Gå til innhold

Se her- bitteliten pus med sammenklistret øye:(

Anbefalte innlegg

bugge -jenta
Skrevet

Hei.

Fikk kattunger for en liten stund siden. Underkant av 2 uker blir det vel. De fleste har fått fine store øyne. Et par av dem har ennå litt små, men i dag så jeg en av dem som har et godt åpent øye ha sammenklistret det andre.

kan ikke se så mye verk, og det har vært åpent( eller på vei til å bli helt åpent) før. Liker det slett ikke.

Gode forslag uten det å gå til en dyrlege. Det kommer rett og slett ikke til å skje. men er det noe vi kunne dryppet på, eller tror dere det skal være i fred et par dager. Kanskje naturen ordner opp? Det ser ikke "stygt ut"direkte, men du ser at det er noe der som gjør at øyet ikke er åpent.

Alle gode forslag tas i mot med takk. Vi har sannsynligvis allerede fått gitt bort tre av fem. Hvis det blir bra puser skal vi få gitt bort rubbel og bit. Heldigvis.

Skrevet

"Gode forslag uten det å gå til en dyrlege. Det kommer rett og slett ikke til å skje."

HVA?! Jeg foreslår at du ser å få gitt bort alt du har av dyr - du er åpenbart ikke i stand til å ha hverken katt, fugl eller fisk.

Hva i helvete er grunnen til at du ikke vil gå til dyrlege? Kattungen kan ha et utall infeksjoner, alt fra herpes til klamydia, og mange andre mer eller mindre alvorlige ting. Det er så godt som alltid en infeksjon når slik skjer, og det forsvinner _ikke_ av seg selv. Jeg foreslår at du gjør det eneste ansvarlige og ser til hel... å komme deg til en dyrlege litt brennkvikt. Steike, så forbanna jeg blir på slikt.

"................................"

bugge -jenta
Skrevet

"Gode forslag uten det å gå til en dyrlege. Det kommer rett og slett ikke til å skje."

HVA?! Jeg foreslår at du ser å få gitt bort alt du har av dyr - du er åpenbart ikke i stand til å ha hverken katt, fugl eller fisk.

Hva i helvete er grunnen til at du ikke vil gå til dyrlege? Kattungen kan ha et utall infeksjoner, alt fra herpes til klamydia, og mange andre mer eller mindre alvorlige ting. Det er så godt som alltid en infeksjon når slik skjer, og det forsvinner _ikke_ av seg selv. Jeg foreslår at du gjør det eneste ansvarlige og ser til hel... å komme deg til en dyrlege litt brennkvikt. Steike, så forbanna jeg blir på slikt.

"................................"

Hvem er du til å sette deg slik til dommer over hvordan dyrehold skal være, og at vår familie ikke bør ha dyr?

Har du funnet en fasit som vi andre må leve etter?

Og hvis ikke er vi barbarer og dyreplagere?

Jeg synes ærlig talt at ditt syn på dyr og mennesker ikke er det verste. Jeg tåler at vi er forskjellige. Men du er så forbaska intolerant til at noen kan tenke annerledes om deg rundt disse tingene, og det irriterer meg.

Jeg vil ikke la min lille pus lide, og det gjør han ikke nå.

Springer du virkelig til dyrlegen hvis katten din har litt puss i øyet den første dagen? I tilfelle det kan være noe fryktelig, selv om katten ikke ser ut til å være nevneverdig plaget?

Hvorfor tror du jeg skriver inn her? Svar: For å høre om andre har opplevd det samme. Og kanskje få et godt råd.

Kan ikke se at du har gitt meg noen.

Og nei, vi kommer ikke til å kvitte oss med våre to katter. De blir med oss land og strand, i bil og i båt, malende og fornøyde uten halsbånd og uten bur. Det vil si, hannkatten vår skal fåpå seg halsbånd akkurat når vi er på tur. Du synes vel jeg heller skulle hatt de på et dyrepensjonat. De kan jo dette ut fra båten, og drukne i det de hopper opp i jolla for å gafle i seg litt fisk.

Skrevet

Jo jeg har et godt tips, men se her først:

*Gode forslag uten det å gå til en dyrlege. Det kommer rett og slett ikke til å skje*

Høres jo litt hjerterått ut da, ser du ikke det selv? Ikke så pussig at Prozak reagerer!

Nå er du heldig, dette er sannsynligvis ikke noe du behøver å gå til dyrlege for...

