Gå til innhold

Forbanna på systemet!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nei det hun sier stemmer. For de aller fleste aleneforsørgere er alikevel utgiftene like store som hos de familiene med to foreldre. Dermed ender man opp i minus og kan kalle seg fattig. For eksempel er barnehageplass for to rundt 5600 kroner. Pluss på husleie på 4500 og en gammel bil.

Så får du mat, forsikring, sosialt liv, klær, spesielle andledinger, osv osv oppå det. Da er ikke de tyve så store alikevel.

Samt det at "inntekta" minsker med mange tusen for eksempel i skoleferier, man må søke og dokumentere HVER gang for ALT utover de standard seks tusen. Man får ikke feriepenger. Og så videre...Ryker større ting ender man med etterslep, man får ikke lån fordi pengene ikke går som inntekt. Kunne fortsatt i en evighet...

Det ER ikke luksent å være alene med barn. Selv om det høres slik ut. Og dessuten er det snakk om tidsbegrensning. Max fem år. Etter det er det NULL penger noen steder med mindre man er i jobb. Så det er ikke lurt å satse på. Slik mange liker å tro at kvinner gjør.

Jeg skjønte igrunnen hva damen som starta tråden egentlig mente. Men folk her liker jo å få en skikkelig "snylter" å ta!

;0)

Jeg for min del synes _ikke_ hun snylter (det er ikke SÅ lett å få støtteytelser!), men jeg synes det er en uting å klage så veldig over goder man tross alt har fått! Selv om jeg ser poenget med at det kan virke fristende å la være å ta jobb.

Og by the way - får ikke aleneforeldre feriepenger? Du skriver det, men jeg får ikke det helt til å stemme.

Men altså - snylter - det var dine ord!

• Svar 47
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Kvinna

4

• Atene

3

• nick

2

• fuji1365380447

2

Mest aktive i denne tråden

Skrevet

Synes ikke du skal klage jeg. Den eneste støtteordningen jeg får fordi jeg er alene er dobbelt barnetrygd. Så jeg har atskillig tusen mindre enn deg.

Dessuten er du råheldig som overhodet får jobbe. Jeg skulle gjerne jobbet jeg men ingen vil ansette meg så det er helt uaktuelt.

Gjest Nyco den første
Skrevet

Jeg for min del synes _ikke_ hun snylter (det er ikke SÅ lett å få støtteytelser!), men jeg synes det er en uting å klage så veldig over goder man tross alt har fått! Selv om jeg ser poenget med at det kan virke fristende å la være å ta jobb.

Og by the way - får ikke aleneforeldre feriepenger? Du skriver det, men jeg får ikke det helt til å stemme.

Men altså - snylter - det var dine ord!

Svaret var ikke rettet spesiellt til deg. :0) Jeg bare datt inn her i jakt på info om skjeve hormhinner, og ble hengende rundt og lese..*håpløs* Jeg har skjeve hornhinner fant jeg ut i dag, og lurer på hva det egentlig er og hvorfor man ikke ser skjevt eller noe...

Jeg mener ikke at dama er en snylter nei. Jeg bare registrerte følelsen hennes, og så at mange kasta seg over henne. Hvilket er vanlig, for man har ikke noen rett til å klage når "man er trygda og får alt oppi..."

Har vært alene med barn og student selv. Og noe av det tyngste var slett ikke dårlig råd, men å hele tiden måtte rettferdiggjøre meg. Jeg måtte stå på dobbelt fordi jeg "fikk jo alt gratis". Jeg sleit som ei bikkje, og skulle være flink pike å vise alle at skattepengene deres gikk til en som var verdt det. *pjuk*

Jeg skjønner da følelsen når man går ut i jobb og faktisk tjener så mye mindre at man sliter enda mer! Det står ingen der og roser deg for at du jobba som et svin. Heller tvert imot.

Det var følelsen dama forsøkte å formidle.

Den samme greia oppstår for folk som har studert i ørti år, har ørti kroner i studiegjeld og opplever at en polakk kommer og gjør jobben like bra for under halve prisen.

Følelsen. Sant?

