Gjest gjør jo vondt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Noen som vet hvor jeg kan gå for å få behandling av skeive stortær, sånn hallux valgus, eller hva det heter. Ikke operasjon, men bare hjelp til å gjøre det bedre? Fotpleier? Legen min var ikke hjelpsom. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg har hatt anntydning til hallux vallgus siden jeg var ganske ung. De siste årene har det begynt å plage meg mer og mer. Jeg har ikke lyst på et inngrep før jeg absolutt må. så fysioterapauten gav meg følgende råd. Ingen høye hæler. Ingen spisse eller smale sko som klemmer rundt tåleddet. Mest mulig barbent hjemme og om sommeren. Dette er kjip i forhold til å ha fancy sko og føle seg fin. Men først da jeg fulgte dette til punkt å prikke ble jeg smertefri. En skjelden gang faller jeg for fristelsen for å ta på meg sko med litt hæler eller spiss tå, men da får jeg svi med vondt i føttene den neste uka. 0 Siter
Kvinna Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Kanskje du kan få en henvisning til en Ortoped? Kanskje kan spesialsko og innleggsåler eller andre såler være til hjelp? Eller så er det vel "Åpera" som gjør susen... 0 Siter
Gjest gjør jo vondt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg har hatt anntydning til hallux vallgus siden jeg var ganske ung. De siste årene har det begynt å plage meg mer og mer. Jeg har ikke lyst på et inngrep før jeg absolutt må. så fysioterapauten gav meg følgende råd. Ingen høye hæler. Ingen spisse eller smale sko som klemmer rundt tåleddet. Mest mulig barbent hjemme og om sommeren. Dette er kjip i forhold til å ha fancy sko og føle seg fin. Men først da jeg fulgte dette til punkt å prikke ble jeg smertefri. En skjelden gang faller jeg for fristelsen for å ta på meg sko med litt hæler eller spiss tå, men da får jeg svi med vondt i føttene den neste uka. Jeg får mest vondt om jeg går med joggesko eller fjellsko jeg som er flate og brede. Så trening er noe drit. Merker det ikke så godt i vanlige sko, dvs litt spisse og litt hæl. Rart. 0 Siter
fuji1365380447 Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg får mest vondt om jeg går med joggesko eller fjellsko jeg som er flate og brede. Så trening er noe drit. Merker det ikke så godt i vanlige sko, dvs litt spisse og litt hæl. Rart. Uffda - da har ikke jeg noen gode råd til deg. Men jeg hadde en venninne som var veldig plaget, og hun tok steget helt ut med operasjon. Det var noe kjipe måneder med krykker og gips, men nå er hun i full vigør igjen uten smerter. Gå til legen din en gang til å be om å bli utredet for operasjon. 0 Siter
Gjest måneogsol Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg får mest vondt om jeg går med joggesko eller fjellsko jeg som er flate og brede. Så trening er noe drit. Merker det ikke så godt i vanlige sko, dvs litt spisse og litt hæl. Rart. Jeg har blitt operert på begge, og er helt smertefri i dag. Må si at den ene ble ikke fullt så vellykket som den andre, men livet er et helt annet. Jeg anbefaler operasjon. 0 Siter
Gjest gjør jo vondt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Uffda - da har ikke jeg noen gode råd til deg. Men jeg hadde en venninne som var veldig plaget, og hun tok steget helt ut med operasjon. Det var noe kjipe måneder med krykker og gips, men nå er hun i full vigør igjen uten smerter. Gå til legen din en gang til å be om å bli utredet for operasjon. Jeg vil ikke opereres, dvs det kommer neppe til å passe med et par mnd på krykker for meg... Dessuten frarådet legen det, de fleste ble ikke noe bedre sa han. 0 Siter
Gjest gjør jo vondt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg har blitt operert på begge, og er helt smertefri i dag. Må si at den ene ble ikke fullt så vellykket som den andre, men livet er et helt annet. Jeg anbefaler operasjon. Hvordan foregikk operasjonen da? Rettet de ut tåa eller bare tok av på kulen på siden. Tanten min fikk bare fjernet kulen uten å rette tåa. Hos meg er det langt inne i leddet det gjør vondt. Kulen kjenner jeg ikke. 0 Siter