Men i hvertfall.

Kjøp små engangsampuller med fysioligisk saltvann eller øyebadevann (er det samme) Fås på apoteket.

Drypp noen dråper i hvert øye, du må holde øyet åpent, slik at det kommer inn på øyet. + bruk Q - tips fuktet i saltvann, til å vaske i øyekrokene.

Bytt Q - tips for hvert øye.

Du må nok gjøre dette noen dager, to, tre ganger om dagen, kanskje en uke, men det hjelper!

Ganske så vanlig at kattunger får øyebetennelse. Prøv så godt det lar seg gjøre å holde kattemor fra å sleike i øynene. (Jada, det er nesten håpløst, vet det...:-)

Sjekk om øyevippene bøyer seg innover mot øye. Stryk de i så fall vekk med ren bomullsklut, eller mykt papir. Ikke bruk bomullsdotter - de røyter.

Gjest Simiana
Skrevet

Vi har hatt mange kattunger, og det du beskriver høres ikke uvanlig ut. Ikke alle åpner øynene like fort, og det kan også være at ett øye åpnes senere enn det andre. Jeg ville bare sett det an.

mariaflyfly
Skrevet

Hvorfor i all verden kan du ikke ta en telefon til dyrlegen???

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg har ikke greie på katter men ser du har to muligheter.

1. Dyrlegen.

2. Gjør som dolere flest ser ut til å gjøre når kattungene bør avlives: Kast stakkaren i veggen.

Siden kattunger er veldig søte ville jeg gått for nummer 1.

Skrevet

Hvem er du til å sette deg slik til dommer over hvordan dyrehold skal være, og at vår familie ikke bør ha dyr?

Jeg synes ærlig talt at ditt syn på dyr og mennesker ikke er det verste. Jeg tåler at vi er forskjellige. Men du er så forbaska intolerant til at noen kan tenke annerledes om deg rundt disse tingene, og det irriterer meg.

Springer du virkelig til dyrlegen hvis katten din har litt puss i øyet den første dagen? I tilfelle det kan være noe fryktelig, selv om katten ikke ser ut til å være nevneverdig plaget?

Hvorfor tror du jeg skriver inn her? Svar: For å høre om andre har opplevd det samme. Og kanskje få et godt råd.

Og nei, vi kommer ikke til å kvitte oss med våre to katter. De blir med oss land og strand, i bil og i båt, malende og fornøyde uten halsbånd og uten bur. Det vil si, hannkatten vår skal fåpå seg halsbånd akkurat når vi er på tur. Du synes vel jeg heller skulle hatt de på et dyrepensjonat. De kan jo dette ut fra båten, og drukne i det de hopper opp i jolla for å gafle i seg litt fisk.

Jeg er til dels enig med Prozak. Hvis dere lar hunnkatten få kull så _må_ dere også være forberedt på at det kan bli nødvendig med dyrlegebesøk, selv om det sikkert ikke er tilfelle denne gangen.

Og hvordan tør dere kjøre med kattene løse i bilen???? Det skal ikke så mye til før en katt blir skremt og 16 klør i låret på sjåføren gjør at bilen ikke er på veien særlig mye lengre... Det er faktisk livsfarlig! Og om dere skulle kollidere så vil kattene fly gjennom kupeen som levende prosjektiler og knuses mot frontruta, evt. gjøre stor skade på et menneske om de skulle treffe en av dere.

Gjest Ramina
Skrevet

Det er ganske vanlig at kattunger åpener øynene sine "i utakt".

Derfor kan de få et blingsete utseende en liten stund.

Det kan se litt "verkete" ut (ikke gult,men fugtig eller vått) i denne "åpneperioden".

Om det skulle bli gul verk el. så er det nok infeksjon.

Ligner det mer på øvre beskrivelsen så vil det gå seg til i løpet av et par dager.

:)

Skrevet

Katt løs i bil er livsfarlig. Helt seriøst, det må dere ikke finne på. Dere kan aldri garantere at en ellers så sindig pus ikke får panikk av en eller annen grunn, og den kan krype opp på fanget ditt og distrahere deg, hoppe ned mellom beina dine og pedalene...

Når det gjelder øyet så kan dere fint se det an en stund så lenge katten ikke virker plaget, og vask med fysiologisk saltvann. Hvis det kommer gult puss er det en infeksjon. Kan godt hende kroppen ordner opp - det kommer helt an på kattens immunforsvar.