Gjest begonia
Skrevet

Jeg ville heller sagt at det er flott at det finnes støtteordinger slik at enslige småbarnsforeldre har råd til å ta seg en utdannelse! Ville du heller hatt like dårlig råd som nå de åra også da, mener du? Og i tillegg ikke hatt mulighet til engang å søke på bedre jobber. Bortskjemt høres du ut!

Skrevet

Jeg jobbet også ved siden av studiene. I tillegg fikk jeg forsørgerstipend, overgansstøtte, bostøtte, barnebidrag og barnetrygd. Tilsammen ble dette nesten 20000 i mnd. I tillegg fikk jeg dekket 64% av utgiftene til barnepass. Utenom dette kom lånet. Dersom jeg ikke hadde hatt en yrkesutdannelse fra før av ville jeg i tillegg fått utdanningsstøtte fra trygdekontoret.

Når jeg nå begynner å jobbe så mister jeg overgangstøtten (ihvertfall det meste) jeg mister også bostøtten som utgjør 2500 kr.

Derfor mener jeg at som studerende alenemor så får jeg langt mer enn det som det ville vært nødvenig å få. Og det gjør det ikke akkurat kjekt å begynne å jobbe igjen når jeg får vesentlig mindre i inntekt da enn som student.

Tja, da kan du kanskje betale tilbake litt, da? :-)

Jeg er student, og gift med mine barns far. Det er ikke fett, skal jeg si deg!

Skrevet

Om hun har gått på utdanning under et slags rehabilitering/attføringsopplegg kan hun ha tjent masse penger som aleneforsørger.Vet de som til og med har kunnet lagt til side og spart penger under slik utdanning.

Hun får bl.a. kjøregodtgjørelse(skolen tur-retur), forsørgerpenger, penger til barnepass(lønner seg stort om slektninger passer ungene gratis eller billig).

I tillegg får hun jo rehabiliteringspenger regnet ut fra etter hva hun tjente tidligere,gjør hun ikke?

Er ikke så helt inne i dette, har bare lest litt samt hørt en slik enslig mor skryta av god økonomi under ordningen : )

Men det er da fullt lovlig,og sikkert bra at ordningen finnes.

Det er bra du sier at du ikke er så godt inne i det, for det er du åpenbart ikke.

Støtten til barnepass utbetales bare hvis du kan dokumentere utgifter. Har du gratis barnepass i familien, får du heller ingen støtte.

Og du må uansett betale en del av regningen selv.

Gjest alenemamma i jobb
Skrevet

Jeg syns jeg får ganske mye stønad som alenemor jeg, selv om jeg er i jobb. Jeg får dekket 65 % av barnehageutgifter, jeg får dobbelt barnetrygd, i tillegg til bidrag. Legeutgifter til barn er gratis til de er 7 år (gjelder alle barn). I tillegg har jeg jo som forelder skatteklasse 2.

For meg hjelper dette ihvertfall mye.

Gjest nullskatt?
Skrevet

Synes ikke du skal klage jeg. Den eneste støtteordningen jeg får fordi jeg er alene er dobbelt barnetrygd. Så jeg har atskillig tusen mindre enn deg.

Dessuten er du råheldig som overhodet får jobbe. Jeg skulle gjerne jobbet jeg men ingen vil ansette meg så det er helt uaktuelt.

Du har vel nesten nullskatt da?

Gjest utoginn
Skrevet

Det er bra du sier at du ikke er så godt inne i det, for det er du åpenbart ikke.

Støtten til barnepass utbetales bare hvis du kan dokumentere utgifter. Har du gratis barnepass i familien, får du heller ingen støtte.

Og du må uansett betale en del av regningen selv.

De pleier å få noen til å gå god for den har jeg hørt, mora eller eksmannen osv

Skrevet

De pleier å få noen til å gå god for den har jeg hørt, mora eller eksmannen osv

Du mener å skrive en falsk kvittering ?

Det er trygdemisbruk, og straffbart. Du kan ikke la de lovlydige få medansvar for at noen gjør sånt.

Gjest ikked
Skrevet

Du virker bortskjemt og utakknemmelig.

Akkurat som å høre hun som hadde gått på morstrygd+ diverse støtteordninger i alle år.

