Gå til innhold

Svigers!!! Stønn! (langt...)

Anbefalte innlegg

Jeg oppfatter visst dette annerledes enn de andre her.

Synes det høres ut som svigerfaren din er en godslig og hyggelig kar jeg.

Jeg synes du har fått unødvendig mye "pes" her for helt relevante bekymringer hos deg, Synes du høres reflektert, balansert og løsningsorientert ut,

Er enig med din konklusjon om at du vil se det an litt - det vil kanskje rette seg litt etterhvert. Hvis ikke synes jeg absolutt dere skal ta det opp - selvfølgelig på en grei og konstruktiv måte.

Ønsker deg lykke til og håper det går bra !

Fortsetter under...

• Svar 59
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• skorpionfisken

3

• MsSophie

2

• Katt-ja

1

• byboer

1

Gjest KariKruskakli

Du er helt på jordet.

Om du f.eks. hadde hatt ett barn uten armer, så hadde du optimistisk lært ditt eget barn og le av bestefars vitser av typen : "barnet uten armer spør om et kakestykke og får til svar ingen armer ingen kake!"

Det er jo festlig! En seksåring ler seg sikkert fillete av det, og for ikke og snakke om en tenåring.

Det var da litt av en sammenligning.

Nei, slike vitser har jeg absolutt ingen sans for.

Gjest KariKruskakli

Jeg synes du har fått unødvendig mye "pes" her for helt relevante bekymringer hos deg, Synes du høres reflektert, balansert og løsningsorientert ut,

Er enig med din konklusjon om at du vil se det an litt - det vil kanskje rette seg litt etterhvert. Hvis ikke synes jeg absolutt dere skal ta det opp - selvfølgelig på en grei og konstruktiv måte.

Ønsker deg lykke til og håper det går bra !

Denne skulle sikkert ikke være til meg, regner jeg med.

"spesielt den om "kjøp" av barn"

Det er ikke så sikkert, hvis hun lærer seg å kjenne bestefarens humor og hans spøkefulle måte å være på.

Jeg tror det er større sjangse for at det vil såre henne hvis hun ser at det sårer deg.

For meg så virker det som du mistolker svigerfarens spøker, og gjør det til noe ennet enn hva som var ment.

...den spøken er jævlig dårlig og overhodet ikke til å misforstå....

Gjest lettere oppgitt...

Det var da litt av en sammenligning.

Nei, slike vitser har jeg absolutt ingen sans for.

Ja, enig i at jeg satte en sammenligning veldig på spissen.

Godt og høre at du ikke hadde sansen for den slags da.

Og jeg tror faktisk ikke det er hyggelig å være norsk inni seg og ha et kinesisk utseende og skulle håndtere bestefars aparte humor opp igjennom oppveksten.

Man blir norsk inni seg skjønner du, det med identitet sitter ikke i genene.

Man blir formet av sine omgivelser.

Om du ble adoptert til Kina som ett-åring, hvor hyggelig hadde det vært og vokse opp med en bestefar som mente du burde gå på ski og spise poteter med kniv og gaffel?

Skjønner du hva jeg mener eller?

Gjest KariKruskakli

Ja, enig i at jeg satte en sammenligning veldig på spissen.

Godt og høre at du ikke hadde sansen for den slags da.

Og jeg tror faktisk ikke det er hyggelig å være norsk inni seg og ha et kinesisk utseende og skulle håndtere bestefars aparte humor opp igjennom oppveksten.

Man blir norsk inni seg skjønner du, det med identitet sitter ikke i genene.

Man blir formet av sine omgivelser.

Om du ble adoptert til Kina som ett-åring, hvor hyggelig hadde det vært og vokse opp med en bestefar som mente du burde gå på ski og spise poteter med kniv og gaffel?

Skjønner du hva jeg mener eller?

"Om du ble adoptert til Kina som ett-åring, hvor hyggelig hadde det vært og vokse opp med en bestefar som mente du burde gå på ski og spise poteter med kniv og gaffel?"

Nå skjønner jeg ikke hva du mener.

Har bestefaren uttrykt slike holdninger?

