flowy Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Jeg får besøk fra torsdag til mandag og tenkte derfor å lage en kake. Skal lage mandelkake med daimis, men trenger en kake til. En kake som holder seg og som jeg kan ta frem til kaffen hver dag. Noen forslag på holdbare kaker? 0 Siter
Katt-ja Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Synes ofte at sjokoladekake (med melis-sjokoladefyll i) er best når den har stått noen dager. Ellers en saftig krydderkake? 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. (Tok meg den frihet og la ut oppskriften din Gemini, den er så god at alle burde prøve :-) ) 0 Siter
Velouria Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. (Tok meg den frihet og la ut oppskriften din Gemini, den er så god at alle burde prøve :-) ) Den er supergod! Jeg har brukt appelsingele i stedet for sitrongele og cottagecheese i stedet for philadelphia, det er også kjempegodt. 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Den er supergod! Jeg har brukt appelsingele i stedet for sitrongele og cottagecheese i stedet for philadelphia, det er også kjempegodt. Det er det som er så bra med ostekake, en kan endre på oppskriften og putte i det en liker, jeg bytter ofte ut geleen med andre smaker. Noen bruker rømme istedet for creme fraiche, en kan lage kaken etter smak og behag :-) 0 Siter
Gjest josefine 1 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Gulrotkake er også holdbar i mange dager. 0 Siter
Gjest redina Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 ostekake holder seg lenge, det samme med gulrotkake. Ev. kan du jo bake skillingsboller e.l. som du kan ta ut av frysern og ha til kaffen på søndag og mandag. ? 0 Siter
Gjest blomsterløk Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Krydderkake (med kefir) eller gulrotkake. Holder seg ferske og saftige lenge. 0 Siter
Gregga Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Denne kaka er sååå god: SOL OG GLANS 250g smør 250g sukker Røres hvitt 1 tekopp eller stor kaffekopp (krus) melk piskes med 2 egg ca ½ kg hvetemel (snau) 3ts bakepulver Stekes i 175C i 15-20 min. Lages i langpanne. Deles i 2 på midten, (ikke i to lag) Ha bringebærsyltetøy på den ene halvdelen. Den andre halvdelen legges oppå. Melis og strø oppå. Vil du ha hel langpannestørrelse, må det bakes to kaker. Mmmm, denne er god! Også så holdbar da gitt :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Kom på en ting til, kaker som lages med kefir holder seg lenge, sjokoladekake, krydderkaker osv... Saftige blir de også :-) Nå fikk jeg lyst på kake!! 0 Siter
flowy Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Skrevet 14. juni 2005 Denne kaka er sååå god: SOL OG GLANS 250g smør 250g sukker Røres hvitt 1 tekopp eller stor kaffekopp (krus) melk piskes med 2 egg ca ½ kg hvetemel (snau) 3ts bakepulver Stekes i 175C i 15-20 min. Lages i langpanne. Deles i 2 på midten, (ikke i to lag) Ha bringebærsyltetøy på den ene halvdelen. Den andre halvdelen legges oppå. Melis og strø oppå. Vil du ha hel langpannestørrelse, må det bakes to kaker. Mmmm, denne er god! Også så holdbar da gitt :-) Tusen takk! Den høres deilig ut! :-) 0 Siter
flowy Skrevet 14. juni 2005 Forfatter Skrevet 14. juni 2005 GEMINIS OSTEKAKE - 1 - 1 1/2 pk Bixit eller annen søt havrekjeks - 125-150gr romtemperert smør * Blandes godt, og trykkes ut i en stor kakeform (28-30 cm) - 250 g Philadelphia-ost - 1 boks creme fraiche - 125 gr melis - 1 ts vaniljesukker * Kjøres i miksmaster - 1 pk sitrongelé (eller stikkelsbærgele) kokes opp med 1,5 dl vann. Tilsett ca 1 dl kaldt vann etterpå, avkjøl til litt under lunka temp. (ikke mer, da vil den begynne å stivne...). Man bruker med andre ord halv mengde vann ift. hva som står på pakka. * Tilsett geléen i resten av røra, tynn stråle mens miksmasteren går. - 2,5 dl fløte, piskes og tilsettes resten. * Hell røra over bunnen og avkjøl i kjøleskap. Jeg anbefaler et lag jordbær-gele (ev. annen gele) oppå kaka. Lag gele fra 2 pk pulver med litt mindre vann enn angitt (evt. halvsmelt 1 pk ferdig gele). Når ostemassen er stivnet: Ha geleen over kaken og la så dette også stivne i kjøleskapet. Den blir best hvis den får stå i over 12 timer, enda bedre etter et døgn... Denne er bare knallgod!!! Holder seg fint i kjøleskapet også. (Tok meg den frihet og la ut oppskriften din Gemini, den er så god at alle burde prøve :-) ) Den skal jeg lage altså. Får vann i munnen her jeg sitter. Tusen takk! :-) 0 Siter
Gjest Shira12 Skrevet 14. juni 2005 Skrevet 14. juni 2005 Den skal jeg lage altså. Får vann i munnen her jeg sitter. Tusen takk! :-) Bare hyggelig :-) Fikk selv oppskriften her på Dol. Har fått mange gode oppskrifter, og hjelp skulle man stå fast underveis. 0 Siter
Inne Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Denne kaka er sååå god: SOL OG GLANS 250g smør 250g sukker Røres hvitt 1 tekopp eller stor kaffekopp (krus) melk piskes med 2 egg ca ½ kg hvetemel (snau) 3ts bakepulver Stekes i 175C i 15-20 min. Lages i langpanne. Deles i 2 på midten, (ikke i to lag) Ha bringebærsyltetøy på den ene halvdelen. Den andre halvdelen legges oppå. Melis og strø oppå. Vil du ha hel langpannestørrelse, må det bakes to kaker. Mmmm, denne er god! Også så holdbar da gitt :-) Kan den fryses?? (kaka er i ovnen nå!..kjempespent =)...) 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.