Hun skulle begynne å jobbe etter alle disse årene, men holdt ikke ut særlig lenge, fordi hun oppdaget til sitt sjokk at hun måtte betale en del skatt(da lønte det seg ikke som hun sa).

Gjest utoginn
Skrevet

Du mener å skrive en falsk kvittering ?

Det er trygdemisbruk, og straffbart. Du kan ikke la de lovlydige få medansvar for at noen gjør sånt.

Selvfølgelig skal ikke uskyldige svertes,men jeg synes det virker som dette er vanlig praksis for mange.

Skrevet

Selvfølgelig skal ikke uskyldige svertes,men jeg synes det virker som dette er vanlig praksis for mange.

Du "synes det virker som"?

Det var jo et solid grunnlag...

Og hva har det med reglene for støtte til enslige forsørgere å gjøre ? Det du sier, er jo at noen _bryter_ reglene. Ikke at reglene er feil.

Gjest Ugga Bugga
Skrevet

Du er en utakknemlig, borskjemt sytekopp.

Gjest sønnanvind
Skrevet

Om hun har gått på utdanning under et slags rehabilitering/attføringsopplegg kan hun ha tjent masse penger som aleneforsørger.Vet de som til og med har kunnet lagt til side og spart penger under slik utdanning.

Hun får bl.a. kjøregodtgjørelse(skolen tur-retur), forsørgerpenger, penger til barnepass(lønner seg stort om slektninger passer ungene gratis eller billig).

I tillegg får hun jo rehabiliteringspenger regnet ut fra etter hva hun tjente tidligere,gjør hun ikke?

Er ikke så helt inne i dette, har bare lest litt samt hørt en slik enslig mor skryta av god økonomi under ordningen : )

Men det er da fullt lovlig,og sikkert bra at ordningen finnes.

Du skriver:

"Om hun har gått på utdanning under et slags rehabilitering/attføringsopplegg kan hun ha tjent masse penger som aleneforsørger."

_Tjent_? Tjent penger som aleneforsørger - hva er det for noe tull?!

Jeg går på attføring og er aleneforsørger. Hva får jeg? Ja, det avhenger av hva jeg tjente før jeg måtte over på attføring, det. Det er med andre ord allerede opptjente rettigheter, betalt gjennom skatt. Det er rettigheter du også kan ta ut når liv og helse tvinger deg over på attføring eller førtidspensjonering. De som irriterer seg over at andre må bruke slike ordninger, kan jo få overta helsa vår i stedet og se om det er så mye å misunne?

Jeg får et barnetillegg - noen kroner pr.barn pr. dag - var det 17 kroner, tro, da jeg begynte på attføringen, husker ikke, jeg, men det dekker ikke engang middagsmaten barnet spiser.

Jeg får barnetilsyn - forutsatt at jeg har barnet i offentlig godkjent ordning - altså ikke noen private, gratisordninger her, nei. Det får jeg til barnet er 10 år - og det dekker skolefritidsordning slik at jeg kan være på studiestedet mitt til ca. 16. For hvem skulle ellers se etter barna, det ville være dårlig samfunnsøkonomi at man må vente til barna kan klare seg selv før man kan få seg jobb, ikke sant?

Dobbelt barnetrygd, det får man bare om man har ett barn, det. Vi andre, som har fler, får en ekstra barnetrygd, den er på rundt tusenlappen. Så det der med å snakke om "dobbelt barnetrygd" høres mye ut, men det det er, er altså en ekstra barnetrygd til enslige foreldre.

Poenget med det man får, er jo å dekke inn slik at en enslig forelder skal kunne ha råd og mulighet til å ta utdanning så vedkommende kan bli skattebetaler etterpå.

Kjøregodtgjørelse får man om man bor så langt unna at man må bruke offentlig kommunikasjon for å komme til skolen. Det er av samme årsak som ovenfor. Ikke alle bor vegg i vegg med studiestedet, slik jeg er så heldig at jeg gjør!

Nei du - i stedet for å gå omkring og misunne andre så mye, må vi se på helhetsbildet. Det er fullt mulig vi ikke ville vært i andres sko, nemlig, om vi hadde visst alt. Så vær heller glad, dere som har helsa framdeleles!