Jeg dannet meg et bilde av denne bestefaren etter flere utalelser som ble nevnt her. Bildet jeg dannet meg var at dette var en koselig kar. Mye avhenger av hvordan ting blir sagt selvsagat. Og det er stor forskjell spydighet og ting som blir sagt med glimt i øyet. Unger hører det.

Det ble blandt annet reagert på at han spurte om ungen ikke kunne komme å bo hos dem.

Hva er så galt med en slik kommentar da?

Ungene vil bare synes en slik kommentar er hyggelig, og de vil føle seg elsket.

Men unger er ikke så dumme at de ikke vil skjønne at dette er spøk.

Annonse

Gjest KariKruskakli

...den spøken er jævlig dårlig og overhodet ikke til å misforstå....

Jeg tror ikke den var spydig ment.

Mye avhenger av hvordan ting blir sagt.

Og jeg fikk et bilde av denne bestefaren som en snill og koselig kar.

Jeg fikk inntrykk av at mor var overfølsom her, og det er ikke så lurt hvis hun ønsker at barnet skal føle seg trygg på seg selv.

Hennes overfølsomhet kan lett smitte over barnet.

Gjest lettere oppgitt...

"Om du ble adoptert til Kina som ett-åring, hvor hyggelig hadde det vært og vokse opp med en bestefar som mente du burde gå på ski og spise poteter med kniv og gaffel?"

Jeg dannet meg et bilde av denne bestefaren etter flere utalelser som ble nevnt her. Bildet jeg dannet meg var at dette var en koselig kar. Mye avhenger av hvordan ting blir sagt selvsagat. Og det er stor forskjell spydighet og ting som blir sagt med glimt i øyet. Unger hører det.

Det ble blandt annet reagert på at han spurte om ungen ikke kunne komme å bo hos dem.

Han er sikkert en godslig kar også.

Men jeg oppfatter at en del av hans humor passer best mellom likeverdige mennesker, og ikke mellom bestefar og barnebarn.

Barn er ulike. Barn kan være sårbare.

Skal man ikke kunne forvente av voksne mennesker at de ikke lever ut sin egne humor kanskje på bekostning av et barn?

Gjest KariKruskakli

Han er sikkert en godslig kar også.

Men jeg oppfatter at en del av hans humor passer best mellom likeverdige mennesker, og ikke mellom bestefar og barnebarn.

Barn er ulike. Barn kan være sårbare.

Skal man ikke kunne forvente av voksne mennesker at de ikke lever ut sin egne humor kanskje på bekostning av et barn?

Her har også besteforeldre spurt på en spøkefull måte (i det står i døra og skal dra hjem) om barna ikke vil være hjem og bo hos dem.

Ungene forstår at dette er ment som tull, og bare ler av det.

Unger er ikke dumme, og jeg tror ikke de har vondt av en slik uhøytidelig kommunikasjonsform.

Tror det bedre for barna hvis foreldrene er litt mer avslappet.

Gjest lettere oppgitt...

Her har også besteforeldre spurt på en spøkefull måte (i det står i døra og skal dra hjem) om barna ikke vil være hjem og bo hos dem.

Ungene forstår at dette er ment som tull, og bare ler av det.

Unger er ikke dumme, og jeg tror ikke de har vondt av en slik uhøytidelig kommunikasjonsform.

Tror det bedre for barna hvis foreldrene er litt mer avslappet.

Men kjeære deg da.

Poenget var ikke at bestefar spurte om hun ville komme og bo hos dem, men det han sa videre om at "så kan du jobbe på kinarestaurant når du blir stor".

Han sier jo bare det fordi barnbarnet hans er født i Kina.

Gjest KariKruskakli

Men kjeære deg da.

Poenget var ikke at bestefar spurte om hun ville komme og bo hos dem, men det han sa videre om at "så kan du jobbe på kinarestaurant når du blir stor".

Han sier jo bare det fordi barnbarnet hans er født i Kina.

Min svigerinne tok sin venninnes lille datter på fanget og sang tre små kinesere.(Hun er adoptert fra kina)

Venninnen ble fly forbannet og min svigerinne satt igjen som et spørsmålstegn.

Hva er det som er så galt med å være kineser, tenkte min svigerinne, og sånn tenker jeg også.

Jeg tror ikke den var spydig ment.

