Gå til innhold

Har dere lagt merke til det?

Anbefalte innlegg

Gjest sønnanvind
Skrevet

Når interiørbladene viser oss bad og kjøkken som pusses opp, er det alltid sånne kjempestore rom de innreder. Hvem av oss har egentlig så store bad og kjøkken?

Og når foreldre-og barnblader viser klær, er det alltid klær til mange hundre kroner de viser fram - hvem av oss har egentlig råd til slike klær?

Og når foreldre- og barneblader intervjuer travle foreldre, er nesten alltid moren - av og til faren - deltidsarbeidende - som om det er slik de fleste av oss har råd til å innrette oss?

Hvorfor viser de aldri slike knøttsmå bad og kjøkken som Obosleiligheten vår har? Hvorfor viser de ikke de rimeligste barneklærne slik at vi som ikke har tenkt å spandere 800 kroner på klesplagg til hurtig voksende barn, også får noen tips til inspirasjon?

Og hvorfor har de aldri reportasjer fra familier som har elendig økonomi, bitteliten leilighet, ikke råd til bil eller kino og der mor og/eller far ikke klarer å samarbeide og ungene stadig krangler?

I stedet intervjuer de foreldre som er lykkelige sammen - eller hver for seg - og som klarer samarbeidet aldeles utmerket. Som har råd til å reise på ferier sammen til steder barna kan lære noe og samtidig ha det morsomt.

I disse dager diskuterer man i Aftenposten at vi på østsiden av Oslo dør så mye tidligere enn dem på vestsiden. Ikke rart, det, vel - vi sliter og bekymrer oss, har ikke råd til dyr og sunn mat, ikke tid til trim og irriterer oss hele tida fordi det er så lite plass omkring og mellom oss her.

Kanskje greit at det finnes provokatører her inne som kan få en som meg til å blåse ut litt irritasjon innimellom - kanskje jeg dermed får noen år ekstra å leve, tross alt?

Angela1365380318
Skrevet

Leser du bare slike dyre blader du da?

Har sett mange repotasjer hvor bladet (kommer ikke på hvilket i farten, kan det være bonytt?)har gått hjem til familien, fått vite budsjettet deres og fått stylister og intreørdesignere til å utføre arbeidet gratis, men med varer som kostet det familien hadde budsjetert på bruke på rommet (husker blant annet en gang fra familie i åsane) i slike repotasjer er det ofte tips til ting du kan gjøre selv slik at det ikke blir fult så dyrt, og gode oppbevaringsmuligheter siden dette ofte er et problem i små leiligheter.

Når det gjelder dyre klær så ser jeg nesten bare på dyre klær i blader selv, det gir meg inspirasjon og veiledning, men jeg kjøper ofte billigere lignendes plagg, som også er pene og moderne, fordi 20 000 for et plagg er for mye for meg.

Har lest interjuver om fattige alenemødre i oslo, men også om rike oslo familier med au pair. Jeg har lest interjuver om vellykkede familier eller samlivsbrudd med happy ending og om de som krangler og aldri blir enige. Jeg leser vanlige aviser, nettaviser og litt forsjelige blader, i ulike prisklasser.

Enkelte blader har flertallet av repotasjene om overdådige hus og vakre, store leiligheter, men det er fordi det er denne gruppen menneskert de ønsker å henvende seg til, de er de som har råd til bladet, til forskjell til de som bor i en pappeske. Mulighetene er jo også større i store leiligheter en i knøttsmå.De fleste i norge har god økonomi nå, i følge media bedre en noen gang og folk ønsker luksus og det er det bladene selger. Ingen forventer at alle barneplaggene skal koste over 800, iallefall ikke hvor jeg bor.

Gjest Sønnavindleser
Skrevet

Leser du bare slike dyre blader du da?

Har sett mange repotasjer hvor bladet (kommer ikke på hvilket i farten, kan det være bonytt?)har gått hjem til familien, fått vite budsjettet deres og fått stylister og intreørdesignere til å utføre arbeidet gratis, men med varer som kostet det familien hadde budsjetert på bruke på rommet (husker blant annet en gang fra familie i åsane) i slike repotasjer er det ofte tips til ting du kan gjøre selv slik at det ikke blir fult så dyrt, og gode oppbevaringsmuligheter siden dette ofte er et problem i små leiligheter.

Når det gjelder dyre klær så ser jeg nesten bare på dyre klær i blader selv, det gir meg inspirasjon og veiledning, men jeg kjøper ofte billigere lignendes plagg, som også er pene og moderne, fordi 20 000 for et plagg er for mye for meg.

Har lest interjuver om fattige alenemødre i oslo, men også om rike oslo familier med au pair. Jeg har lest interjuver om vellykkede familier eller samlivsbrudd med happy ending og om de som krangler og aldri blir enige. Jeg leser vanlige aviser, nettaviser og litt forsjelige blader, i ulike prisklasser.

Enkelte blader har flertallet av repotasjene om overdådige hus og vakre, store leiligheter, men det er fordi det er denne gruppen menneskert de ønsker å henvende seg til, de er de som har råd til bladet, til forskjell til de som bor i en pappeske. Mulighetene er jo også større i store leiligheter en i knøttsmå.De fleste i norge har god økonomi nå, i følge media bedre en noen gang og folk ønsker luksus og det er det bladene selger. Ingen forventer at alle barneplaggene skal koste over 800, iallefall ikke hvor jeg bor.

Oslo 100 år etter den boken du leser....

Gjest paddeflat
Skrevet

Jeg har heller ikke spesielt god råd, og vi har ikke taklet samlivsbrudd/samarbeid om barna/mangel på dette på disse spesielt bra.

Jeg har også tenkt som deg; skulle gjerne sett reportasjer om folk som sliter - som gir meg et reelt bilde på hvordan livet for MEG (og andre "vanlige folk") er.

Men det var før. Nå tenker jeg mer at når jeg leser disse reportasjene om vellykkede mennesker - enten de har god eller dårlig råd, hvordan de løser livet sitt, kan være til inspirasjon for hvordan JEG kan løse mine problemer.

Greit, jeg kan ikke knipse, så får jeg penger, men jeg kan adoptere litt av den positive innstillingen mange av disse menneskene i reportasjene har. Litt av hensikten med slike reportasjer er vel ikke bare å formidle hvor vellykkede folk er, men også gi konkrete tips for hva VI, jeg og du kan gjøre med VÅR livssituasjon?

Ved å formidle hva folk gjør BRA gir de oss nettopp disse tipsene. Ikke for at vi skal føle oss dårlige fordi vi ikke får det til, men for å gi oss et forslag til hvordan hverdagen kan løses..

Slik velger iallefall jeg å tolke det..

Skrevet

Jeg kjenner meg i hvert fall godt igjen i det du skriver :o). Oslo indre øst og en obosleilighet. Jeg dør 15 år før de i ytre vest.

Skrevet

For oss som har store bad - heltidsstillinger, aldri krangler og går rundt med dyre klær - - så syns vi at det vises mest elendighet! :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...