lona1365380874 Skrevet 13. juni 2005 Del Skrevet 13. juni 2005 Jeg har fått denne diagnosen for noen år siden. Er 38 år, har tre barn, og er glad for det, fikk eggløsningsstimulerende behandling. Er endel overvektig (169 cm 85 kg) og har i tillegg økt behåring lår, mage, hake. Uregelmessig mens. Klarer meg ganske godt, endel ekstraarbeid på sommeren mht. hårfjerning, men har lært meg å leve med dette. Har lest om økt risiko for livmorkreft og brystkreft. Ble litt redd. Legen min sier ingenting, har ikke engang rådet meg til å gå ned i vekt. Prøver det hele tiden, men det er ikke lett. Er det bortimot umulig med denne sykdommen? Har insulinresistens. Bør jeg behandles, og hva slags behandling da? Er det mulig jeg ikke trenger behandling dersom jeg klarer å gå ned i vekt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187846-pcos/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 16. juni 2005 Del Skrevet 16. juni 2005 Hvis du ikke har eggløsning og derfor ikke produserer hormonet progesteron, kan det bli uregelmessige blødninger og med tiden øket risiko for unormale celler i livmoren og ev. livmorkreft. Det kan reguleres med medikamentet gestagen (for eksempel provera tabletter) tatt i 12 ager hver måned. Det beste vil være å redusere vekten med 10-14kg. Hvis du også har insulinresistens burde du, i tillegg til endret kosthold og øket fysisk aktivitet, forsøke metformin, det bedrer insulinfølsomhet og kan hjelpe til vektreduksjon. Snakk med din lege om det. Hvis du har født tre barn har du fått en viss beskyttelse mot brystkreft, det er ikke opplagt sammenhang mellom PCOS polycystisk ovarie syndrom (som jeg tror du har) og brystkreft, men overvekt og mangel på mosjon øker risiko. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/187846-pcos/#findComment-1294681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.