leileilei Skrevet 21. juni 2005 Del Skrevet 21. juni 2005 Er 30 år gammel og fått påvist 3 muskelknuter. to veldig små og en på 3,5cm (vokst 0,5cm på litt over et år). Knutene ble oppdaget da mensen ble kraftigere og lenger. Gynekologen sa det var ugunstig med graviditet og muskelknuter og anbefalte å få barn med en gang, hvis jeg hadde tenkt på det. Etter forrige mens begynte jeg ikke på nytt pillebrett og har nå mensen første gang uten p-pillene. Det er nå 8. dagen og jeg begynner å bli lei og bekymret. De fire første dagene var greie, dag 5 og 6 hadde jeg det jeg kaller styrtblødninger et par ganger. Gikk over etter 1-2 timer. Så opphørte nesten blødningene igjen og jeg trodde det var slutt, men i natt fikk jeg en skikkelig (den kraftigste) styrtblødning igjen. Det var bare denne ene og nå er det nesten slutt igjen.Jeg vet at blødningene ofte blir mindre ved bruk av p-piller, men det er denne svingningen som tar på. Når jeg tror mensen er i ferd med å ta slutt, kommer det plutselig en kraftig blødning. Ved neste mens kommer jeg ikke til å tore og dra avgårde, da jeg kommer til å sitte på nåler hele tiden. Er redd jeg kommer til å måtte tilbringe 14dg på hotellrommet i ferien. Jeg har brukt cyklocapron, men det er vanskelig når det bare kommer en kraftig blødning innimellom. Og så blir jeg usikker på hvor lenge jeg skal bruke dem, bare til de kraftige blødningene har gitt seg?Kan i tillegg opplyse om at jeg tidligere har fjernet en eggstokk og eggleder pga cyste.Det ble mye dette, men hva tror du om dette Må jeg bare venne meg til det? Skal til sjekk hos gynekolog for muskelknutene om 1,5 mnd. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188609-styrtbl%C3%B8dninger/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
leileilei Skrevet 21. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 21. juni 2005 Tillegger at jeg brukte Marvelon. Prøvde å bruke dem kontinuerlig for å ikke få mensen, men det gikk bare de to første mnd. Så ble det bare kluss. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188609-styrtbl%C3%B8dninger/#findComment-1298195 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Inne Skrevet 22. juni 2005 Del Skrevet 22. juni 2005 Tillegger at jeg brukte Marvelon. Prøvde å bruke dem kontinuerlig for å ikke få mensen, men det gikk bare de to første mnd. Så ble det bare kluss. Nå ble jeg redd! Jeg kjenner meg godt igjen i mye av det du forteller. Har hatt det sånn et halvt år nå. Jeg byttet selv til Marvelon da jeg fikk små mellomblødninger med trinordiol. Det samme skjedde med Marvelon helt til for et halvt år siden ca Da fikk jeg plutselige styrtblødninger og fikk påvist mulig cyste som var forsvunnet og at jeg hadde hatt en eggløsning! Ble enig med legen å se det an og håpe på at ting ordnet seg. har hatt fryktelig uregelmessig mens siden da helt til forrige mens. Den varte i tre dager og kom akkurat når den skulle i forhold til pillebrettet. Nå derimot har jeg hatt styrtblødninger ca.6-7 dager i løpet av de siste tre ukene. Med opphold kun tre dager og ellers sammenhengende blødninger. I går kveld hadde jeg smerter i siden og i natt blødde jeg noe helt forferdelig! Reiser på ferie i morgen , så det kan jo bli en hyggelig ferie!...jeg deler din bekymring, men kan dessverre ikke dele annen kunnskap enn mine egne erfaringer...det er slitsomt å ha det slik og jeg er kun 22, så dine erfaringer var ikke oppløftende! Lykke til videre. Og god ferie når du reiser. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188609-styrtbl%C3%B8dninger/#findComment-1299654 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 Det er sannsynlig at det er muskelknutene som er årsak til de rikelige blødninger, og at bruk av p-pille har vært en behandling. Det er mulig å dempe blødningene også med cyklokapron (eneste medikamentell behandling som ikke virker som prevensjon). Du skal ta tablettene (2-3 tas 3-4 ganger daglig) når blødningen øker på. Det er ikke grenser for hvor mange dager du kan bruke dem. Husk at de bare demper blødningene, de stopper dem ikke. Hvis du ønsker å bevare muligheten for å få barn, kan man overveie å fjerne muskelknutene ved kirurgi, men det beror på hvordan knutene sitter i forhold til livmorhulen. En hormonspiral reduserer blødningene (og gir prevensjon) og fjerning av livmorslimhinnen ev også av små muskelknuter (inngrep via skjeden) er en mulighet, men det siste hindrer mulighet for sendere graviditet. Nyere metoder hvor man stopper blodforsyningen til muskelknutene er under utprøving, men det er usikkert mht til ev senere graviditet. Du får diskutere de ulike muligheter med din gynekolog. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/188609-styrtbl%C3%B8dninger/#findComment-1305133 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.