Gå til innhold

Er han ufin, eller er jeg overfølsom?

Anbefalte innlegg

Gjest anonym for øyeblikkket

Min mann var med meg for at jeg skulle handle penklær til vi skal i barnedåp i helga.

Jeg tar frem en topp for å se på den. Da sier mannen min ganske høyt til meg: "Husk nå på at du ikke er slank over magen, da!" (Jeg er ikke gravid, men har litt ekstra på magen).

Og senere i ettermiddag, da jeg ba han sette seg ned, slik at de bak oss kunne se (vi var på ei tilstelning), bøyde han seg mot meg og hveste: "Ti stille du da!"

Jeg synes at sånt er ufint... Hva synes du?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/187886-er-han-ufin-eller-er-jeg-overf%C3%B8lsom/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Siden spørsmålet ditt gjelder to ulike situasjoner, deler jeg svaret mitt også i to:

1) JA, her var han ufin. Helt knepp i pæra spør du meg. Det går jo an å forsøke å være litt følsom for andres følelser og vise litt respekt. Han måtte jo skjønne at du ble såret av en slik ubetenksom kommentar.

2) Ja og nei. Kanskje han synes du var ei masekjerring som ba ham å sette seg (vet jo ikke hvilket tonefall du brukte og om du snakket til ham som en unge, noe enkelte "kjerringer" gjør) og reagerte deretter. Hvis ikke, var han ufin også her.

Som de andre sier her, det er vel noe som plager ham. Du får sette ham til veggs og få utav ham hva det er. Kanskje et glass rødvin eller to hjelper på tungebåndet.

Gjest Elextra

Kommentar nr. 1 var særdeles lite hyggelig, han burde forstå at det ikke er en kommentar du ville like. Men det forstår han kanskje ikke, han mener kanskje han bare gjengir fakta?

Mannen min kunne også funnet på å si kommentar nr. 2, noen ganger er han for krass, særlig om han er litt stresset. Jeg blir irritert, men har lært meg ikke å ta det innover meg.

Alt i alt kan begge kommentarer synes å være tegn på manglende empati og respekt, men jeg synes ikke du bør tolke det i verste mening. Noen sier det som faller dem inn, uten å tenke over hvordan det oppfattes og uten at det nødvendigvis var ment å ille. Jeg ville forsøkt å snakke med ham om det.

ShitDiddelyDo

Han virker å være flau over deg! Det hadde jeg ikke funnet meg i! Sett ham til veggs og finn ut hva han går og fabulerer om! *hmf*

Det er jo ikke sikkert han er tankeløs. For alt vi vet er kjerringa over en bitch.

Uansett er det noe som plager fyren, og jeg vil anta det er lurt å finne ut hva det er. For en som svarer kona si sånn høres ut til å være lei henne.

Kommentar nr en er definitivt ufin, om min samboer hadde sagt noe slikt hadde han blitt forvist fra hele butikken.

Kommentar nr to er det vanskelig å si noe om sånn tatt ut av sammenheng. Kommer an på hvordan du snakket til han først, og hvordan tonen generelt var mellom dere på det tidspunktet. Men å frese slikt så andre kan høre, er ikke særlig sympatisk..

Annonse

Gjest ellen K

Det er vel allment kjent at menn ikke liker å være med i butikker... Kanskje var han lei, kanskje var han stresset, kanskje ville han helt forsvinne derifra? Men han burde selvfølgelig ikke sagt det han sa, det skjønner han sikkert. Har han bedt om unnskyldning?

I det andre tilfellet tipper jeg på det samme, at han var stresset og ikke likte situasjonen - og så følte han sikkert at du kritiserte ham i tillegg. Men igjen - han burde ikke hvese til deg, men hvem gjør ikke det av og til?

Ingen krise slik jeg ser det...

Det er jo ikke sikkert han er tankeløs. For alt vi vet er kjerringa over en bitch.

Uansett er det noe som plager fyren, og jeg vil anta det er lurt å finne ut hva det er. For en som svarer kona si sånn høres ut til å være lei henne.

Takk, takk.

Nei, jeg er nok ingen bitch.

Gjest teatrika

Det er noen ganger jeg skammer meg over å tilhøre det kvinnelige kjønn! At det er mulig å være så utrolig fintfølende på alt...

Den siste kommentaren, med at du skulle tie stille, var kanskje litt over streken, men han mente kanskje at han ikke trengte deg som barnevakt:-)

Den første, i butikken derimot...HALLO! Er det ikke bedre at de gir oss ærlige tilbakemeldinger? Hvis min mann så at jeg ikke så bra ut i noe jeg hadde kledd på meg, så ville jeg satt utrolig stor pris på om han sa fra enn om andre skulle gå å snakke og flire bak ryggen på meg.

Hvis man ikke kan ta sannheten og de ærlige svarene fra sine bedre halvdeler...hvordan skal man få vite sannheten da?

Det er noen ganger jeg skammer meg over å tilhøre det kvinnelige kjønn! At det er mulig å være så utrolig fintfølende på alt...

Den siste kommentaren, med at du skulle tie stille, var kanskje litt over streken, men han mente kanskje at han ikke trengte deg som barnevakt:-)

Den første, i butikken derimot...HALLO! Er det ikke bedre at de gir oss ærlige tilbakemeldinger? Hvis min mann så at jeg ikke så bra ut i noe jeg hadde kledd på meg, så ville jeg satt utrolig stor pris på om han sa fra enn om andre skulle gå å snakke og flire bak ryggen på meg.

Hvis man ikke kan ta sannheten og de ærlige svarene fra sine bedre halvdeler...hvordan skal man få vite sannheten da?

Vel, vel, vel...

Hadde jeg bedt om hans mening, måtte jeg tålt svaret.

Men: Jeg tittet på en topp, og fikk den kommentaren.

Gjest tjohooo

Hvis du oppfatter han som sint på noen måte, kan du jo forsøke å få han til å snakke om hvorfor han er irritert. Føler han at du overkjører han? Merk: for å få i gang en positiv dialog om dette må du være oppriktig interessert i å vite hva det er DU gjør som han reagerer på, ikke heng deg opp i å forsvare deg eller styre han, for da blir det bare verre :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...