Mye avhenger av hvordan ting blir sagt.

Og jeg fikk et bilde av denne bestefaren som en snill og koselig kar.

Jeg fikk inntrykk av at mor var overfølsom her, og det er ikke så lurt hvis hun ønsker at barnet skal føle seg trygg på seg selv.

Hennes overfølsomhet kan lett smitte over barnet.

Personlig mener jeg at en naturlig engstelse og overfølsomhet ovenfor mennesker som prater om kjøp-salg i forbindelse med adopsjon er sunn.

Annonse

Nei, jeg er enig i at dette ikke er noe å bringe opp foreløpig. Og det er i så fall ikke jeg som skal gjøre det, det må mannen min gjøre.

Men - saken er at min svigerfar rett og slett har rasistiske holdninger. Det vet jeg fra tidligere, han har kommet med de mest utrolige meldinger opp igjennom. Og når han bruker uttrykk som "kjøp" om adopsjon, så vet jeg rett og slett ikke om det bare er klønete uttrykksmåte, eller om det ligger mer bak - og får dermed piggene ut. Selv om han på den annen side gir inntrykk av å ha tatt yngstedatteren vår til sitt hjerte.

Kommentaren om kinarestauranten er mer uskyldig, synes jeg. Men det får meg til å lure på om han aldri kommer til å fatte at selv om datteren vår er født i Kina, så kommer identiteten hennes i hovedsak til å være norsk.

I tillegg hadde han jo en del kommentarer av typen eldstemann er vår egen datter, mens yngstemann er adoptert. Det reagerer jeg ikke på - terminologien egenfødt/egen er ikke grei å skjønne for andre enn oss innvidde, og tror ikke det ligger noe vondt bak. Men det er klart det kanskje også kan være vanskelig for adopterte å høre at de ikke er foreldrenes egne barn, i motsetning til biologisk fødte søsken.

Vel, vi er relativt nye i dette her, og får ta det litt med ro i forhold til hva vi skal si/reagere på. Men jeg må si jeg tåler utrolig mye mer fra tilfeldige mennesker rundt oss enn jeg gjør av nær familie.

Tipset om litteratur er naturligvis bra, men mine svigerforeldre er ikke akkurat av den "lesende" typen.

Jeg skjønner at du reagerer, spesielt når du har lagt merke til at svigerfar har rasistiske holdninger. Da er det ikke rart at du har følerne ute.

Likevel, det slår meg at det virker som hans flåsete kommentarer er et forsøk på å uttrykke at han synes det er stas med det nye barnebarnet fra Kina, og at han prøver å være tydelig på det - om enn på en noe klønete og lite gjennomtenkt måte.

Du skriver: "Kommentaren om kinarestauranten er mer uskyldig, synes jeg. Men det får meg til å lure på om han aldri kommer til å fatte at selv om datteren vår er født i Kina, så kommer identiteten hennes i hovedsak til å være norsk."

Gi ham tid! Det er helt nytt for ham med en kinesiskfødt datterdatter. Etter hvert som årene går vil han venne seg til utseendet hennes og antakelig tenke mindre og mindre på at det er "annerledes". Dessuten vil han erfare direkte at hun blir norsk både i språk og væremåte, og da tror jeg det er sannsynlig at han gradvis vil "glemme" at hun ikke er norskfødt.

Jeg synes det er helt på sin plass å ta det opp med ham hvis han fortsetter med flåsete kommentarer som datteren deres kan bli lei seg for når hun blir eldre. Men som du selv også sier, ta det pent. Jeg tror svigerfar bare prøver å vise at han er positiv.

Gjest nei takk, ikke i dag!

Min svigerinne tok sin venninnes lille datter på fanget og sang tre små kinesere.(Hun er adoptert fra kina)

Hva er det som er så galt med å være kineser, tenkte min svigerinne, og sånn tenker jeg også.

Poenget er at datteren min ikke er kineser! Hun kommer ikke til å oppfatte seg eller identifisere seg med kinesere i særlig grad. Etter all sannsynlighet kommer hun til å føle seg kav norsk, opppvokst i en norsk familie, med norsk kulturbakgrunn, og naturligvis med norsk statsborgerskap.

