Gå til innhold

FU : Er dere tolerante?

Anbefalte innlegg

laguna1365380434
Skrevet

Liker dere stort sett folk?

Misliker dere noen fra første inntrykket?

Og holder det seg selvom vedkommende antagelig er bedre enn først antatt?

Jeg personlig tror nok desverre ikke jeg er speisielt tolerant.Hvis folk har veldig forskjellige oppfatninger enn meg blir jeg raskt fordomsfull og unnvikende, særlig hvis det er temaer av fundamentell og vesentlig natur. ( jeg kunne ikke like noen som .f.ex var for døddstraff..Osv, osv..)

Men jeg er neiggu ikke bedre en at jeg innimellom tror at jeg kan lese (særlig negative) peronegenskaper ut av hva folk hører på,folks litteraturpreferanser, hva folk kjøper og hva folk har på seg,og ikke minst hva folk ler av. Og i det hele tatt. DET er jo annerkjent ikke bra;-)

Dessuten skal det MYE til om jeg revurderer et negativt førsteinntrykk..(På det annen side er jeg grei når jeg har ett godt første inntrykk. Da kan jeg like vedkommende lojalt og lenge..:))

Er dere greie og tar folk som de er,eller tenker dere ofte at folk er tosker og duster?

• Svar 62
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• laguna1365380434

13

• Dorthe

6

• ShitDiddelyDo

4

• Velouria

3

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Jeg må innrømme at jeg er ganske lik deg.

Hvis man skal være i det selvransakende hjørnet i dag,- så jo,- jeg er vel også slik - innerst inne...

Skrevet

Tja, enten så liker jeg folk ved første øyekast eller så liker jeg dem ikke. Og liker jeg dem ikke så er det sjelden jeg forandrer mening.

Men må si at det jeg misliker mest er vestkantfolk og A4, jeg liker at folk er litt spesielle og har en tydelig personlighet.

Og så liker jeg de aller fleste faktisk.

Skrevet

Seriøst? Jeg er tolerant. Jeg endrer tilogmed gjerne førsteinntrykket mitt, om det er negativt.

Jeg har, av egen erfaring, lært at folks dommer er basert på øynene som ser: For eksempel så vasket jeg et kontor ved siden av studier. Jeg kunne se gamle lærere som så medfølende på meg, som om de tenkte "Stakkar Knotten, var det slik det gikk med henne". En nyansatt var direkte nedlatende over lengre tid. En dag spurte han meg hvordan det var å bare vaske. Jeg svarte, sm sant var at jeg syntes det var fint å kunne ha en slik jobb ved siden av studiene. Han ble straks en annen, spurte om studiene, og til slutt viste det seg at jeg var bedre utdannet og det uten hans type gjeld. Det var det siste jeg så til han.

Jeg opplevde andre som ikke kunne fatte hva jeg skulle med en utdannelse, og som mente at jeg nok trudde jeg var noe fint, noe.

Personen Knotten var den samme, uansett hvilke briller man så med. Poenget er bare at brillene sitter på ulike mennesker.

Det lærte meg en veldig viktig lekse :)

Mrs. Wallace
Skrevet

Jeg prøver så godt jeg kan å være fordomsfri, men jeg tror ikke det er mulig å være det hundre prosent. Da er det bedre å kjenne litt på egne fordommer og være klar over hvor skoen trykker.

Men førsteinntrykket mitt kan endre seg, ja - begge veier. Har gode venninner i dag som jeg hadde et dårlig førsteinntrykk av, og likeledes har jeg møtt folk jeg likte veldig godt først, men som viste seg å være skrekkelige. Kanskje jeg ikke er en veldig god menneskekjenner? Uansett prøver jeg å gi folk en ekstra sjanse og ser hva som skjer.

Men det er selvsagt en del holdninger jeg sliter skikkelig med, og dermed sliter jeg med å forholde meg til mennesker som har dem. Ihuga rasister er det for eksempel utenkelig for meg å tilbringe tid med - det samme med folk som fordømmer homofili, ettersom jeg har mange homfile venner.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Jeg tror jeg er ganske tolerant. Men det er enkelte jeg ikke klarer. F.eks. falske mennesker. Sånne som sier en ting når jeg er der og en annen ting når jeg snur ryggen til. Jeg får fnatt av fundementalister jeg også, enten det er gærne muslimer, folk som på ramme alvor stemmer i retning Høybråten, eller ukritiske muslimhatere og fantatiske pro-Israel-tullinger som støtter dem uansett hva de gjør.

Dersom jeg først har fått et dårlig førsteinntrykk skal det godt gjøres å gjøre det om. Men det må sies at jeg er såpass omgjengelig at det skal mye til før jeg får et dårlig førsteinntrykk.

Ja, hvis jeg ser en jente med hår under armene kommer jeg aldri over det. Den jenta er dømt for evig og alltid. Nå er jeg seriøs. Hver gang jeg i framtiden ser henne kommer jeg til å tenke på uhumskhetene jeg var så uheldig å se. Men med dette unntaket dømmer jeg ingen på grunn av deres utseende.

