Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg var hos en spesialist i forbindelse med at jeg ikke har fått mensen på over en mnd. Nesten to. Han tok prøver av livmoren og sjekket eggstokkene. Han sa at det kunne dreie seg om en cyste. Da jeg har kjent smerter i venstre eggstokk i tiden når jeg ikke har hatt menstrasjon. Han henviste meg til gynokolog for å ta ultralyd. Hva slags cyste kan det være snakk om og er dette farlig? Tror du at det er dette som er problemet? han presiserte at det ikke var egglederbetennelse og ikke graviditet. Etter en celleprøve på livmorhalsen sa han at også denne var fin. Men siden jeg har smerter (ikke sterke, men det er noe som er der og ulmer på en måte) kan det hende dette er noe mer alvorlig? Jeg er snart 19 år og det er mange i min nærmeste familie som har hatt eller har gått bort av eggstokkkreft. Jeg er bekymret for dette og gruer meg veldig til å dra til gynokolog. Hvordan er det undersøkelsen foregår og gjør det vondt? Jeg synes det gjorde vondt når han tok prøver sist. Min mor har nå nylig fjernet eggstokkene pga fare for kreft og jeg er redd for at dette også kommer til å skje meg.. Hilsen engstlig jente, 19 år

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188641-menstrasjon-uteblitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest totem

Omd et er en cyste eller ikke kan jeg ikke svare på, men jeg tror ikke du behøver å uroe deg for undersøkelsen. Har selv hatt cyste og tatt undersøkelse for å sjekke dette. Gynekologen hadde en vanlig "gyn.stol" og han brukte en ultralyd"stav" som han førte opp i skjeden. Dette gjorde ikke vondt i det hele tatt. Da kan han se på en skjerm om det er noen uregelmessigheter mhp cyster hvertfall. Tror også man til en viss grad kan gi en oppfatning av om det er noe ondartet eller ikke.

Min erfaring er at det er mye verre å grue seg til undersøkelsen enn å få det gjort. Da får du hvertfall noen svar istedet for å gå i uvisshet.

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188641-menstrasjon-uteblitt/#findComment-1301558
Del på andre sider

Omd et er en cyste eller ikke kan jeg ikke svare på, men jeg tror ikke du behøver å uroe deg for undersøkelsen. Har selv hatt cyste og tatt undersøkelse for å sjekke dette. Gynekologen hadde en vanlig "gyn.stol" og han brukte en ultralyd"stav" som han førte opp i skjeden. Dette gjorde ikke vondt i det hele tatt. Da kan han se på en skjerm om det er noen uregelmessigheter mhp cyster hvertfall. Tror også man til en viss grad kan gi en oppfatning av om det er noe ondartet eller ikke.

Min erfaring er at det er mye verre å grue seg til undersøkelsen enn å få det gjort. Da får du hvertfall noen svar istedet for å gå i uvisshet.

Lykke til!

jeg har vært til gynekolog nå og det gikk bra.. jeg synes det gjorde veldig vondt å få denne dingsen ført opp i skjeden, men det var nok fordi jeg var veldig annspent... undersøkelsen gikk ihvertfall bra.. han sa at jeg hadde mest sannsynlig hatt en cyste i den ene eggstokken som inneholdt hormoner. Dette var grunnen til forsinket menstrasjon. Jeg har fått piller for at menstrasjonen skal komme nå.. hormonpiller som vistnok skal hjelpe kroppen min i å prousere mer av hormonet som utløser menstrasjonen.. Så vi får håpe det går greit nå! Takk for svaret.. det var kjempe hyggelig å få tilbakemld. :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188641-menstrasjon-uteblitt/#findComment-1306254
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...