Gå til innhold

Forbanna på systemet!!

Anbefalte innlegg

Gjest irritert på alt idag...
Skrevet

Blir så irritert altså. Er nettopp ferdig med 3 årig høyskoleutdanning, men har ikke fått jobb som det jeg er utdannet innen ennå. Derfor skal jeg nå begynne i min tidligere stilling igjen, det er en 70% stilling, turnus.

Det som irriterer meg er at jeg får 2500 kroner mindre i måneden i inntekt nå når jeg skal jobbe iforhold til da jeg gikk på skole! Jeg har hovedomsorgen for to barn, så da jeg gikk på skole fikk jeg mange støtteordninger som gjorde at jeg hadde god økonomi mens jeg gikk på skole. Nesten alle disse støtteordningene forsvinner nå da jeg starter å jobbe. Helt sprøtt spør du meg, at det skal lønne seg å ikke jobbe!

Dersom jeg ikke får meg en bedre betalt jobb, eller full jobb innen tre måneder må jeg se meg om etter en ny leilighet som koster litt mindre, eller jeg må flytte tilbake til min eksmann for i det hele tatt å kunne klare meg. Er bare så utrolig irritert på at systemet skal være slik.

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinna

4

• Atene

3

• nick

2

• fuji1365380447

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Systemet hjelper deg så du kan studere selv om du har unger, og du sitter å sutrer som ei premenstruell sugge?

Nå er det på tide å betale tilbake noe av det du har sugd ut av systemet. Tydeligvis har du hatt det alt for godt.

Gjest forever student
Skrevet

du kan ikke søke om å gå mer på skole da? Kjenner ikke til ordningene, men jeg sliter også med å finne relevant jobb. Så jeg fortsetter å låne i lånekassa+ jobbe deltid for å ha nok penger.

Skrevet

Systemet hjelper deg så du kan studere selv om du har unger, og du sitter å sutrer som ei premenstruell sugge?

Nå er det på tide å betale tilbake noe av det du har sugd ut av systemet. Tydeligvis har du hatt det alt for godt.

Joda, selvfølgelig er jeg kjempefornøyd med at det er slik at jeg har fått anledningen til å studere selv om jeg er alenemor. Men jeg syns det er galt at du skal ha mer penger å leve for når du studerer enn når du jobber.

Det gir jo ikke akkurat folk lyst til å begynne å jobbe!

Skrevet

du kan ikke søke om å gå mer på skole da? Kjenner ikke til ordningene, men jeg sliter også med å finne relevant jobb. Så jeg fortsetter å låne i lånekassa+ jobbe deltid for å ha nok penger.

Jo jeg kan fortsette å studere i to år til om jeg vil. Men jeg har jo lysst til å begynne å jobbe nå. Har jo studert i 3 år, og kunne tenke meg å jobbe.

Har ikke søkt på noe da jeg ikke hadde tenkt å gå mer på skole. Men om alternativet er at jeg må flytte tilbake til min eksmann så tror jeg heller at jeg går to år til på skole, selv om jeg egentlig ikke vil.

Når systemet nå er slik laget, så får jeg bare utnytte det mens jeg kan, selv om jeg egentlig ikke ønsker det. Men vil ikke flytte inn i en liten kjellerleilighet og ikke ha penger til noe dersom jeg kan ha det greitt økonomisk om jeg går på skole.

Skrevet

Joda, selvfølgelig er jeg kjempefornøyd med at det er slik at jeg har fått anledningen til å studere selv om jeg er alenemor. Men jeg syns det er galt at du skal ha mer penger å leve for når du studerer enn når du jobber.

Det gir jo ikke akkurat folk lyst til å begynne å jobbe!

Akkurat. Så det er på tide å kutte i støtten som dere får i studietiden. Eller mener du at du har krav på tusener i støtte når du jobber? Eller har du krav på en bedre betalt jobb?

fuji1365380447
Skrevet

Ja, jeg leser jo dette helt motsatt da.

Hvorfor skal noen får masse støtte (men enn man får for å jobbe) for å studere, når de aller fleste jeg kjenner må sette seg i stor gjeld for å kunne studere.

