Gå til innhold

Praktisk info ang abort!

Anbefalte innlegg

Gjest lilla ja
Skrevet

Har kommet i en meget vanskelig situasjon, men det er ikke det jeg vil diskutere her...

Jeg har noen praktiske spørsmål og håper noen kan hjelpe - fort!

Må jeg til fastlegen først? Har ett litt spesielt fastlege forhold og vil helst ikke det!

Finnes det noen private klinikker som utfører medisinske eller kirurgiske aborter? Er dette veldig dyrt?

Er allerede veldig lei meg for situasjonen jeg er i, så jeg håper ikke jeg får masse spydige svar grunnet valget jeg har tatt, det er nøye tenkt over - tro meg:o(

Skrevet

Om du må gjennom fastlegen din vet jeg ikke, men jeg antar at du i hvert fall må gå gjennom en eller annen lege først -kanskje du kunne fått time hos en gynekolog som kunne sendt deg videre..?

Vil bare ønske deg lykke til, jeg... Jeg vet at det er et forferdelig vanskelig valg å ta, men det kan være det beste tross alt også.

daydreamer1365380564
Skrevet

Jeg skal på ingen måte refse deg for din beslutning. Dette er din avgjørelse. alene!

http://www.aan.no finner du litt informasjon om dette og muligens svar på spørsmålene dine.

Lykke til!

Skrevet

prøvde å søke litt på nettet for deg.. så langt har jeg egentlig ikke funnet noe konkret svar.. men fant en artikkel om at Volvat hadde søkt om det en gang... Hvis ikke det kan gjøres ved private klinikker i Norge, og det er svært viktig for deg å unngå norske sykehus, kan det jo være at det finnes klinikker i Danmark eller Sverige...

En lege må i alle fall fylle ut henvisning for deg - og så må det fylles ut "erklæring om svangerskapsavbrudd" - men det trenger ikke være fastlegen din da...

Kanskje det finnes et privat legesenter der du bor, hvor du kan få time?

Ellers antar jeg at amathea rådgivningstjeneste kan bestvare dine spørsmål http://www.aan.no/html/artikler/kontakt/kont_anonym.html

Lykke til videre...

Skrevet

På Amatheas sider står det: "For å få utført abort må du fylle ut et skjema hos legen, eller på sykehuset"

Du kan sikkert ringe sykehuset, men vet sannelig ikke hvilken avdeling. Gynekologisk poliklinikk kanskje?

Skrevet

Hei,

Du skal ha respekt for å ta det valget du tar - uansett hva det er.

En hvilken som helst lege kan gi deg en rekvisisjon for svangerskapsavbrudd. Det behøver ikke være fastlegen din, men kan til og med være legevakten. Be dem om ikke å sende kopi til legen din. (De forstår godt, og det er ikke noe problem.)

Alt vedr. svangerskapsavbrudd skal være gratis, med mulig unntak av første legebesøk.

Frem til 8 uker og 6 dager kan du få "medisinsk abort", altså tabletter. Da slipper du narkose, osv.

Fra uke 8 til 12 får man "vanlig abort", altså kirurgi. Det er litt tøffere for kroppen, men kanskje litt lettere for psyken.

Ikke la noen kritisere deg eller rakke ned på deg for det valget du har tatt. Du benytter deg av en lovfestet rett du har, og den er selvsagt der for at man skal kunne bruke den. Uten dårlig samvittighet.

Alt godt til deg,

Skrevet

Er du så ung at du kan gå på helsestasjonen for ungdom så kan sikkert de hjelpe deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...