Gjest Kolesterolbomba Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Jeg er 24 år gammel jente og har akkurat fått vite at jeg har høyt kolesterol (Ikke veldig høyt, men det er høyere enn det burde være)! Jeg er IKKE overvektig, det kommer av arv, og fikk beskjed om ikke å bli overvektig. Fikk og beskjed om å spise sunt! Hva burde jeg spise og hva skal jeg holde meg unna? 0 Siter
Gjest Kolesterolbomba Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Hvor høyt var det da? 6.4, under gjennomsnittet norske mann, men fortsatt for høyt. Ikke bra for en ung jente. 0 Siter
tiliti Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Hvor høyt var det da? Ja det er jo noe høyt. Jeg har 4,6 - nesten 26 år gammel jente. Det var ikke fastende, og dagen etter en kraftig oksehalesuppe og etter en frokost med ostesmørbrød, så jeg håper å kunne tilskrive noe der. Hehe. De vil helst ha meg under 3 siden det er så mye hjertesykdom i familien. Siden jeg er i risikogruppen har jeg lagt om kostholdet litt, og trener mer. Generelle råd er å unngå mettet fett, få nok av omega-fettsyrene, stek med olje i stedet for margarin, spis fugl/fisk fremfor kraftig kjøtt og mer trim. Her er noe interessant: http://www.dagbladet.no/dinside/2005/03/26/427176.html OG ellers er det en god del på google: http://www.google.com/search?hl=en&biw=1261&q=kolesterol&btnG=Search&lr=lang_no 0 Siter
tiliti Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 6.4, under gjennomsnittet norske mann, men fortsatt for høyt. Ikke bra for en ung jente. Klarte visst svare meg selv, utrolig merkelig. Men du finner svaret der om du ser etter, hehe. 0 Siter
Gjest Enda en kolesterolbombe Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Vi har akkurat likt, men jeg tok det ikke fastende og hadde spist både frokost og sjokolade. Skal ta det på nytt, fastende. Det er ikke bare en av kolesteroltypene som teller, man må se på alle: S-kolesterolet (det totale) LDH og HDL, også triglyseriner og Lp(a). Likeledes om det er hjertesykdom i familien og om vi er overvektige, røyker og om vi trimmer. Arvelighet er også av stor betydning. Havrekli og havregryn skal være veldig bra. Frukt og grønnsaker også. Mandler og nøtter. Det er mulig å prøve noe innen helsekost før man event. begynner med skolemedisin om man MÅ. Har snakket med ei jeg kjenner som anbefaler HyperCOL og av det ble kolesterolet redustert på få uker, sa hun. 0 Siter
Gjest Enda en kolesterolbombe Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Rettelse: HypoCol skal det være. 0 Siter
Pastella Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Vi har akkurat likt, men jeg tok det ikke fastende og hadde spist både frokost og sjokolade. Skal ta det på nytt, fastende. Det er ikke bare en av kolesteroltypene som teller, man må se på alle: S-kolesterolet (det totale) LDH og HDL, også triglyseriner og Lp(a). Likeledes om det er hjertesykdom i familien og om vi er overvektige, røyker og om vi trimmer. Arvelighet er også av stor betydning. Havrekli og havregryn skal være veldig bra. Frukt og grønnsaker også. Mandler og nøtter. Det er mulig å prøve noe innen helsekost før man event. begynner med skolemedisin om man MÅ. Har snakket med ei jeg kjenner som anbefaler HyperCOL og av det ble kolesterolet redustert på få uker, sa hun. Tok min fastende 0 Siter
Gjest Kolesterolbomba Skrevet 15. juni 2005 Skrevet 15. juni 2005 Vi har akkurat likt, men jeg tok det ikke fastende og hadde spist både frokost og sjokolade. Skal ta det på nytt, fastende. Det er ikke bare en av kolesteroltypene som teller, man må se på alle: S-kolesterolet (det totale) LDH og HDL, også triglyseriner og Lp(a). Likeledes om det er hjertesykdom i familien og om vi er overvektige, røyker og om vi trimmer. Arvelighet er også av stor betydning. Havrekli og havregryn skal være veldig bra. Frukt og grønnsaker også. Mandler og nøtter. Det er mulig å prøve noe innen helsekost før man event. begynner med skolemedisin om man MÅ. Har snakket med ei jeg kjenner som anbefaler HyperCOL og av det ble kolesterolet redustert på få uker, sa hun. Kan man spise havrekli og sånn uten melk? Er allergisk!!! Jeg tok min fastende, og det er sett på alle faktorer her. Bestefar hadde hjerteinfarkt før han var 40. Pappa har gått på kolesterolsenkende i over 10 år. 0 Siter
Hønemoren Skrevet 16. juni 2005 Skrevet 16. juni 2005 Kan man spise havrekli og sånn uten melk? Er allergisk!!! Jeg tok min fastende, og det er sett på alle faktorer her. Bestefar hadde hjerteinfarkt før han var 40. Pappa har gått på kolesterolsenkende i over 10 år. Det kan du jo, men blir vel tørt. Du kan kanskje strø det over noe annet du spiser? Eller du kan koke havregrøt på vann, lettkokte havregryn og blande i havrekli, kli er det aller beste, men gryn også. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.