Gjest sønnanvind
Skrevet

Jeg jobbet også ved siden av studiene. I tillegg fikk jeg forsørgerstipend, overgansstøtte, bostøtte, barnebidrag og barnetrygd. Tilsammen ble dette nesten 20000 i mnd. I tillegg fikk jeg dekket 64% av utgiftene til barnepass. Utenom dette kom lånet. Dersom jeg ikke hadde hatt en yrkesutdannelse fra før av ville jeg i tillegg fått utdanningsstøtte fra trygdekontoret.

Når jeg nå begynner å jobbe så mister jeg overgangstøtten (ihvertfall det meste) jeg mister også bostøtten som utgjør 2500 kr.

Derfor mener jeg at som studerende alenemor så får jeg langt mer enn det som det ville vært nødvenig å få. Og det gjør det ikke akkurat kjekt å begynne å jobbe igjen når jeg får vesentlig mindre i inntekt da enn som student.

Neimen, kjære vene, hvilken utdannelse er det du har tatt, da? Ikke filosofi, i hvert fall, ikke logikk, ikke matematikk eller økonomi - ...?

Siden du fikk for mye støtte som student, kunne du jo ha benyttet anledningen til å sette noe i banken så du har - til du får en 100 % stilling eller bedre råd?

Men det gjorde du ikke. Det var opp til deg å forvalte dine muligheter -

det var også opp til deg å motta det du fikk

snakk om å bite hånden som gir deg mat!

Gjest sønnanvind
Skrevet

Svaret var ikke rettet spesiellt til deg. :0) Jeg bare datt inn her i jakt på info om skjeve hormhinner, og ble hengende rundt og lese..*håpløs* Jeg har skjeve hornhinner fant jeg ut i dag, og lurer på hva det egentlig er og hvorfor man ikke ser skjevt eller noe...

Jeg mener ikke at dama er en snylter nei. Jeg bare registrerte følelsen hennes, og så at mange kasta seg over henne. Hvilket er vanlig, for man har ikke noen rett til å klage når "man er trygda og får alt oppi..."

Har vært alene med barn og student selv. Og noe av det tyngste var slett ikke dårlig råd, men å hele tiden måtte rettferdiggjøre meg. Jeg måtte stå på dobbelt fordi jeg "fikk jo alt gratis". Jeg sleit som ei bikkje, og skulle være flink pike å vise alle at skattepengene deres gikk til en som var verdt det. *pjuk*

Jeg skjønner da følelsen når man går ut i jobb og faktisk tjener så mye mindre at man sliter enda mer! Det står ingen der og roser deg for at du jobba som et svin. Heller tvert imot.

Det var følelsen dama forsøkte å formidle.

Den samme greia oppstår for folk som har studert i ørti år, har ørti kroner i studiegjeld og opplever at en polakk kommer og gjør jobben like bra for under halve prisen.

Følelsen. Sant?

Godt sagt! Følelsen...

Skrevet

Du har vel nesten nullskatt da?

Ja, de siste to årene har jeg hatt det.

Gjest utoginn
Skrevet

Du skriver:

"Om hun har gått på utdanning under et slags rehabilitering/attføringsopplegg kan hun ha tjent masse penger som aleneforsørger."

_Tjent_? Tjent penger som aleneforsørger - hva er det for noe tull?!

Jeg går på attføring og er aleneforsørger. Hva får jeg? Ja, det avhenger av hva jeg tjente før jeg måtte over på attføring, det. Det er med andre ord allerede opptjente rettigheter, betalt gjennom skatt. Det er rettigheter du også kan ta ut når liv og helse tvinger deg over på attføring eller førtidspensjonering. De som irriterer seg over at andre må bruke slike ordninger, kan jo få overta helsa vår i stedet og se om det er så mye å misunne?

Jeg får et barnetillegg - noen kroner pr.barn pr. dag - var det 17 kroner, tro, da jeg begynte på attføringen, husker ikke, jeg, men det dekker ikke engang middagsmaten barnet spiser.