Helt til sist - det er helt vanlig å ta en telefon til dyrlegen, du kan få mange gode tips og råd fra dyrepleierne.

Gjest action man
Skrevet

Katt løs i bil er livsfarlig. Helt seriøst, det må dere ikke finne på. Dere kan aldri garantere at en ellers så sindig pus ikke får panikk av en eller annen grunn, og den kan krype opp på fanget ditt og distrahere deg, hoppe ned mellom beina dine og pedalene...

Når det gjelder øyet så kan dere fint se det an en stund så lenge katten ikke virker plaget, og vask med fysiologisk saltvann. Hvis det kommer gult puss er det en infeksjon. Kan godt hende kroppen ordner opp - det kommer helt an på kattens immunforsvar.

Helt til sist - det er helt vanlig å ta en telefon til dyrlegen, du kan få mange gode tips og råd fra dyrepleierne.

Jepp, det koster ingenting bortsett fra telefontakst å få råd fra dyrlegen. Så hvorfor ikke spørre en som har peiling, enn å sitte her å vente på diffuse svar.

bugge -jenta
Skrevet

Takk for svar.Først var det saken med katter i bil. Jeg ville aldri i livet kjørt alene med katt i bil. Heller ikke med bare meg og mannen min i framsetet. Men når vi har gutten i baksetet går det kjempefint. Den første katten vår er vant til både bil og båt fra den var liten. Den er urolig de første 10 minuttene( da blir den holdt og lappet av sønnen vår. Og senere ligger den nede i en grop helt bak i bilen og sover og maler og koser seg. Vi har kjørt sikkert ti turer med katten på denne måten, opptil 8 timer. Den tusler seg ned i kassa kanskje en gang. Det virker som om den liker motorduren.

Katter er vel forskjellige, og slik er vår. Den prøver ikke å gå frem i bilen.

Så lenge det er slik har vi aldri følt at vi har gjort noe som er uansvarlig. Da ville vi kjøpt bur. Hvis katten hadde mislikt de lange turene sterkt ville vi prøvd å unngå det også.

Problemet med de fleste katter er at de bare får så korte turer at de naturlig nok alltid er livredde i bil. Og så varierer det sikkert med kattenes lynne. Våre kan en ta "inn på øye" uten at de klorer eller hveser. Men jeg kan love at hvis vi føler at katten bør i bur, så blir det bur. Katten er så fornøyd og rolig når den får ha "friheten".

For å være ærlig blir vi mer distrahert av å ha en unge i baksetet.

Ellers har det spredd seg til de andre småkattene, og veterinæren sa jeg skulle bruke øyebadevann, og senere to ganger om dagen dråper eller salve jeg skal få med ham. Trengte heldigvis ikke ta med kattungene siden de er så små.

Vh bugge.

bugge -jenta
Skrevet

Det er ganske vanlig at kattunger åpener øynene sine "i utakt".

Derfor kan de få et blingsete utseende en liten stund.

Det kan se litt "verkete" ut (ikke gult,men fugtig eller vått) i denne "åpneperioden".

Om det skulle bli gul verk el. så er det nok infeksjon.

Ligner det mer på øvre beskrivelsen så vil det gå seg til i løpet av et par dager.

Det er nok en infeksjon, for det har spredd seg til de andre.

Så jeg får noe med veterinæren til å dryppe i øynene.

Jeg håpte at det bare skulle være noe som gikk fort over av seg selv, og som var et vanlig fenomen hos noen av de nyfødte i den første tiden.

VH bugge.

Skrevet

Takk for svar.Først var det saken med katter i bil. Jeg ville aldri i livet kjørt alene med katt i bil. Heller ikke med bare meg og mannen min i framsetet. Men når vi har gutten i baksetet går det kjempefint. Den første katten vår er vant til både bil og båt fra den var liten. Den er urolig de første 10 minuttene( da blir den holdt og lappet av sønnen vår. Og senere ligger den nede i en grop helt bak i bilen og sover og maler og koser seg. Vi har kjørt sikkert ti turer med katten på denne måten, opptil 8 timer. Den tusler seg ned i kassa kanskje en gang. Det virker som om den liker motorduren.

Katter er vel forskjellige, og slik er vår. Den prøver ikke å gå frem i bilen.

