Gjest solaidag? Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Etter å ha måtte skifte yrke har jeg vært i omskolering og mottat attføringspenger fra aetat for dette. er gravid og lurer nå på om dette er pensjonsgivende inntekt? Ja? ikke? Trodde dette helt til i dag da jeg leste foreldre og barn der carsten o five sa dette fikk man ikke permisjonspoenger av! Dette er jo tragisk for meg. men trodde dette nettopp haddde blitt forandret? og at man fikk bareselspenger av dette? noen som vet??? 0 Siter
Gjest lypsilen Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Se på trygdeetaten sine nettsider.eller søk inne på trygdeforumher på dol. 0 Siter
loinen Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har nettopp fått barn og jeg gikk på attføring før og mens jeg gikk gravid. Nå mens jeg har permisjon så får jeg ingen penger fra aetat. Det jeg får utbetalt er lån fra lånekassen (som i permisjonstiden blir omgjort til stipend...) mvh 0 Siter
Gjest solaidag Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har nettopp fått barn og jeg gikk på attføring før og mens jeg gikk gravid. Nå mens jeg har permisjon så får jeg ingen penger fra aetat. Det jeg får utbetalt er lån fra lånekassen (som i permisjonstiden blir omgjort til stipend...) mvh så jeg kan søke lån i lånekassa selv om jeg har utbetalt ganske mye i attføringspenger? Så kan pappaen få permisjon når jeg går tilbake etter seks uker til skolebenken? med litt selvdisiplin klarer jeg vel å studere smatidig? hvis pappan har fri også. et år el ti mnd på han? 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 så jeg kan søke lån i lånekassa selv om jeg har utbetalt ganske mye i attføringspenger? Så kan pappaen få permisjon når jeg går tilbake etter seks uker til skolebenken? med litt selvdisiplin klarer jeg vel å studere smatidig? hvis pappan har fri også. et år el ti mnd på han? Har de forandret reglene for pappapermisjon nå, da? Det er mor som opptjener seg rett til permisjonspenger, en permisjon far skal ha minimum fire uker av. Når du går på attføring har du ikke opptjent rett til permisjon, og da har vel ikke far heller denne rettigheten. Nå tar jeg forbehold om at reglene er endret siste par årene, altså. 0 Siter
Lillemus Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Har de forandret reglene for pappapermisjon nå, da? Det er mor som opptjener seg rett til permisjonspenger, en permisjon far skal ha minimum fire uker av. Når du går på attføring har du ikke opptjent rett til permisjon, og da har vel ikke far heller denne rettigheten. Nå tar jeg forbehold om at reglene er endret siste par årene, altså. Det er vel 2-3 år siden det ble innført at far selv tjener opp retten til permisjonspenger? Så det burde gå greit det. 0 Siter
tiliti Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 så jeg kan søke lån i lånekassa selv om jeg har utbetalt ganske mye i attføringspenger? Så kan pappaen få permisjon når jeg går tilbake etter seks uker til skolebenken? med litt selvdisiplin klarer jeg vel å studere smatidig? hvis pappan har fri også. et år el ti mnd på han? Ja, det kan du. Lån får du uansett, er (vanlig) stipend som er behovsprøvd. Ved fødsel får du stipend + lån som stipend. Les på sidene til lånekassen, og ev. ring dem eller snakk med en rådgiver på skolen din. 0 Siter
Gjest solaidag Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Ja, det kan du. Lån får du uansett, er (vanlig) stipend som er behovsprøvd. Ved fødsel får du stipend + lån som stipend. Les på sidene til lånekassen, og ev. ring dem eller snakk med en rådgiver på skolen din. så sånn sett er det bedre at jeg tar opp lån enn å ikke gjøre det med tanke på hvor mye jeg får av penger etter fødselen... 0 Siter
Gjest solaidag Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Har de forandret reglene for pappapermisjon nå, da? Det er mor som opptjener seg rett til permisjonspenger, en permisjon far skal ha minimum fire uker av. Når du går på attføring har du ikke opptjent rett til permisjon, og da har vel ikke far heller denne rettigheten. Nå tar jeg forbehold om at reglene er endret siste par årene, altså. det var det det sto et sted. at far fikk perm hvis mor gikk tilbake i tiltak etter 6 uker...men kanksje han kun får fedrekvoten på fireuker altså.... 0 Siter