Jeg liker heller ikke Brann-supportere, samer er kontinuerlig dritings, og jeg tror alle nordlendinger er som han fyren i VG-reklamen.

Mrs. Wallace
Skrevet

Seriøst? Jeg er tolerant. Jeg endrer tilogmed gjerne førsteinntrykket mitt, om det er negativt.

Jeg har, av egen erfaring, lært at folks dommer er basert på øynene som ser: For eksempel så vasket jeg et kontor ved siden av studier. Jeg kunne se gamle lærere som så medfølende på meg, som om de tenkte "Stakkar Knotten, var det slik det gikk med henne". En nyansatt var direkte nedlatende over lengre tid. En dag spurte han meg hvordan det var å bare vaske. Jeg svarte, sm sant var at jeg syntes det var fint å kunne ha en slik jobb ved siden av studiene. Han ble straks en annen, spurte om studiene, og til slutt viste det seg at jeg var bedre utdannet og det uten hans type gjeld. Det var det siste jeg så til han.

Jeg opplevde andre som ikke kunne fatte hva jeg skulle med en utdannelse, og som mente at jeg nok trudde jeg var noe fint, noe.

Personen Knotten var den samme, uansett hvilke briller man så med. Poenget er bare at brillene sitter på ulike mennesker.

Det lærte meg en veldig viktig lekse :)

Nøyaktig det samme opplevde jeg da jeg hadde slike jobber i studietiden. Det ga meg også en real tankevekker.

Skrevet

Du liker i alle fall ikke meg :) - jeg er til tider veldig for dødsstraff.

Skrevet

Jeg tror jeg er ganske tolerant. Men det er enkelte jeg ikke klarer. F.eks. falske mennesker. Sånne som sier en ting når jeg er der og en annen ting når jeg snur ryggen til. Jeg får fnatt av fundementalister jeg også, enten det er gærne muslimer, folk som på ramme alvor stemmer i retning Høybråten, eller ukritiske muslimhatere og fantatiske pro-Israel-tullinger som støtter dem uansett hva de gjør.

Dersom jeg først har fått et dårlig førsteinntrykk skal det godt gjøres å gjøre det om. Men det må sies at jeg er såpass omgjengelig at det skal mye til før jeg får et dårlig førsteinntrykk.

Ja, hvis jeg ser en jente med hår under armene kommer jeg aldri over det. Den jenta er dømt for evig og alltid. Nå er jeg seriøs. Hver gang jeg i framtiden ser henne kommer jeg til å tenke på uhumskhetene jeg var så uheldig å se. Men med dette unntaket dømmer jeg ingen på grunn av deres utseende.

Jeg liker heller ikke Brann-supportere, samer er kontinuerlig dritings, og jeg tror alle nordlendinger er som han fyren i VG-reklamen.

Mr. tolerant, du glemte å si hva du mener om feite folk, sjalu folk og utro folk, for ikke å snakke om folk som foretrekker å gå fortere ned i vekt enn det du mener er riktig.

Ellers er det nok du som er opphavet til selve begrepet toleranse....

;-)

Skrevet

"Ja, hvis jeg ser en jente med hår under armene kommer jeg aldri over det. Den jenta er dømt for evig og alltid. Nå er jeg seriøs. Hver gang jeg i framtiden ser henne kommer jeg til å tenke på uhumskhetene jeg var så uheldig å se. Men med dette unntaket dømmer jeg ingen på grunn av deres utseende."

Hear, Hear! Det aller, aller ekleste jeg vet er kroppshår. Menn kunne forresten også tatt seg bryet med å stusse litt på håret under arma. Det er ikke fint når menn i singlet eller bar overkropp står med armene i kors og det tyter lange busker ut fra armhulene ÆÆÆSJ!

ShitDiddelyDo
Skrevet

Mr. tolerant, du glemte å si hva du mener om feite folk, sjalu folk og utro folk, for ikke å snakke om folk som foretrekker å gå fortere ned i vekt enn det du mener er riktig.

Ellers er det nok du som er opphavet til selve begrepet toleranse....

;-)

Jeg har intet imot feite folk, intet imot sjalu mennesker jeg ikke selv har hatt problemer med, og folk må være så mye utro de vil for meg så lenge det ikke er meg de er utro mot. :)

Når det gjelder folk som slanker seg feil er jeg så tolerant at jeg i ny og ne forsøker å hjelpe, men det har jeg funnet at stort sett er dødfødt. :)

ShitDiddelyDo
Skrevet

"Ja, hvis jeg ser en jente med hår under armene kommer jeg aldri over det. Den jenta er dømt for evig og alltid. Nå er jeg seriøs. Hver gang jeg i framtiden ser henne kommer jeg til å tenke på uhumskhetene jeg var så uheldig å se. Men med dette unntaket dømmer jeg ingen på grunn av deres utseende."