Jeg syntes at det er utrolig utakknemlig av deg å være sur, når du har fått støtte til det som andre må ty til Lånekassen for.

Vær glad for at du har fått støtte i en periode, nå får du klare deg selv. Du slipper i allefall og betale 2000 kr i renter og avdrag til Lånekasse hver måned!

Skrevet

Akkurat. Så det er på tide å kutte i støtten som dere får i studietiden. Eller mener du at du har krav på tusener i støtte når du jobber? Eller har du krav på en bedre betalt jobb?

Det jeg mener at det er galt at studenter som blir alene får så mye som de gjør i støtte. Det skal ikke lønne seg å skille seg når en er student.

Når jeg og min eksmann bodde sammen så hadde vi det tøft økonomisk når jeg gikk på skole. Men da vi skilte oss så fikk jeg den gode økonomie, jeg sparte faktisk ganske mange tusen i måneden. Det syns jeg er galt.

Men selvfølgeleig så syns jo jeg at det var kjekt å motta alle disse støtteordningene når jeg gikk på skole, men allikevel så syns jeg det var feil. Greitt å oppfordre folk til å ta en utdannelse, men det får være måte på. En skal ikke bidra til å fylle opp deres sparekonto mens de går på skole.

Det hadde selvfølgelig vært ønskelig med en bedre betalt jobb. Det mener jeg selvfølgeleg ikke er andres ansvar, men bare mitt eget Og jeg søker på alt som kan søkes på.

Skrevet

Ja, jeg leser jo dette helt motsatt da.

Hvorfor skal noen får masse støtte (men enn man får for å jobbe) for å studere, når de aller fleste jeg kjenner må sette seg i stor gjeld for å kunne studere.

Jeg syntes at det er utrolig utakknemlig av deg å være sur, når du har fått støtte til det som andre må ty til Lånekassen for.

Vær glad for at du har fått støtte i en periode, nå får du klare deg selv. Du slipper i allefall og betale 2000 kr i renter og avdrag til Lånekasse hver måned!

joda, jeg må nok det. Har da studielån fra den tiden da jeg bodde sammen med min eksmann. Og det er når den tiden kommer at jeg kommer til å slite vanvittigt.

Jeg er kjempetaknemlig for at jeg fikk støtte, men jeg syns studenter får for mye støtte i forhold til hva de trenger.

fuji1365380447
Skrevet

joda, jeg må nok det. Har da studielån fra den tiden da jeg bodde sammen med min eksmann. Og det er når den tiden kommer at jeg kommer til å slite vanvittigt.

Jeg er kjempetaknemlig for at jeg fikk støtte, men jeg syns studenter får for mye støtte i forhold til hva de trenger.

Jeg måtte i allefall jobbe ved siden av studiene hele tiden for å klare meg, så jeg vet ikke hva du mener med at studenter får for mye støtte.

Å leve på studielån er jo å eksistere på et absolutt minimum spør du meg. Og jeg gjorde det i syv år!

Skrevet

Jeg måtte i allefall jobbe ved siden av studiene hele tiden for å klare meg, så jeg vet ikke hva du mener med at studenter får for mye støtte.

Å leve på studielån er jo å eksistere på et absolutt minimum spør du meg. Og jeg gjorde det i syv år!

Jeg jobbet også ved siden av studiene. I tillegg fikk jeg forsørgerstipend, overgansstøtte, bostøtte, barnebidrag og barnetrygd. Tilsammen ble dette nesten 20000 i mnd. I tillegg fikk jeg dekket 64% av utgiftene til barnepass. Utenom dette kom lånet. Dersom jeg ikke hadde hatt en yrkesutdannelse fra før av ville jeg i tillegg fått utdanningsstøtte fra trygdekontoret.

Når jeg nå begynner å jobbe så mister jeg overgangstøtten (ihvertfall det meste) jeg mister også bostøtten som utgjør 2500 kr.

Derfor mener jeg at som studerende alenemor så får jeg langt mer enn det som det ville vært nødvenig å få. Og det gjør det ikke akkurat kjekt å begynne å jobbe igjen når jeg får vesentlig mindre i inntekt da enn som student.