Jeg får barnetilsyn - forutsatt at jeg har barnet i offentlig godkjent ordning - altså ikke noen private, gratisordninger her, nei. Det får jeg til barnet er 10 år - og det dekker skolefritidsordning slik at jeg kan være på studiestedet mitt til ca. 16. For hvem skulle ellers se etter barna, det ville være dårlig samfunnsøkonomi at man må vente til barna kan klare seg selv før man kan få seg jobb, ikke sant?

Dobbelt barnetrygd, det får man bare om man har ett barn, det. Vi andre, som har fler, får en ekstra barnetrygd, den er på rundt tusenlappen. Så det der med å snakke om "dobbelt barnetrygd" høres mye ut, men det det er, er altså en ekstra barnetrygd til enslige foreldre.

Poenget med det man får, er jo å dekke inn slik at en enslig forelder skal kunne ha råd og mulighet til å ta utdanning så vedkommende kan bli skattebetaler etterpå.

Kjøregodtgjørelse får man om man bor så langt unna at man må bruke offentlig kommunikasjon for å komme til skolen. Det er av samme årsak som ovenfor. Ikke alle bor vegg i vegg med studiestedet, slik jeg er så heldig at jeg gjør!

Nei du - i stedet for å gå omkring og misunne andre så mye, må vi se på helhetsbildet. Det er fullt mulig vi ikke ville vært i andres sko, nemlig, om vi hadde visst alt. Så vær heller glad, dere som har helsa framdeleles!

Hvem sa noe om misunnelighet?og du vet ingenting om min helse heller.

Det er helt ok for min del at hun og hennes likesinnede får alskens støtteordninger, det er da lovlig.

Men så himla teit at hun som startet dette innlegget klager over dette, hun burde være glad til

Selv om jeg ikke er misunnelig,så synes jeg politikerne kunne ha kikket på regnestykket til en kjernefamilie også(der mor,far og felles barn bor sammen).ikke bare tenkt på at ensliges barn skal sikres.Våre barn skal da også leve?

Alle støtteordninger kan regnes som ekstra inntekt, enten det er tjenester eller penger, fordi ikke-enslige må oftest betale for de samme tjenestene.

Fordelen av flermannshusholdningen er vel ikke verd noe så lenge politikerne tar bort en like stor sum som du liksom tjener på det.

Gjest sønnanvind
Skrevet

Hvem sa noe om misunnelighet?og du vet ingenting om min helse heller.

Det er helt ok for min del at hun og hennes likesinnede får alskens støtteordninger, det er da lovlig.

Men så himla teit at hun som startet dette innlegget klager over dette, hun burde være glad til

Selv om jeg ikke er misunnelig,så synes jeg politikerne kunne ha kikket på regnestykket til en kjernefamilie også(der mor,far og felles barn bor sammen).ikke bare tenkt på at ensliges barn skal sikres.Våre barn skal da også leve?

Alle støtteordninger kan regnes som ekstra inntekt, enten det er tjenester eller penger, fordi ikke-enslige må oftest betale for de samme tjenestene.

Fordelen av flermannshusholdningen er vel ikke verd noe så lenge politikerne tar bort en like stor sum som du liksom tjener på det.

Flermannshusholdninen - det er et flott ord! Da blir _jeg_ misunnelig!

Tenk å kunne ha to inntekter i en familie, tenk å være flere om å dele på voksenansvaret og oppdragelsen!

Tenk å kunne bo i en større leilighet enn den vi har nå - ikke rart vi blir sinte og irriterte av å gå slik oppå hverandre.

Men ikke på noen måte kan jeg fatte og begripe, annen skatteklasse og alt, at mine barn vil få _like_ dårlig råd om vi hadde vært 2 voksne med inntekter her i husholdningen vår!

Hvordan er det økonomisk mulig? Er det jeg som er dum i matte, eller?

Det som er verst med å være aleneforsørger, er likevel følelsen av å være helt, helt alene med det økonomiske ansvaret. Svikter ryggen meg helt nå, slik at jeg må over på uførepensjon, hvordan skal ungene få seg en brukbar oppvekst og utdannelse, da?

Nei, om man hadde vært to voksne ville selv bare en deltidsinntekt til ha trygget mine barn mer enn de er nå, som barn av en enslig forsørger på attføring!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...