Gå til innhold

Å utgi BOK(selvbiografi,privatperson)

Anbefalte innlegg

Gjest skal det mye til?
Skrevet

Neida, jeg skal ikke det,men jeg bare lurer på dette.

Skal det mye til for at en som er anonym, vanlig person får utgitt en selvbiografisk bok?

Hva med detaljer om andre personer i boka, trenger vedkommende tillatelser for å komme med påstander som kan ramme noen hardt?

Tenker da på om noen kom med grove påstander om mennesker jeg kjenner(ting jeg vet 100% ikke er sant,straffbare ting og sånt...)

Har en gæern person i slekta skjønner dere, en som truer med å sverte en uskyldig eldre slektning i bok.Noen gjøralt for penger!

Trenger jeg å bekymre meg på slektningens vegne? Eller skal det mye til for at trusselen kan settes ut i livet?

Gjest popart
Skrevet

Hvem i all verden vil kjøpe en selvbiografi av en anonym, ukjent person?

Tror nok h*n må innha et betydelig litterært talent, ala Agnar Mykle hvis det skulle være interesant for et forlag. Hvis ikke h*n er steinrik og bekoster alt selv da, men fortsatt vil vel neppe noen lese boka, så dere kan nok føle dere trygge.

Gjest skal det mye til?
Skrevet

Hvem i all verden vil kjøpe en selvbiografi av en anonym, ukjent person?

Tror nok h*n må innha et betydelig litterært talent, ala Agnar Mykle hvis det skulle være interesant for et forlag. Hvis ikke h*n er steinrik og bekoster alt selv da, men fortsatt vil vel neppe noen lese boka, så dere kan nok føle dere trygge.

Det var vel det at personen mente hn hadde opplevd mye vondt da, som noen kikkere skulle ha intresse av å sluke.

Saken er den at det meste er diktning, personen har store nerveproblemer, huff..

Skrevet

Uten noen annen sak enn familiekrangel, er vel eneste mulighet å gi den ut på eget forlag. Dvs. at man bekoster alt selv og kanskje får solgt noen ganske få eksemplarer og gir bort resten. Nokså urealistisk, egentlig. Man får antakelig flere lesere ved å skrive om saken på en nettside.

Har man en interessant sak (urett begått av myndigheter, barnevern, politi, rettsapparat osv.), kan man være heldig og få en journalist til å skrive den. Men da blir saken selvsagt sjekket.

Gjest skal detmye til?
Skrevet

Uten noen annen sak enn familiekrangel, er vel eneste mulighet å gi den ut på eget forlag. Dvs. at man bekoster alt selv og kanskje får solgt noen ganske få eksemplarer og gir bort resten. Nokså urealistisk, egentlig. Man får antakelig flere lesere ved å skrive om saken på en nettside.

Har man en interessant sak (urett begått av myndigheter, barnevern, politi, rettsapparat osv.), kan man være heldig og få en journalist til å skrive den. Men da blir saken selvsagt sjekket.

Godt å høre!

Vedkommende påstår å ha blitt ført i trance som voksen,og på den måten funnet ut all urett som er gjort mot seg i tidligere år.Helt sinnsykt!

Hn går til psyko, og jeg skjønner ikke hvorfor psykologen ikke kan få hn ned på bakkenivå(eller innlagt) *hoderystende*

mil1365380270
Skrevet

De som mener seg fremstilt feil, kan gå til sivilt søksmål etterpå. Tror nok man kan utgi hva man vil.

Gjest De følger loven
Skrevet

De som mener seg fremstilt feil, kan gå til sivilt søksmål etterpå. Tror nok man kan utgi hva man vil.

SITAT FRA KOLOFON SINE SIDER:

"Innenfor lovlighetens grenser kan du gi ut alt du måtte ønske. Kolofon følger lovverket for publisering, og gir ikke ut tekster med ulovlig eller grovt krenkende innhold. Kolofon forbeholder seg retten til å avvise manus i hht. vårt redaktøransvar."

Skrevet

Ja,men de må vel sjekke en historie når det liksom skal være fra virkeligheten?

Personvernet og rettsvernet gjelder vel på denne siden også?

Ikke nødvendigvis. Boka kan jo kamufleres som en roman/fiksjon. Det er bare snakk om et skriveteknisk spørsmål.

mil1365380270
Skrevet

"Innenfor lovlighetens grenser kan du gi ut alt du måtte ønske. Kolofon følger lovverket for publisering, og gir ikke ut tekster med ulovlig eller grovt krenkende innhold. Kolofon forbeholder seg retten til å avvise manus i hht. vårt redaktøransvar."

Joda, men de vil gjerne utgi din subjektive virkelighetsoppfatning hvis den selger.

Skrevet

En enkel sak å "omgå".

Boka kamufleres som en roman/fiksjon. I bunn og grunn et rent skriveteknisk spørsmål.

Skrevet

Joda, men de vil gjerne utgi din subjektive virkelighetsoppfatning hvis den selger.

Nei, det må bevitnes at det da har skjedd.

Har fått opplyst at kolofon forlaget følger loven.

Fiksjon som kan mistenkes for å være et kamuflert forsøk på å sverte virkelige personer er heller ikke lovlig.

Selv en bok som påstås å være fiksjon kan saksøkes og føre til erstatningssak.

Det er ikke sånn at jeg kan skrive om mitt liv og pynte på med grove, kriminelle detaljer utført av en fiktiv person (som til forvekslign ligner på en person i det virkelige liv). Og så kan jeg bare kamuflere hele boka som en fiktiv bok med å si at alt er tatt fra min frie fantasi?

Nei, det er lover som gjelder her også,ellers kunne alle skrive hva som helst.

Jeg er en annen
Skrevet

Du kan trøste deg med at det neppe er så få forlag som vil være interessert i dette. Men som det sies under her, hvis boka utgis som roman skal det veldig mye til å få den stoppet.

Gjest useriøst
Skrevet

Du kan trøste deg med at det neppe er så få forlag som vil være interessert i dette. Men som det sies under her, hvis boka utgis som roman skal det veldig mye til å få den stoppet.

Hn får sannsynligvis aldri gitt ut noe, tydeligvis bare trusler ja.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...