Gjest høyogmørk
Skrevet

Er det samfunnets skyld at du har utdannet deg innen et yrke hvor det er få ledige jobber?

Skrevet

skjønner at det kan være vanskelig å ha denne overgangen. men herregud for noen tåpelige utsagn du kommer med nedover her. studenter får for mye? er 6000 kr i måneden mye å leve for? er du morsom eller?la oss ta et vanlig regnestykke: husleie kr 3000 strømregning kr 500, mat kr 2000, andre fellesutgifter kr 500. det blir 6000. så har vi tannlege, klær, sosiale aktiviteter osv.

fy fader altså. snakk om å være forbanna på systemet: selv sitter jeg med masse studielån for en lang periode hvor jeg hadde svulst i halsen uten å få det diagnostisert før 4 år etter, og jeg får ikke ei krone igjen. "jeg var jo bare hypokonder".kjæresten min har lagt studiene sine på vent og begynt å jobbe for å kunne hjelpe meg økonomisk slik at jeg kan fortsette å studere. i tillegg til dette går jeg jevnlig til psykolog for å kunne klare å være en normal person etter å ha vokst opp i en helt for jævlig situasjon uten at systemet gjorde noe som helst for meg og alle andre som har hatt det på samme måte.

nei, du må bare sparke deg selv i ræva og være takknemlig for det livet du har- for du fremstår iallefall her som en real sutrekopp.

Mrs. Wallace
Skrevet

Det jeg mener at det er galt at studenter som blir alene får så mye som de gjør i støtte. Det skal ikke lønne seg å skille seg når en er student.

Når jeg og min eksmann bodde sammen så hadde vi det tøft økonomisk når jeg gikk på skole. Men da vi skilte oss så fikk jeg den gode økonomie, jeg sparte faktisk ganske mange tusen i måneden. Det syns jeg er galt.

Men selvfølgeleig så syns jo jeg at det var kjekt å motta alle disse støtteordningene når jeg gikk på skole, men allikevel så syns jeg det var feil. Greitt å oppfordre folk til å ta en utdannelse, men det får være måte på. En skal ikke bidra til å fylle opp deres sparekonto mens de går på skole.

Det hadde selvfølgelig vært ønskelig med en bedre betalt jobb. Det mener jeg selvfølgeleg ikke er andres ansvar, men bare mitt eget Og jeg søker på alt som kan søkes på.

Så det du egentlig klager over er at du fikk for gode støtteordninger mens du studerte?

Skrevet

Jeg jobbet også ved siden av studiene. I tillegg fikk jeg forsørgerstipend, overgansstøtte, bostøtte, barnebidrag og barnetrygd. Tilsammen ble dette nesten 20000 i mnd. I tillegg fikk jeg dekket 64% av utgiftene til barnepass. Utenom dette kom lånet. Dersom jeg ikke hadde hatt en yrkesutdannelse fra før av ville jeg i tillegg fått utdanningsstøtte fra trygdekontoret.

Når jeg nå begynner å jobbe så mister jeg overgangstøtten (ihvertfall det meste) jeg mister også bostøtten som utgjør 2500 kr.

Derfor mener jeg at som studerende alenemor så får jeg langt mer enn det som det ville vært nødvenig å få. Og det gjør det ikke akkurat kjekt å begynne å jobbe igjen når jeg får vesentlig mindre i inntekt da enn som student.

20000 minus 2500? Ja 17500 kroner i mnd + barnetrygd/bidrag er jo helt jævlig...

Skrevet

20000 minus 2500? Ja 17500 kroner i mnd + barnetrygd/bidrag er jo helt jævlig...

Tror barnetrygd+barnebidrag var inni de 20 000... Jeg er selvsagt veldig enig med deg, det er MYE penger. Men jeg tror muligens hovedinnlegger her overdriver en smule.

