik at etter å ha vært samboende ett år, mister man de økonomiske fordelene man har som enslig forsørger? For da regnes man ikke som enslig forsørger lenger, selv om det ikke er barnets far man bor sammen med?"

Det er barnets far som har skatteklasse to og vi eier hvert vårt hus et steinkast fra hverandre. Vi bor ikke sammen, skjønner du. :-)

Gjest blomsterløk
Skrevet

Samboere blir vel mer og mer likestillt med ektepar når det gjelder skatt og andre økonomiske forhold. Man skal ikke tape økonomisk på å gifte seg.

Man "taper" på å gifte seg hvis den ene har aleneomsorgen for et barn (barn fra tidligere forhold). Da vil den som har forsørgeransvar for et barn også måtte skatte i klasse 1.

Det samme skjer om man "bare" er samboere og får et felles barn, selv om den ene har et barn fra tidligere forhold.

Gjest nokskatt
Skrevet

Om han/hun tar med seg en mindreårig unge inn i forholdet-giftemålet deres så stiller saken seg helt motsatt.

Da blir den som har barnet regnet som enslig forsørger, selv om han/hun er gift med deg.

Med andre ord,det lønner seg å ha en lausunge =)

"Om han/hun tar med seg en mindreårig unge inn i forholdet-giftemålet deres så stiller saken seg helt motsatt.

Da blir den som har barnet regnet som enslig forsørger, selv om han/hun er gift med deg."

I forhold til skatt vil han, som har barn, gå opp til skatteklasse èn dersom vi gifter oss. Opplysning gitt av likningskontoret.

Skrevet

"En ektepakt er en økonomisk avtale mellom ektefeller. Altså en avtale om formuesforhold som dere inngår i forbindelse med (eller etter at) dere gifter dere. Er det det du ønsker, eller blander du ikke begrepene her?"

Vi skal ikke ha noen økonomisk avtale ang gjeld o.l., noe giftemål såvidt jeg vet heller ikke trenger å være. Vi eier hver vårt hus og har/ skal fortsatt ha separat økonomi. Der er den delen som går på 'evig troskap' og samhold som er det viktige for oss å ha en form for seremoni rundt :-)

Et ekteskap gir partene en del plikter og rettigheter, blant annet økonomiske: Dette er nedfelt i ekteskapsloven.

Dersom dere skal ha en avtale som bare angår dere to privat på det følelsesmessige planet, skjønner jeg ikke helt problemstillingen din. Da er det vel bare å sette følelsene ned på papiret, skrive under og invitere de rundt dere til en fest ? Hva som står på det papiret angår jo egentlig ingen andre.

Gjest Elextra
Skrevet

Ok, men da er det som sagt ikke ektepakt det er snakk om.

Gjest nokskatt
Skrevet

Et ekteskap gir partene en del plikter og rettigheter, blant annet økonomiske: Dette er nedfelt i ekteskapsloven.

Dersom dere skal ha en avtale som bare angår dere to privat på det følelsesmessige planet, skjønner jeg ikke helt problemstillingen din. Da er det vel bare å sette følelsene ned på papiret, skrive under og invitere de rundt dere til en fest ? Hva som står på det papiret angår jo egentlig ingen andre.

"Et ekteskap gir partene en del plikter og rettigheter, blant annet økonomiske: Dette er nedfelt i ekteskapsloven."

Særeie ;-)

"Dersom dere skal ha en avtale som bare angår dere to privat på det følelsesmessige planet, skjønner jeg ikke helt problemstillingen din. Da er det vel bare å sette følelsene ned på papiret, skrive under og invitere de rundt dere til en fest ? Hva som står på det papiret angår jo egentlig ingen andre."

Nå har vi ikke laget noe problem av dette. Jeg etterlyste kun en form for seremoni. Det kunne jo tenkes at noen her visste om en trivelig seremoni og ville gi et tips.

Gjest merklin
Skrevet

Fordi du skriver at dere ønsker å inngå en ektepakt, dvs si i en eller annen form gifte dere. Dere ønsker å definere dere som et ektepar, slik jeg har forstått, og da er er skattereglene klare. Å være gift, uten å skatte slik andre gifte gjør, er å sammenligne med en en som oppgir å være enslig for å få stønad, men som i realiteten har en samboer. Det er å jukse, snyte. Ikke noe annet.

Gjest nokskatt
Skrevet

Ok, men da er det som sagt ikke ektepakt det er snakk om.

Nei, kanskje jeg brukte feil ord. Vi ønsker å ha en seremoni på at vi følelsesmessig tilhører hverandre.

Gjest nokskatt
Skrevet

Fordi du skriver at dere ønsker å inngå en ektepakt, dvs si i en eller annen form gifte dere. Dere ønsker å definere dere som et ektepar, slik jeg har forstått, og da er er skattereglene klare. Å være gift, uten å skatte slik andre gifte gjør, er å sammenligne med en en som oppgir å være enslig for å få stønad, men som i realiteten har en samboer. Det er å jukse, snyte. Ikke noe annet.

"Fordi du skriver at dere ønsker å inngå en ektepakt, dvs si i en eller annen form gifte dere. Dere ønsker å definere dere som et ektepar, slik jeg har forstått, og da er er skattereglene klare. Å være gift, uten å skatte slik andre gifte gjør, er å sammenligne med en en som oppgir å være enslig for å få stønad, men som i realiteten har en samboer. Det er å jukse, snyte. Ikke noe annet."

Vi ønsker å ha en seremoni på at vi følelsesmessig tilhører hverandre. Vi bor ikke sammen eller har barn sammen. Vi eier begge hvert vårt hus. Hvorfor kalle dette for skattesnyteri? Skjønner deg fortsatt ikke, jeg. Ingen får noen økonomiske fordeler heller.

Ingen av oss får mindre utgifter. Vi spiser like mye, vi bruker like mye i strøm i hvert vårt hus, vi har like mye faste kommunale utgifter, vi har like mye faste utgifter til hver våre kjøretøy osv osv osv

Hvordan forsvarer du at vi skal betale mere i skatt fordi vi er glad i hverandre og vil ha en seremonmi på dette?

Skrevet

"Et ekteskap gir partene en del plikter og rettigheter, blant annet økonomiske: Dette er nedfelt i ekteskapsloven."

Særeie ;-)

"Dersom dere skal ha en avtale som bare angår dere to privat på det følelsesmessige planet, skjønner jeg ikke helt problemstillingen din. Da er det vel bare å sette følelsene ned på papiret, skrive under og invitere de rundt dere til en fest ? Hva som står på det papiret angår jo egentlig ingen andre."

Nå har vi ikke laget noe problem av dette. Jeg etterlyste kun en form for seremoni. Det kunne jo tenkes at noen her visste om en trivelig seremoni og ville gi et tips.

OK. Tråden dreide seg etterhvrt mot hvor mye skatt man betaler, så det var vanskelig å finne igjen spm ditt ;-)

Hva er dere ute etter da ? Musikk, diktlesing ? Du kan jo ta utgangspunkt i et vanlig bryllup og se om dere ønsker å bruke noen av elementene derfra? Det finnes masse bryllupssider på nettet. Der vil jeg tro du finner det meste som er å finne på :-) Finne et egnet lokale, bestille mat og alt som hører til ? Kanskje dere har venner som kan bidra med underholdning på en eller annen måte ?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...