Gjest solaidag Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Jeg har nettopp fått barn og jeg gikk på attføring før og mens jeg gikk gravid. Nå mens jeg har permisjon så får jeg ingen penger fra aetat. Det jeg får utbetalt er lån fra lånekassen (som i permisjonstiden blir omgjort til stipend...) mvh så hele lånet på trettitusen blir stipend? 0 Siter
tiliti Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 så sånn sett er det bedre at jeg tar opp lån enn å ikke gjøre det med tanke på hvor mye jeg får av penger etter fødselen... Går du videregående eller høyere utdanning? Les regler og kjør støttekalkulator på www.lanekassen.no for å se hvor mye du kan få. Alt blir gjort om til stipend i 10 mnd. 0 Siter
Gjest solaidag Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Går du videregående eller høyere utdanning? Les regler og kjør støttekalkulator på www.lanekassen.no for å se hvor mye du kan få. Alt blir gjort om til stipend i 10 mnd. skal begynne på høyere utdanning til høsten. takk for tips! 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 Det er vel 2-3 år siden det ble innført at far selv tjener opp retten til permisjonspenger? Så det burde gå greit det. Det kan det ikke være. Da vi fikk minstemann for to år siden var det ikke slik. 0 Siter
tiliti Skrevet 13. juni 2005 Skrevet 13. juni 2005 det var det det sto et sted. at far fikk perm hvis mor gikk tilbake i tiltak etter 6 uker...men kanksje han kun får fedrekvoten på fireuker altså.... "Farens rett til fødselspenger For at faren skal ha rett til fødselspenger, må han ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før han begynner sin stønadsperiode. Årsinntekten må være minst 50 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Når både moren og faren har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspermisjon * i opptil 33 uker med full lønn eller * i opptil 43 uker med 80 prosent av full lønn Når moren ikke har rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger * i opptil 29 uker med full lønn eller * i opptil 39 uker med 80 prosent av full lønn Vilkår: Faren må oppfylle de generelle vilkårene. Faren må ha overtatt omsorgen fordi moren * arbeider helt eller delvis * tar offentlig utdanning på heltid * studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid * på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet * er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet Dersom moren etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får faren fødselspenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider moren mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid. Disse vilkårene gjelder ikke når faren tar ut fedrekvoten. Fedrekvoten: Når begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger og moren har arbeidet i minst halv stilling før fødselen, er fire uker av stønadsperioden forbeholdt faren. Fedrekvoten skal sammenlagt utgjøre fire uker, men faren trenger ikke å ta ut permisjonen i sammenheng. Fedrekvoten kan således tas ut ved at faren tar ut én dag pr uke, mens moren tar de resterende fire. Dersom faren ikke tar ut fedrekvoten, blir den samlede stønadsperioden forkortet tilsvarende. Fedrekvoten kan som hovedregel ikke overføres til moren. Farens rett til å ta ut fedrekvoten er ikke avhengig av hva moren gjør i denne perioden. Hun kan for eksempel ha ulønnet permisjon, ferie eller ta ut fødselspengene i form av tidskonto. Farens utbetaling for barn som er født før 1. januar 2005, skal reduseres dersom mor arbeidet deltid før fødselen. Farens utbetaling skal reduseres slik at den tilsvarer morens stillingsandel. Faren kan i slike tilfeller velge uredusert fødselspenger mot at fedrekvoten blir tilsvarende forkortet. Den samlede stønadsperioden blir da tilsvarende forkortet. Dersom moren arbeidet i minst 75 prosent stilling eller mer før fødselen, skal det likevel ikke foretas noen reduksjon i fars utbetaling. Dersom barnet er født 1. januar 2005 eller senere, har far rett til å få utbetalt fedrekvoten beregnet etter egen stillingsandel. Det har derfor ingen betydning at mor har arbeidet i deltidsstilling før fødselen, dersom denne har utgjort minst 50% av full stilling." http://www.trygdeetaten.no/Generelt/Pub/fodsel.pdf 0 Siter