Hear, Hear! Det aller, aller ekleste jeg vet er kroppshår. Menn kunne forresten også tatt seg bryet med å stusse litt på håret under arma. Det er ikke fint når menn i singlet eller bar overkropp står med armene i kors og det tyter lange busker ut fra armhulene ÆÆÆSJ!

Helt enig med deg. Det er ikke vakkert. Men når det gjelder gutter er jeg så vant med det at jeg ikke ofrer det en tanke.

Gjest KariKruskakli
Skrevet

Tja, enten så liker jeg folk ved første øyekast eller så liker jeg dem ikke. Og liker jeg dem ikke så er det sjelden jeg forandrer mening.

Men må si at det jeg misliker mest er vestkantfolk og A4, jeg liker at folk er litt spesielle og har en tydelig personlighet.

*fornærmet*

Jeg visste ikke at du mislikte meg.

serendipity
Skrevet

Jeg er svært rask til å dømme folk, det være seg etter klær, meninger, interesser, jobb osv. Men det skal også sies at jeg lar de fleste få en sjanse, og det hender jeg endrer intrykk. Men som oftest så stemmer det...

Skrevet

Jeg syns faktisk det er kvalmere med menn som tydelig har shavet seg under armene. (enn menn med mye hår, ikke verre enn jenter med mye hår)

Over til spørsmålet; førsteinntrykket lar jeg ikke styre så mye, men om de gir uttrykk for at de er frp-vennlige, rasistiske, gir ungene saft hver dag eller andre hårreisende ting, kan de være så snille de bare vil, det hjelper liksom ikke.

På jobben sitter renholdspersonalet og spiser sammen med alle oss andre + alle sjefene, og det er absolutt ingen som tenker over de forskjellige stillingene. Vet om steder der man nesten ikke snakker sammen på tvers av yrkesgrupper på samme arbeidsplass.

Skrevet

Jeg syns faktisk det er kvalmere med menn som tydelig har shavet seg under armene. (enn menn med mye hår, ikke verre enn jenter med mye hår)

Over til spørsmålet; førsteinntrykket lar jeg ikke styre så mye, men om de gir uttrykk for at de er frp-vennlige, rasistiske, gir ungene saft hver dag eller andre hårreisende ting, kan de være så snille de bare vil, det hjelper liksom ikke.

På jobben sitter renholdspersonalet og spiser sammen med alle oss andre + alle sjefene, og det er absolutt ingen som tenker over de forskjellige stillingene. Vet om steder der man nesten ikke snakker sammen på tvers av yrkesgrupper på samme arbeidsplass.

Jeg mener ikke at de skal rake seg helt, de må gjerne ha litt hår, men sånne laaange som tyter frem overalt er ekkelt.

Der jeg har jobbet har vi også sittet sammen alle sammen under lunsjen, men jeg har ikke sett på megselv eller andre som spesielt tolerante for det. Det skulle bare mangle liksom :)

Skrevet

Det er ganske modig! Å like mennesker med tydelige personlighetstrekk!

Sjelden jeg hører folk si det! :-) Tror folk ofte "velger" å like de som er trygt innenfor A4-ruta...kanskje av bekvemmelighetsgrunner?

@--}-- til deg! :-)

Skrevet

Nja...jeg innser i alle fall at den største fordommen jeg har er at jeg ikke har fordommer ;-P Men en ting er sikkert, jeg er ingen åndssnobb.

Førsteinntrykk kan "ødlegge" mye for meg. Er ganske sjenert, og kan utad sikkert virke både overlegen og uinteressert. Motsatt blir jeg ofte "skremt" av veeeldig utadvendte og direkte personer. Sånn sett har jeg nok ofte liten toleranse for hva jeg opplever som _behagelige_ mennesker.

Etterhvert har jeg jo lært at mine "hangups" _ikke_ stemmer overens med virkeligheten, og prøver å se etter andre ting. Eller - "overse" det jeg synes blir for mye, og heller se etter hva jeg liker ved folk.

Jeg er forsiktig med å "dømme" folk etter musikksmak, klessmak, jobb og litteraturpreferanser feks. Vil jeg bli dømt for hva jeg liker?

Irriterer meg dessuten grønn over åndssnobberi! De som synes de må mene noe om mennesker som feks ikke hører den riktige musikken, leser de riktige bøkene osv, bør heller revurdere sin egen integritet.

Har jobbet i en bokhandel der noen konsekvent ga kunder med høylitterære interesser /spørsmål _mye_ bedre service enn de som kom for å kjøpe pocket, krim og seriebøker. Slik intolleranse oppfatter jeg kun som forkastelig!

Hm..hva spurte du om igjen?

Skrevet

Jeg tror jeg er ganske tolerant. Det hender at jeg misliker folk, men ofte snur det når jeg blir kjent med dem. Men mangel på folkeskikk liker jeg ikke.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...