Så lenge det er slik har vi aldri følt at vi har gjort noe som er uansvarlig. Da ville vi kjøpt bur. Hvis katten hadde mislikt de lange turene sterkt ville vi prøvd å unngå det også.

Problemet med de fleste katter er at de bare får så korte turer at de naturlig nok alltid er livredde i bil. Og så varierer det sikkert med kattenes lynne. Våre kan en ta "inn på øye" uten at de klorer eller hveser. Men jeg kan love at hvis vi føler at katten bør i bur, så blir det bur. Katten er så fornøyd og rolig når den får ha "friheten".

For å være ærlig blir vi mer distrahert av å ha en unge i baksetet.

Ellers har det spredd seg til de andre småkattene, og veterinæren sa jeg skulle bruke øyebadevann, og senere to ganger om dagen dråper eller salve jeg skal få med ham. Trengte heldigvis ikke ta med kattungene siden de er så små.

Vh bugge.

Det at katten har oppført seg fint hittil, er ingen garanti for at noe kan skje senere!

Men på den annen side, en katt i bur kan bli rimelig stressa, og distrahere deg på den måten, men uansett er det uforsvarlig med katt løs i bil. Sånn er det bare - med tanke på både dere og de andre bilistene på veien. Beklager, men der viker ikke jeg, hvertfall.

Gjest Ramina
Skrevet

Det er nok en infeksjon, for det har spredd seg til de andre.

Så jeg får noe med veterinæren til å dryppe i øynene.

Jeg håpte at det bare skulle være noe som gikk fort over av seg selv, og som var et vanlig fenomen hos noen av de nyfødte i den første tiden.

VH bugge.

Såpass, lykke til da.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg er til dels enig med Prozak. Hvis dere lar hunnkatten få kull så _må_ dere også være forberedt på at det kan bli nødvendig med dyrlegebesøk, selv om det sikkert ikke er tilfelle denne gangen.

Og hvordan tør dere kjøre med kattene løse i bilen???? Det skal ikke så mye til før en katt blir skremt og 16 klør i låret på sjåføren gjør at bilen ikke er på veien særlig mye lengre... Det er faktisk livsfarlig! Og om dere skulle kollidere så vil kattene fly gjennom kupeen som levende prosjektiler og knuses mot frontruta, evt. gjøre stor skade på et menneske om de skulle treffe en av dere.

Vi er forberedt på legebesøk. Men i skrivende stund, og med den tilstanden som den ene katten var i , ville vi ikke gått til dyrlege. Det hadde vært uaktuelt. Vi hadde nok ventet og sett om det gikk over av seg selv, kanskje fått et godt råd av noen, så lenge katten ikke så så plaget ut.

Hvis det vedvarte eller forandret seg, noe det har, er det aktuelt med dyrlege.

Nå har de andre små fått sammen klistrete øyne. Bortsett fra en, og jeg har ringt veterinæren for time. Det var heldigvis ikke nødvendig, de er så små, og begynne å dra ned alle 6 kattene ville ikke vært kjekt. Får øyedråper, så da kommer de seg forhåpentligvis fort.

Når det gjelder bilkjøring får du lese innlegget til Mij. Der blir vi nok ikke enige.

Vh bugge.

bugge -jenta
Skrevet

Jeg har ikke greie på katter men ser du har to muligheter.

1. Dyrlegen.

2. Gjør som dolere flest ser ut til å gjøre når kattungene bør avlives: Kast stakkaren i veggen.

Siden kattunger er veldig søte ville jeg gått for nummer 1.

De andre kattene fikk det i løpet av natten, så da var det tydelig en infeksjon. Nå får de øyedråper, og blir nok bra.

Vh bugge

bugge -jenta
Skrevet

Vi har hatt mange kattunger, og det du beskriver høres ikke uvanlig ut. Ikke alle åpner øynene like fort, og det kan også være at ett øye åpnes senere enn det andre. Jeg ville bare sett det an.

takk for svar. jeg hadde tenkt å se det an siden slik det var i går. Nå har det spredd seg til de andre, og det er nok en infeksjon. Forhåpentligvis går det fort over med behandling.

Det virker heldigvis ikke som om de lider.

Vh bugge.

Skrevet

Vi er forberedt på legebesøk. Men i skrivende stund, og med den tilstanden som den ene katten var i , ville vi ikke gått til dyrlege. Det hadde vært uaktuelt. Vi hadde nok ventet og sett om det gikk over av seg selv, kanskje fått et godt råd av noen, så lenge katten ikke så så plaget ut.