Gjest solaidag Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 "Farens rett til fødselspenger For at faren skal ha rett til fødselspenger, må han ha vært i inntektsgivende arbeid i minst seks av de siste ti månedene før han begynner sin stønadsperiode. Årsinntekten må være minst 50 prosent av folketrygdens grunnbeløp. Når både moren og faren har opptjent rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspermisjon * i opptil 33 uker med full lønn eller * i opptil 43 uker med 80 prosent av full lønn Når moren ikke har rett til fødselspenger, kan faren ta ut fødselspenger * i opptil 29 uker med full lønn eller * i opptil 39 uker med 80 prosent av full lønn Vilkår: Faren må oppfylle de generelle vilkårene. Faren må ha overtatt omsorgen fordi moren * arbeider helt eller delvis * tar offentlig utdanning på heltid * studerer i kombinasjon med arbeid som til sammen utgjør heltid * på grunn av sykdom eller skade ikke kan ta seg av barnet * er innlagt i helseinstitusjon og ikke kan ta seg av barnet Dersom moren etter fødselen arbeider minst 75 prosent av full arbeidstid, får faren fødselspenger tilsvarende sin egen stillingsandel. Arbeider moren mindre enn 75 prosent av full arbeidstid, reduseres farens fødselspenger tilsvarende reduksjonene i morens arbeidstid. Disse vilkårene gjelder ikke når faren tar ut fedrekvoten. Fedrekvoten: Når begge foreldrene har opptjent rett til fødselspenger og moren har arbeidet i minst halv stilling før fødselen, er fire uker av stønadsperioden forbeholdt faren. Fedrekvoten skal sammenlagt utgjøre fire uker, men faren trenger ikke å ta ut permisjonen i sammenheng. Fedrekvoten kan således tas ut ved at faren tar ut én dag pr uke, mens moren tar de resterende fire. Dersom faren ikke tar ut fedrekvoten, blir den samlede stønadsperioden forkortet tilsvarende. Fedrekvoten kan som hovedregel ikke overføres til moren. Farens rett til å ta ut fedrekvoten er ikke avhengig av hva moren gjør i denne perioden. Hun kan for eksempel ha ulønnet permisjon, ferie eller ta ut fødselspengene i form av tidskonto. Farens utbetaling for barn som er født før 1. januar 2005, skal reduseres dersom mor arbeidet deltid før fødselen. Farens utbetaling skal reduseres slik at den tilsvarer morens stillingsandel. Faren kan i slike tilfeller velge uredusert fødselspenger mot at fedrekvoten blir tilsvarende forkortet. Den samlede stønadsperioden blir da tilsvarende forkortet. Dersom moren arbeidet i minst 75 prosent stilling eller mer før fødselen, skal det likevel ikke foretas noen reduksjon i fars utbetaling. Dersom barnet er født 1. januar 2005 eller senere, har far rett til å få utbetalt fedrekvoten beregnet etter egen stillingsandel. Det har derfor ingen betydning at mor har arbeidet i deltidsstilling før fødselen, dersom denne har utgjort minst 50% av full stilling." http://www.trygdeetaten.no/Generelt/Pub/fodsel.pdf tusen takk, kjempebra! helt supert!ha en fin dag! 0 Siter
Lillemus Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Det kan det ikke være. Da vi fikk minstemann for to år siden var det ikke slik. http://www.dinepenger.no/index.db2?id=14244 Er du eller DinSide som har rett? ;o) Joda, fedre opparbeider seg rett til permisjonspenger selv nå. Nå står det ikke noe om dersom mor går på attføring riktignok og det forbauser meg ikke om reglene da er annerledes, men dersom både mor og far har jobbet så har far egen rett til permisjonspenger i alle fall. 0 Siter
Gjest '!-o-!' Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 http://www.dinepenger.no/index.db2?id=14244 Er du eller DinSide som har rett? ;o) Joda, fedre opparbeider seg rett til permisjonspenger selv nå. Nå står det ikke noe om dersom mor går på attføring riktignok og det forbauser meg ikke om reglene da er annerledes, men dersom både mor og far har jobbet så har far egen rett til permisjonspenger i alle fall. Jeg tror det er jeg som har rett. :-) "Far får egen rett til fødselspenger selv om mor har jobbet mindre enn halv tid før fødselen, såfremt mor går ut i heltids jobb eller studier eller en kombinasjon." 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.