Gå til innhold

Anbefalte innlegg

lona1365380874

Jeg har fått denne diagnosen for noen år siden. Er 38 år, har tre barn, og er glad for det, fikk eggløsningsstimulerende behandling. Er endel overvektig (169 cm 85 kg) og har i tillegg økt behåring lår, mage, hake. Uregelmessig mens. Klarer meg ganske godt, endel ekstraarbeid på sommeren mht. hårfjerning, men har lært meg å leve med dette. Har lest om økt risiko for livmorkreft og brystkreft. Ble litt redd. Legen min sier ingenting, har ikke engang rådet meg til å gå ned i vekt. Prøver det hele tiden, men det er ikke lett. Er det bortimot umulig med denne sykdommen? Har insulinresistens. Bør jeg behandles, og hva slags behandling da? Er det mulig jeg ikke trenger behandling dersom jeg klarer å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187846-pcos/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hvis du ikke har eggløsning og derfor ikke produserer hormonet progesteron, kan det bli uregelmessige blødninger og med tiden øket risiko for unormale celler i livmoren og ev. livmorkreft. Det kan reguleres med medikamentet gestagen (for eksempel provera tabletter) tatt i 12 ager hver måned.

Det beste vil være å redusere vekten med 10-14kg. Hvis du også har insulinresistens burde du, i tillegg til endret kosthold og øket fysisk aktivitet, forsøke metformin, det bedrer insulinfølsomhet og kan hjelpe til vektreduksjon. Snakk med din lege om det. Hvis du har født tre barn har du fått en viss beskyttelse mot brystkreft, det er ikke opplagt sammenhang mellom PCOS polycystisk ovarie syndrom (som jeg tror du har) og brystkreft, men overvekt og mangel på mosjon øker risiko.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187846-pcos/#findComment-1294681
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...