Gå til innhold

Om avlivning av dyr

Anbefalte innlegg

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Har aldri likt biff :P

"din sadist"

Mine kjæledyr har det bedre enn de flestes.

Vil du se bilder av dem?

• Svar 53
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Prozak

15

• IngenLurerDenneGutten

9

• laguna1365380434

5

• bugge -jenta

2

Mest aktive i denne tråden

Gjest Harkkkk
Skrevet

"din sadist"

Mine kjæledyr har det bedre enn de flestes.

Vil du se bilder av dem?

Det var da en spøkmann!

Vis meg bildene du!

Gjest Harkkkk
Skrevet

Det var da en spøkmann!

Vis meg bildene du!

Det var da en SPØK MANN!

Vis meg bildene du!

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Det var da en spøkmann!

Vis meg bildene du!

Ingen skal spøke her inne:-1

Skrevet

Det er faktisk ulovlig. Den eneste lovlige måten å avlive dyr på for en som ikke er veterinær, er ved skyting. Ser jeg noe annet, anmelder jeg det tvert.

"..................................."

Skrevet

At du og andre muligens kan avlive dyr humant anstendigjør ikke praksisen med hjemmeavlivning.

Nettop fordi det er dyr og dyrs livskvalitet det er snakk om mener jeg det er en enorm respektløshet i det å mene at dyrenes dødsvilkår kan neddelegers til gud og hver mann. For å sikre mot at dyr skal lide unødig overlast synes jeg det er det aller minste en kan forvente av dyreeiere er at de kan hoste opp til en fagmann når eventyret er ute.

Hvordan skal en kunne kontrollere det..Du sier du kan..Hva om jeg sier det? (jeg kan IKKE!)

Jeg synes folk bør bøtelegges for hjemmeavlivning av dyr(om en da ikke er sertifisert fagmann), samt at en burde miste retten til å ha noen i fremtiden. Unntaket er om en MÅ, f.eks etter påkjørsel.

For ikke å snakke om hva jeg synes om folk som stadig setter seg i den posisjonen at de har masse dyr de må bli kvitt.

"For ikke å snakke om hva jeg synes om folk som stadig setter seg i den posisjonen at de har masse dyr de må bli kvitt."

Jeg har lenge hevdet, og mener fortsatt, at det burde være et krav om "sertifikat" for å få eie et dyr, enten det er snakk om en hamster eller en hest. Om noen, beviselig vel og merke, f.eks har en katt som de ikke kastrerer eller gir p-piller, og lar få kull etter kull hvor ungene blir avlivet, burde de fratas retten til å ha husdyr.

"................................."

Skrevet

Jeg er enig i at "synet" er ille å forestille seg.

Men det som bør være av verdi her først og frems er jo at dyrene ikke lider.

Når jeg skal ta en bunt kattunger så ligger de varmt, trygt og godt i genseren min helt til jeg tar dem ut og slår dem i hjel

Alt er gjort klart på forhånd så fra de forlater den trygge genseren til de er døde så er det snakk om sekunder. De skjønner ikke hva som skjer en gang.

Man kan faktisk ha respekt for liv forde om man avliver selv og ikke flyr til dyrlegen hele tiden.

For eksempel å skyte en hund. Hvor mange ville vel ikke synes det var hysterisk horribelt ?

Men det er jammen humant det, å ta med seg hunden og avslutte alt på en liten skogstur enn å dra til dyrlegen hvor mange hunder blir nervøse, stressede osv av lukt og mas.

Dette er ikke det samme som du begynte tråden din med, ja, jeg vet.

Men det er et eksempel på at dyrlegebesøk ikke nødvendigvis er eneste humane avlivningsmåte.

Det viktige er at dyra har det godt når de lever, samt får dø uten smerter, redsel og stress.

Kjenner folk som holder liv i gamle hunder og katter for alt de har, dyrleger, sprøyter, medisiner, smerter...hva som helst bare de får leve.

Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg.

Men det er bare min mening.

:)

"Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg."

Det er det, men meningen fra slike kunnskapsløse eieres side er neppe dyreplageri men, som sagt, uvitenhet.

Ellers - hvis noen stadig vekk må avlive kattunger, så ligger problemet i at vedkommende ikke har nok respekt for disse livene til å kastrere katten sin.

Skrevet

Går man til det skrittet å skaffer seg et dyr så må man stå til ansvar for det man har gjort. Man kaster ikke dyret i veggen når man ikke gidder å ha det lenger, ikke lenger passer en, har gått lei etc.. Jeg blir helt SJOKKERT over enkeltes holdninger når det gjelder akkurat dette. Hvem får seg til å kaste en kattunge i murveggen? Hvem får seg til å kjøre langt utti skauen, binde hunden/katten sin fast til et tre for så å stikke? Jeg har ikke ord for slike handlinger jeg. Alt liv er da like mye verdt! Dette er et ømt tema altså.. *gråteklump i halsen*

Null respekt for slike folk, nei.

".................................."