kaffepiken Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg vil ikke opereres, dvs det kommer neppe til å passe med et par mnd på krykker for meg... Dessuten frarådet legen det, de fleste ble ikke noe bedre sa han. Var du hos en ortoped eller bare hos fastlegen din? Syns det er rart hvis fastlegen bare sier dette uten å henvise deg. Moren min har blitt operert på begge sider med godt resultat. 0 Siter
Gjest gjør jo vondt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Var du hos en ortoped eller bare hos fastlegen din? Syns det er rart hvis fastlegen bare sier dette uten å henvise deg. Moren min har blitt operert på begge sider med godt resultat. Han bare sa at hvis det ble ille kunne jeg altids få operasjon, men han anbefalte det ikke. Og det var det, ikke noe mer hjelp, annet enn at jeg kunne putte noe mellom tærne for å skyve dem ut igjen...! 0 Siter
kaffepiken Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Han bare sa at hvis det ble ille kunne jeg altids få operasjon, men han anbefalte det ikke. Og det var det, ikke noe mer hjelp, annet enn at jeg kunne putte noe mellom tærne for å skyve dem ut igjen...! Men det er jo ikke så lett å vite for fastlegen din hvorvidt du har nytte av en operasjon eller ikke. Du burde henvises til en ortoped som kan vurdere ut fra røntgenbilde, smerter og funksjonsnivå etc. Ortopeden kan kanskje hjelpe deg med å skaffe andre hjelpemidler også. 0 Siter
Gjest måneogsol Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Hvordan foregikk operasjonen da? Rettet de ut tåa eller bare tok av på kulen på siden. Tanten min fikk bare fjernet kulen uten å rette tåa. Hos meg er det langt inne i leddet det gjør vondt. Kulen kjenner jeg ikke. På høyre fot rettet de tåa. Da fikk jeg narkose og jeg ble påført brudd. Jeg hadde gips på foten i seks uker, men den ble vellykket. På den venstre fikk jeg lokal bedøvelse, tåa ble ikke rettet og bare meislet av kulen. Det er en del av kulen igjen og den foten er ikke så vellykket som den andre. Jeg fikk ikke gips, men bandasje og kunne bruke vanlige sko. Jeg haltret vel noen uker etterpå. I hvert fall så er jeg helt smertefri på begge føtter nå, og kan bruke alle vanlige sko. Før kunne jeg ha vondt i joggesko, og det var et mareritt å få nye sko til jeg hadde 'laget' plass for kulene. Jeg bruker aldri og har aldri brukt trange sko med høye hæler. 0 Siter
Gjest gjør jo vondt Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 På høyre fot rettet de tåa. Da fikk jeg narkose og jeg ble påført brudd. Jeg hadde gips på foten i seks uker, men den ble vellykket. På den venstre fikk jeg lokal bedøvelse, tåa ble ikke rettet og bare meislet av kulen. Det er en del av kulen igjen og den foten er ikke så vellykket som den andre. Jeg fikk ikke gips, men bandasje og kunne bruke vanlige sko. Jeg haltret vel noen uker etterpå. I hvert fall så er jeg helt smertefri på begge føtter nå, og kan bruke alle vanlige sko. Før kunne jeg ha vondt i joggesko, og det var et mareritt å få nye sko til jeg hadde 'laget' plass for kulene. Jeg bruker aldri og har aldri brukt trange sko med høye hæler. Så problemet for deg var mest at kulen tok plass og ble sår? Ikke så mye smerter inne i leddet når du bøyde det? 0 Siter
Gjest måneogsol Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Så problemet for deg var mest at kulen tok plass og ble sår? Ikke så mye smerter inne i leddet når du bøyde det? Det var begge deler. Jeg hadde også vondt inn i leddene. Derfor hadde jeg vondt uansett sko. Det var også et problem med trange sko og kulene ble såre fordi det gnagde på dem. I dag er jeg helt smertefri inn i leddene og kan kjøpe mye mer utvalg av sko. 0 Siter
Anki Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg har operert i begge føttene pga hallux. I den ene foten har de meisla bort pluss festa en skrue inni foten - den foten har jeg endel vondt i ennå.. Den andre foten meisla de bare vekk på, og så gipsa de - den er omtrent helt fin nå 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.