Gå til innhold

Smitter Toxoplasma ved katteblod/fostervann o.l?

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg er gravid og katten min har nettopp fått kattunger. Jeg vet at Toxoplasma kan smitte via katteavføring, og jeg tømmer derfor ikke kattedoen.I natt fødte katten min, og i den forbindelse ble det en del søl av slim, fostervann, morkaker, blod. Jeg kan i kampens hete ha tørket meg om munnen el.l med dette på hendene.Hvordan er risikoen for å bli smittet av disse kildene? Hvor stor fare er det dessuten for at katten min har Toxoplasma? Dette er en innekatt.Jeg vet at jeg ikke er imun mot Toxpolasma, og skal teste meg tre uker fra nå, men det er uansett fryktelig lenge å vente. Tusen takk for all hjelp!

Fortsetter under...

Trine Endsjø, jordmor

Det er gjennom avføringen til katten at man kan bli smittet av toxoplasma fordi det er der parasittene lever. Tror det er minimale sjanser for at du er smittet. Er katten din en innekatt, er det absolutt også av positiv betydning. Skulle det mot formodning vise seg at du har dannet antistoffer mot toxoplasma, får du vite det i så god tid at du er mottakelig for behandling, noe som forhindrer mulig fosterskade.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...