Skrevet

Enig! Og for å begrense kattebestanden burde sterilisering av dyr være sponset av staten, fordi det er ikke alle som har råd til den stive prisen.

P-piller er ikkenoe godt alternativ, for kattene får alltid kreft av det etter noen år.

Tja...kastrering av hannkatt koster vel omtrent 500,-, mens kastrering av hunnkatt det dobbelte. Det er ikke mer enn at de fleste som har råd til å ha katt har råd til det.

Gjest Ramina
Skrevet

"Det er nærmere dyreplageri og lite respekt for dyr/deres liv spør du meg."

Det er det, men meningen fra slike kunnskapsløse eieres side er neppe dyreplageri men, som sagt, uvitenhet.

Ellers - hvis noen stadig vekk må avlive kattunger, så ligger problemet i at vedkommende ikke har nok respekt for disse livene til å kastrere katten sin.

Så om en er uviten så er det ikke dyreplageri?

Men jeg som "vet" driver dyreplageri...

eller missforsto jeg nå?

Gjest et stort ansvar
Skrevet

"For ikke å snakke om hva jeg synes om folk som stadig setter seg i den posisjonen at de har masse dyr de må bli kvitt."

Jeg har lenge hevdet, og mener fortsatt, at det burde være et krav om "sertifikat" for å få eie et dyr, enten det er snakk om en hamster eller en hest. Om noen, beviselig vel og merke, f.eks har en katt som de ikke kastrerer eller gir p-piller, og lar få kull etter kull hvor ungene blir avlivet, burde de fratas retten til å ha husdyr.

Ser ut som noen driver de reneste dyremottakene uten å tenke igjennom konsekvensene, tar imot alle avlagte dyr for siden å vanskjøtte dem.

Det er tross alt et stort ansvar å ha dyr, du må både ha plass, tid, økonomi og visse egenskaper.

Og dyret skal du ha i kansje 15 år fram i tid.

Skrevet

Så om en er uviten så er det ikke dyreplageri?

Men jeg som "vet" driver dyreplageri...

eller missforsto jeg nå?

"Så om en er uviten så er det ikke dyreplageri?"

Uhm...utrolig hvor lett det er å få "nye" betydninger ut av andre ting. Hvordan i all verden skulle jeg kunne mene noe slikt i fullt alvor? Det er selvfølgelig dyreplageri uansett om det gjøres med overlegg eller ikke. Men om det gjøres i utvitenhet, så kan man jo opplyse og unngå det. Gjøres det derimot med fullt overlegg, så hjelper det lite å opplyse.

"................................"

Gjest Ramina
Skrevet

At du og andre muligens kan avlive dyr humant anstendigjør ikke praksisen med hjemmeavlivning.

Nettop fordi det er dyr og dyrs livskvalitet det er snakk om mener jeg det er en enorm respektløshet i det å mene at dyrenes dødsvilkår kan neddelegers til gud og hver mann. For å sikre mot at dyr skal lide unødig overlast synes jeg det er det aller minste en kan forvente av dyreeiere er at de kan hoste opp til en fagmann når eventyret er ute.

Hvordan skal en kunne kontrollere det..Du sier du kan..Hva om jeg sier det? (jeg kan IKKE!)

Jeg synes folk bør bøtelegges for hjemmeavlivning av dyr(om en da ikke er sertifisert fagmann), samt at en burde miste retten til å ha noen i fremtiden. Unntaket er om en MÅ, f.eks etter påkjørsel.

For ikke å snakke om hva jeg synes om folk som stadig setter seg i den posisjonen at de har masse dyr de må bli kvitt.

Jeg respekterer at du har din mening.

Men jeg har min.

Jeg mener folk bør kastrere og sterilisere dyrene sine om de ikke vil ha avkom.

Og jeg mener masse annet også innen dyrehold.

Men, når situasjonen først er der - av en eller annen grunn - så ser jeg ikke det som dyreplageri eller at man er mindre verdt som dyreeier eller menneske om en avliver selv, så lenge det er på en human måte.

Ta foreksempel dette med kattunger.

La oss si du har tre stk. og et kvarter å kjøre til vetrinær.

Skal du da ta med kattemor for å holde kattungene rolig i et kvarter (da vil nok kattermor bli rimelig stresset etter et kvarter i bil og et kvarter hos dyrlege)

Eller skal du ta bare kattungene og la de få stresse seg opp en halvtime uten mor i en hompete bil, på et dyrlegekontor som lukter skremmende og rart.

Eller vi kan gjøre det på min måte, godt, varmt, trygt og tre sekunders frisk luft før de dør momentant.

Vel, jeg ser som sakt ikke min måte som noe uhumant, uverdig, eller som dyreplageri i det hele tatt.(jeg praktiserer ikke "slenge i fjellvegg" men å slå dem ihjel)

Poenget mener jeg - igjen - at dyr har det godt så lenge de lever og de fortjener å forlate denne verdenen så raskt og smertefritt som mulig.

Men igjen, det er min mening.

Gjest Ramina
Skrevet

Er du kvinne?

Ja, det er jeg.

