Gå til innhold

Hvilken shopping-type er du?

Anbefalte innlegg

Gjest Den planløse
Skrevet

Tilbudsjegeren

Elsker å handle, er prisbevisst og lar seg lett påvirke av reklame og kundeaviser. Kvinner mellom 40 og 49 år er i overvekt i denne kundegruppen.

Den planløse

Handler ofte i panikk og uten struktur. Innkjøpene preges av impulsivitet. Tilbudsaviser og reklame har liten interesse, det er butikkene som er mediet.

Denne gruppen domineres av ugifte menn under 40 år.

Den handleglade

Planlegger innkjøpene i detalj og lar til en viss grad priser være avgjørende. Kvinner over 50 år som bor på landet er best representert i dette segmentet.

Den trofaste

Legger mest vekt på enkelhet og beliggenhet, og er gjerne trofast til butikken på hjørnet. Menn i Oslo mellom 20 og 49 år utgjør hovedtyngden i denne kategorien.

Den bevisste

Styres av effektivitet og kvalitet. Har ofte bestemte kriterier for produktene han eller hun kjøper, for eksempel at matvarer skal være økologiske. Denne kundegruppen domineres av menn over 40 år.

http://www.aftenposten.no/forbruker/pengenedine/sparetips/article1058695.ece

Gjest den ekte noor
Skrevet

Tilbudsjegern er meg! Enda jeg *bare* er 24:)

Skrevet

Jeg er den bevisste ispedd litt av den trofaste og toppet med den planløse.

mil1365380270
Skrevet

"Den bevisste". Men jeg støtter nærbutikkene også av og til.

Skrevet

Jeg er nok litt av alle til forskjellige tider og lommeboka bestemmer jo en del hvem jeg er ;)

serendipity
Skrevet

Det må blie den planløse, selv om jeg ikke føler meg såååååå planløs da. Men de andre passet ennå mindre...

Mrs. Wallace
Skrevet

Ingen av dem, egentlig.

Men jeg synes det er pussig at de fastslår at den bevisste handleren, som feks er opptatt av økologiske varer, hovedsaklig består av menn 40 pluss.

All annen forbrukerforskning viser jo gruppen som er mest opptatt av etisk og/eller økologisk handel har en overvekt av yngre kvinner.

fei1365380229
Skrevet

"Den planløse

Handler ofte i panikk og uten struktur. Innkjøpene preges av impulsivitet. Tilbudsaviser og reklame har liten interesse, det er butikkene som er mediet.

Denne gruppen domineres av ugifte menn under 40 år."

Garantert denne, men har feil kjønn og så er jeg gift.

Skrevet

Ingen av dem, egentlig.

Men jeg synes det er pussig at de fastslår at den bevisste handleren, som feks er opptatt av økologiske varer, hovedsaklig består av menn 40 pluss.

All annen forbrukerforskning viser jo gruppen som er mest opptatt av etisk og/eller økologisk handel har en overvekt av yngre kvinner.

Det der hadde jeg også tenkt å skrive. Får det ikke til å stemme med beskrivelsen av kategorien.

Selv er jeg mest tilbudsjeger, men elsker på ingen måte å handle. Så jeg er svært langt fra handelsstandens drøm.

Skrevet

Å, jeg er tilbudsjeger. Elsker å shoppe tilbudsvarer enten det er mat, klær eller elektriske artikler.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det burde vært en kategori for oss ustabile shopperne. For jeg er en ustabil shopper. En som hater og handle, men når jeg først handler er jeg veldig bevisst akkurat hva jeg kjøper. Spesielt hvis det er snakk om tekniske duppeditter. Kan bruke dager til å søke meg gjennom diverse tester på Internet sånn at jeg finner det beste av det jeg skal kjøpe, innenfor min prisklasse.

Hva klær angår er jeg stort sett mer opptatt av hun som selger meg klærne enn selve klærne. Men bukser må ha et kjent merkenavn.

Ellers handler jeg så mye som mulig på Internet.

Mat handles på Rimi og Rema, jo billigere jo bedre, med unntak av de gangene jeg skal spise biff. Biffen handles i en butikk med ferskvaredisk.

ShitDiddelyDo
Skrevet

Det burde vært en kategori for oss ustabile shopperne. For jeg er en ustabil shopper. En som hater og handle, men når jeg først handler er jeg veldig bevisst akkurat hva jeg kjøper. Spesielt hvis det er snakk om tekniske duppeditter. Kan bruke dager til å søke meg gjennom diverse tester på Internet sånn at jeg finner det beste av det jeg skal kjøpe, innenfor min prisklasse.

Hva klær angår er jeg stort sett mer opptatt av hun som selger meg klærne enn selve klærne. Men bukser må ha et kjent merkenavn.

Ellers handler jeg så mye som mulig på Internet.

Mat handles på Rimi og Rema, jo billigere jo bedre, med unntak av de gangene jeg skal spise biff. Biffen handles i en butikk med ferskvaredisk.

Å handle.

Skrevet

Å handle.

Du ville komme oss petimetre i forkjøpet, skjønner jeg :-)

ShitDiddelyDo
Skrevet

Du ville komme oss petimetre i forkjøpet, skjønner jeg :-)

Ja, jeg er ikke noe flink til å lese igjennom innleggene mine før jeg poster dem, men det hender jeg leser dem etter at jeg har trykket Send.

Og jeg vet hvor nådeløse dol-folka er, så det er like greit å rydde opp i de styggeste feilene selv. :)

laguna1365380434
Skrevet

Blanding av "den planløse" "den handleglade" og "den trofaste"..

Kommer helt an på dagen og stressnivået, men mest 1&3.

Innimellom har jeg sirlige&nøyaktige lister med ting jeg trenger og hvor jeg kan få det. Men oftest stopper jeg og kjøper noe jeg ser som jeg vil ha, eller jeg løper rundt og desperat prøver å få fatt i noe og stresser.

Men jeg er også trofast, og har butikker jeg liker å handle i,og som jeg alltid kommer tilbake til.

:-)

laguna1365380434
Skrevet

Blanding av "den planløse" "den handleglade" og "den trofaste"..

Kommer helt an på dagen og stressnivået, men mest 1&3.

Innimellom har jeg sirlige&nøyaktige lister med ting jeg trenger og hvor jeg kan få det. Men oftest stopper jeg og kjøper noe jeg ser som jeg vil ha, eller jeg løper rundt og desperat prøver å få fatt i noe og stresser.

Men jeg er også trofast, og har butikker jeg liker å handle i,og som jeg alltid kommer tilbake til.

P.S Men jeg er ganske god tilå handle etisk, men ikke nødvendigvis kvalitetsbevvist for det.

Det går mere på at jeg ikke vil kjøpe sminke som er testet på dyr o.l, og jeg heller vil støtte småbutikkene enn f.eks platekompaniet.

Så kanskje jeg har isnev av "den bevvisste" også, selvom jeg ikke er så voldsomt påkvalitet og pris.

laguna1365380434
Skrevet

Men hvorfor er det ingen av kategoriene som domineres av damer i tjue og tredveåra?

Jeg trodde det var dem som handlet mest, jeg?

*nysgjerrig*

Skrevet

Når det gjelder shopping, er jeg nok utvilsomt en mann.

De gangene jeg MÅ være med noen, går jeg bakerst og syter iherdig, i håp om å forkorte lidelsen og komme meg på kafè.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...