Gå til innhold

To alen av samme stykket.

Anbefalte innlegg

Skrevet

En frihetskjemper er han nok ikke, nei.

"..................................."

Skrevet

Noen eksempler på ekte frihetskjempere?

Hmmm...Mahatma Gandhi? Ihvertfall et idol for folk med en grunnleggende passifistisk tankegang.

"................................."

Skrevet

Noen eksempler på ekte frihetskjempere?

Vi kan jo begynne med en av de virkelig store, som ubevæpnet og med livet som innsats gikk i mot Ku Klux Klan og sørstats-rasismen i USA, Martin Luther King.

Videre kan vi nevne i fleng de som bidro til din og min frihet:

Franklin Delano Roosevelt.

Dwight D. Eisenhower.

George C. Marshall

Winston Churchill

Sist, men ikke minst i denne omgang, general Maxwell Davenport Taylor og hver eneste soldat i hans 101st og 82nd Airborne Division, som var de første frigjørerne på fransk jord natt til 6. juni 1944.

Jeg kunne gjort denne lista milelang, uten at Mandela eller Arafat ville kommet på reservelisten engang.

Skrevet

Vi kan jo begynne med en av de virkelig store, som ubevæpnet og med livet som innsats gikk i mot Ku Klux Klan og sørstats-rasismen i USA, Martin Luther King.

Videre kan vi nevne i fleng de som bidro til din og min frihet:

Franklin Delano Roosevelt.

Dwight D. Eisenhower.

George C. Marshall

Winston Churchill

Sist, men ikke minst i denne omgang, general Maxwell Davenport Taylor og hver eneste soldat i hans 101st og 82nd Airborne Division, som var de første frigjørerne på fransk jord natt til 6. juni 1944.

Jeg kunne gjort denne lista milelang, uten at Mandela eller Arafat ville kommet på reservelisten engang.

Du har en tendens til å trekke frem amerikanere som de "beste" og "flinkeste"? Jeg nekter selvfølgelig ikke på viktigheten av det disse gamlingene gjorde, men de var langt, langt fra de eneste. Og ikke nødvendigvis de med de edleste hensiktene, heller.

Skrevet

Du har en tendens til å trekke frem amerikanere som de "beste" og "flinkeste"? Jeg nekter selvfølgelig ikke på viktigheten av det disse gamlingene gjorde, men de var langt, langt fra de eneste. Og ikke nødvendigvis de med de edleste hensiktene, heller.

Jeg ble bedt om å trekke frem eksempler. Hva er mer naturlig enn å trekke frem de som uten tvil har hatt mest betydning, ikke bare for krigens utfall, men også for den freden og friheten som det norske folk har nytt godt av i seksti år?

Jeg får meg liksom ikke til å nevne Stalin, Sjukov eller Tito i dette selskapet, selv om jeg anerkjenner deres bidrag og ikke minst offer i kampen mot nazi-veldet.

De aller fleste som ikke lot seg kue eller forføre av Hitler bidro på en eller annen måte til nazismens demise, også her hjemme i lille Norge hadde vi noen utrettelige stabeiser som aldri ga opp. Slike Som Jens Anton Poulson, Joaqim Rønneberg, Arne Kjelstrup, Leif Tronstad og den kaldblodige Gunvald Tomstad.

Mine personlige helter er selvsagt Peder og Oddmund Morset, som ga sine liv i kampen mot tyrannene. Som jeg sa, lista kan gjøres milelang.

Skrevet

Jeg ble bedt om å trekke frem eksempler. Hva er mer naturlig enn å trekke frem de som uten tvil har hatt mest betydning, ikke bare for krigens utfall, men også for den freden og friheten som det norske folk har nytt godt av i seksti år?

Jeg får meg liksom ikke til å nevne Stalin, Sjukov eller Tito i dette selskapet, selv om jeg anerkjenner deres bidrag og ikke minst offer i kampen mot nazi-veldet.

De aller fleste som ikke lot seg kue eller forføre av Hitler bidro på en eller annen måte til nazismens demise, også her hjemme i lille Norge hadde vi noen utrettelige stabeiser som aldri ga opp. Slike Som Jens Anton Poulson, Joaqim Rønneberg, Arne Kjelstrup, Leif Tronstad og den kaldblodige Gunvald Tomstad.

Mine personlige helter er selvsagt Peder og Oddmund Morset, som ga sine liv i kampen mot tyrannene. Som jeg sa, lista kan gjøres milelang.

Jepp, jeg vet det var eksempler. Og svaret mitt var heller ikke ment som noe annet enn en kommentar til eksemplene.

"....................................."

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...