Har det noe å si i denne tråden?

Gjest Ramina
Skrevet

"Så om en er uviten så er det ikke dyreplageri?"

Uhm...utrolig hvor lett det er å få "nye" betydninger ut av andre ting. Hvordan i all verden skulle jeg kunne mene noe slikt i fullt alvor? Det er selvfølgelig dyreplageri uansett om det gjøres med overlegg eller ikke. Men om det gjøres i utvitenhet, så kan man jo opplyse og unngå det. Gjøres det derimot med fullt overlegg, så hjelper det lite å opplyse.

"................................"

Hvordan i all verden skulle jeg kunne mene noe slikt i fullt alvor? Det er selvfølgelig dyreplageri uansett om det gjøres med overlegg eller ikke. Men om det gjøres i utvitenhet, så kan man jo opplyse og unngå det. Gjøres det derimot med fullt overlegg, så hjelper det lite å opplyse.

Greit, da er vi sånn nogenlunde enige da.

Dyreplageri er ikke bra uansett.

Jeg kjenner dog folk av den sorten som har dyra sine koste hva det koste vil, og min erfaring er at de lukker øynene for sannheten i egoismen i det å ville beholde sine kjære dyr lengst mulig.

Det å prøve å forklare/opplyse dem noe som helst har iallefall ikke nyttet på disse kanter.

Folk som vet at de driver dyreplageri, vet det, og gjør det. Skammelig, selvsakt.

Det har dog ikke noe med hva jeg skrev inn på føler jeg, for jeg anser ikke det kvalifiserer til dyreplageri det at jeg kan avlive dyr selv.

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Et (makabert) eksempel.

Samenes avlivningsmetode var at de førte en spesiell dolk opp i nakken på reinsdyret - og inn i hjernen.

Dette ble - og er forbudt.

(Det jeg skriver nå kan jeg ikke dokumentere)

Til eget bruk har jeg blitt fortalt at de har fått tilatelse til å benytte denne metoden, da de hevder at slaktet blir bedre.

Skrevet

Hvordan i all verden skulle jeg kunne mene noe slikt i fullt alvor? Det er selvfølgelig dyreplageri uansett om det gjøres med overlegg eller ikke. Men om det gjøres i utvitenhet, så kan man jo opplyse og unngå det. Gjøres det derimot med fullt overlegg, så hjelper det lite å opplyse.

Greit, da er vi sånn nogenlunde enige da.

Dyreplageri er ikke bra uansett.

Jeg kjenner dog folk av den sorten som har dyra sine koste hva det koste vil, og min erfaring er at de lukker øynene for sannheten i egoismen i det å ville beholde sine kjære dyr lengst mulig.

Det å prøve å forklare/opplyse dem noe som helst har iallefall ikke nyttet på disse kanter.

Folk som vet at de driver dyreplageri, vet det, og gjør det. Skammelig, selvsakt.

Det har dog ikke noe med hva jeg skrev inn på føler jeg, for jeg anser ikke det kvalifiserer til dyreplageri det at jeg kan avlive dyr selv.

Bare et tips: Når du siterer innlegget du svarer på, sett anførselstegn rundt det ("sitat"). Hvis ikke kan det være vanskelig å se hva du svarer på og hva som er svaret.

Til saken: Nei, hvis noen er kompetente til å avlive dyr selv, så er ikke det dyreplageri. Dog er det faktisk ulovlig å avlive på noen annen måte enn ved skyting. Og så utrolig mange gjør det på forkastelige måter (drukning etc.), at jeg automatisk anmelder tilfeller hvor det ikke blir gjort ved skyting.

Skrevet

Et (makabert) eksempel.

Samenes avlivningsmetode var at de førte en spesiell dolk opp i nakken på reinsdyret - og inn i hjernen.

Dette ble - og er forbudt.

(Det jeg skriver nå kan jeg ikke dokumentere)

Til eget bruk har jeg blitt fortalt at de har fått tilatelse til å benytte denne metoden, da de hevder at slaktet blir bedre.

Når har det vært en del tilfeller hvor samene har fått gjennomslag for forbud mot ferdsel på enkelte steder - spesiellt med snøscooter, fordi det skremmer reinsdyrene. Det er selvfølgelig helt greit, bortsett fra at de selv kjører rundt som noen tullinger, drita fulle. Og få meg ikke til å prate om sametinget - da blir jeg bare sur og irritert :-)

IngenLurerDenneGutten
Skrevet

Når har det vært en del tilfeller hvor samene har fått gjennomslag for forbud mot ferdsel på enkelte steder - spesiellt med snøscooter, fordi det skremmer reinsdyrene. Det er selvfølgelig helt greit, bortsett fra at de selv kjører rundt som noen tullinger, drita fulle. Og få meg ikke til å prate om sametinget - da blir jeg bare sur og irritert :-)

Enig, og de får det oftest som de vil.

Skrevet

Ja, det er jeg.

Har det noe å si i denne tråden?

Det har egentlig det - det er nok flest menn som tar på seg avlivingsjobber :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...