Hvis det vedvarte eller forandret seg, noe det har, er det aktuelt med dyrlege.

Nå har de andre små fått sammen klistrete øyne. Bortsett fra en, og jeg har ringt veterinæren for time. Det var heldigvis ikke nødvendig, de er så små, og begynne å dra ned alle 6 kattene ville ikke vært kjekt. Får øyedråper, så da kommer de seg forhåpentligvis fort.

Når det gjelder bilkjøring får du lese innlegget til Mij. Der blir vi nok ikke enige.

Vh bugge.

Katten ligger stort sett i ro, sier du. Men da må jeg bare spørre - hva tror du er årsaken til at det er påbudt med bilbelte? Vi voksne kan jo, som katten, sitte helt i ro i setet, uten å forstyrre føreren på noen som helst måte. Da skulle det jo være helt unødvendig med sikring, eller hva?

Det har jo noe å gjøre med at ikke alt er innenfor din kontroll. Du kan ikke garantere for at andre bilførere er ved sine fulle fem - og skjer det en kollisjon, kan utfallet bli ekstremt mye verre om dere ikke bruker bilbelte.

Dette vet du selvsagt, det er allmenkunnskap.

Og hva om katten står oppreist ved bakruta mens dere blir påkjørt - jo, da kan katten bli til et prosjektil slik Lillemus snakker om, og f.eks skade barnet i baksetet.

Det handler ikke om å være enige, det handler om å være fornuftig, og ha en grunnleggende forståelse for trafikksikkerhet og respekt for de andre i bilen og ellers på veien!

bugge -jenta
Skrevet

Jo jeg har et godt tips, men se her først:

*Gode forslag uten det å gå til en dyrlege. Det kommer rett og slett ikke til å skje*

Høres jo litt hjerterått ut da, ser du ikke det selv? Ikke så pussig at Prozak reagerer!

Nå er du heldig, dette er sannsynligvis ikke noe du behøver å gå til dyrlege for...

Men i hvertfall.

Kjøp små engangsampuller med fysioligisk saltvann eller øyebadevann (er det samme) Fås på apoteket.

Drypp noen dråper i hvert øye, du må holde øyet åpent, slik at det kommer inn på øyet. + bruk Q - tips fuktet i saltvann, til å vaske i øyekrokene.

Bytt Q - tips for hvert øye.

Du må nok gjøre dette noen dager, to, tre ganger om dagen, kanskje en uke, men det hjelper!

Ganske så vanlig at kattunger får øyebetennelse. Prøv så godt det lar seg gjøre å holde kattemor fra å sleike i øynene. (Jada, det er nesten håpløst, vet det...:-)

Sjekk om øyevippene bøyer seg innover mot øye. Stryk de i så fall vekk med ren bomullsklut, eller mykt papir. Ikke bruk bomullsdotter - de røyter.

Ok, enig i at det kan høres hjerterått ut.

Men det er et poeng for meg at det er uaktuelt å oppsøke dyrlege ved første tegn på et eller annet, uten å se om kattens eget immunforsvar kunne hamle opp med det. Slik er det tydeligvis ikke for alle. Noen går til dyrlegen i tilfelle det kanskje er noe som kanskje kan bli verre osv.

Poenget er at det ikke er vits i å skrive inn for å få råd til å gå til dyrlegen, når du på skrivende stund ikke synes det er nødvendig.

Så det jeg ønsket meg var ikke svaret at jeg skulle gå til dyrlege, for hvis det vedvarte eller forverret seg, er det et svar jeg har selv.

Men kanskje andre katteeiere hadde erfaring og kunne gitt meg slike råd som du nå gir.

I dag har det spredd seg, og jeg har vært i kontakt med veterinær.

Jeg må innrømme at kanskje min litt krasse tone har diskusjoner fra forumet her som bakgrunn.

Jeg synes mange her går så "langt" i en retning når det gjelder dyrehold, og kaller andre som har et annet syn for uvitende, uforsvarlige, barbarer med mer, og sier at vi ikke bryr oss om dyrene våre. Selv om jeg er typen til å se ting litt an før jeg ringer dyrlegen, betyr ikke at jeg aldri ringer, eller at jeg ikke er glad i dyrene mine.

Takk for gode råd. En annen gang kan jeg kanskje få bruk for det.

Vh bugge.

Vh bugge.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...