Gjest utoginn
Skrevet

skjønner at det kan være vanskelig å ha denne overgangen. men herregud for noen tåpelige utsagn du kommer med nedover her. studenter får for mye? er 6000 kr i måneden mye å leve for? er du morsom eller?la oss ta et vanlig regnestykke: husleie kr 3000 strømregning kr 500, mat kr 2000, andre fellesutgifter kr 500. det blir 6000. så har vi tannlege, klær, sosiale aktiviteter osv.

fy fader altså. snakk om å være forbanna på systemet: selv sitter jeg med masse studielån for en lang periode hvor jeg hadde svulst i halsen uten å få det diagnostisert før 4 år etter, og jeg får ikke ei krone igjen. "jeg var jo bare hypokonder".kjæresten min har lagt studiene sine på vent og begynt å jobbe for å kunne hjelpe meg økonomisk slik at jeg kan fortsette å studere. i tillegg til dette går jeg jevnlig til psykolog for å kunne klare å være en normal person etter å ha vokst opp i en helt for jævlig situasjon uten at systemet gjorde noe som helst for meg og alle andre som har hatt det på samme måte.

nei, du må bare sparke deg selv i ræva og være takknemlig for det livet du har- for du fremstår iallefall her som en real sutrekopp.

Om hun har gått på utdanning under et slags rehabilitering/attføringsopplegg kan hun ha tjent masse penger som aleneforsørger.Vet de som til og med har kunnet lagt til side og spart penger under slik utdanning.

Hun får bl.a. kjøregodtgjørelse(skolen tur-retur), forsørgerpenger, penger til barnepass(lønner seg stort om slektninger passer ungene gratis eller billig).

I tillegg får hun jo rehabiliteringspenger regnet ut fra etter hva hun tjente tidligere,gjør hun ikke?

Er ikke så helt inne i dette, har bare lest litt samt hørt en slik enslig mor skryta av god økonomi under ordningen : )

Men det er da fullt lovlig,og sikkert bra at ordningen finnes.

Skrevet

Tror barnetrygd+barnebidrag var inni de 20 000... Jeg er selvsagt veldig enig med deg, det er MYE penger. Men jeg tror muligens hovedinnlegger her overdriver en smule.

Ja, så jeg hadde blingset litt!

...Men så ser jeg et annet sted at hun skriver at det blir (totalt?) 2500 mindre. Og det er jo ikke såååå mye mindre da!

Det er så synd når mennesker som mottar så mye fin støtte er så negative rundt det, for det slår tilbake på oss andre som faktisk er glad, taknemlig og fornøyd. Er så lett å dra alle over en kam!

Så enkli så forsvarte jeg bare meg selv ;-)

Gjest Nyco den første
Skrevet

Nei det hun sier stemmer. For de aller fleste aleneforsørgere er alikevel utgiftene like store som hos de familiene med to foreldre. Dermed ender man opp i minus og kan kalle seg fattig. For eksempel er barnehageplass for to rundt 5600 kroner. Pluss på husleie på 4500 og en gammel bil.

Så får du mat, forsikring, sosialt liv, klær, spesielle andledinger, osv osv oppå det. Da er ikke de tyve så store alikevel.

Samt det at "inntekta" minsker med mange tusen for eksempel i skoleferier, man må søke og dokumentere HVER gang for ALT utover de standard seks tusen. Man får ikke feriepenger. Og så videre...Ryker større ting ender man med etterslep, man får ikke lån fordi pengene ikke går som inntekt. Kunne fortsatt i en evighet...

Det ER ikke luksent å være alene med barn. Selv om det høres slik ut. Og dessuten er det snakk om tidsbegrensning. Max fem år. Etter det er det NULL penger noen steder med mindre man er i jobb. Så det er ikke lurt å satse på. Slik mange liker å tro at kvinner gjør.

Jeg skjønte igrunnen hva damen som starta tråden egentlig mente. Men folk her liker jo å få en skikkelig "snylter" å ta!

;0)

Gjest popart
Skrevet

Hvis jeg forstår deg rett er du forbanna fordi du fikk for mye penger mens du studerte, det hadde vært bedre hvis du fikk litt mindre, for da hadde ikke overgangen til jobb blitt så stor nå? Skal si du er irritert på ABSOLUTT alt i dag, ja.

Du kan sikkert finne på noe bedre å irritere deg over, den der var litt syltynn.

Her f.eks. regner det i dag, og jeg har mindre penger enn jeg ønsker meg hele tiden.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...