Det er absolutt ikke noe galt med kinesere, eller andre nasjonaliteter, for den del. Men det kan ikke være lett å få på seg en merkelapp - i dette tilfellet "kineser" - fordi man tilfeldigvis ser annerledes ut enn den jevne nordmann - når man altså så absolutt føler seg norsk!

Jeg tåler godt min svigerfars kommentarer - dvs jeg blir ikke personlig såret av dem, rett og slett fordi jeg er vant med at mange av dem er dumme, og at han generelt er sleivkjefta.

Spørsmålet er jo om datteren vår kommer til å tåle det, og ikke minst om hun skal forvente å måtte tåle/forholde seg til kommentarer av denne typen - til og med fra nær familie?!

Sitert fra hovedinnleggers innlegg:

* men så sa han: Hadde jeg visst dette hadde jeg i stedet kjøpt barn fra Kina i stedet for de vi har". *

Gjest lettere oppgitt...

Slutt og krangle nå da Kari Kruskakli.

Du ser vel at det er nyanser her.

Personlig syns jeg din venninne overreagerte om hun ble "fly forbannet" når svigermor sang tre små kinesere.

Jeg kan gi deg et eksempel fra mitt liv.

Storesøster var med til Kina da vi hentet lillesøster.

Hun ble hver dag møtt av kinesere som mente hun kunne sikkert snakke kinesisk ut fordi hun var født i Kina.

Ikke noe galt i det. Men veldig slitsomt for ei lita jente.

Jeg tror det er slitsomt og måtte forholde seg til nordmenn også, som tror du har et spesiellt forhold til Kina fordi du er født der, og det er nødvendigvis ikke slik.

Og nei, jeg syns ikke det er rett at voksne folk ( les: bestefar) skal få lov til og være den han er fordi han ikke klarer å ta inn over seg en del fakta. Ikke om et barn måtte lide under det.

Gjest KariKruskakli

Poenget er at datteren min ikke er kineser! Hun kommer ikke til å oppfatte seg eller identifisere seg med kinesere i særlig grad. Etter all sannsynlighet kommer hun til å føle seg kav norsk, opppvokst i en norsk familie, med norsk kulturbakgrunn, og naturligvis med norsk statsborgerskap.

Det er absolutt ikke noe galt med kinesere, eller andre nasjonaliteter, for den del. Men det kan ikke være lett å få på seg en merkelapp - i dette tilfellet "kineser" - fordi man tilfeldigvis ser annerledes ut enn den jevne nordmann - når man altså så absolutt føler seg norsk!

Jeg tåler godt min svigerfars kommentarer - dvs jeg blir ikke personlig såret av dem, rett og slett fordi jeg er vant med at mange av dem er dumme, og at han generelt er sleivkjefta.

Spørsmålet er jo om datteren vår kommer til å tåle det, og ikke minst om hun skal forvente å måtte tåle/forholde seg til kommentarer av denne typen - til og med fra nær familie?!

Jeg forstår ikke dette pratet om merkelapp.

Jeg synes heller man skal gjøre datteren stolt av å være fra Kina, istedenfor å gi henne følelsen av dette er noe man bør skamme seg over og ikke prate om.

men hvis bestefaren har en tendens til å være spydig, kan det være jeg som fikk et feil bilde (ut fra det lille jeg leste her) denne bestefaren.

Gjest KariKruskakli

Slutt og krangle nå da Kari Kruskakli.

Du ser vel at det er nyanser her.

Personlig syns jeg din venninne overreagerte om hun ble "fly forbannet" når svigermor sang tre små kinesere.

Jeg kan gi deg et eksempel fra mitt liv.

Storesøster var med til Kina da vi hentet lillesøster.

Hun ble hver dag møtt av kinesere som mente hun kunne sikkert snakke kinesisk ut fordi hun var født i Kina.

Ikke noe galt i det. Men veldig slitsomt for ei lita jente.

Jeg tror det er slitsomt og måtte forholde seg til nordmenn også, som tror du har et spesiellt forhold til Kina fordi du er født der, og det er nødvendigvis ikke slik.

Og nei, jeg syns ikke det er rett at voksne folk ( les: bestefar) skal få lov til og være den han er fordi han ikke klarer å ta inn over seg en del fakta. Ikke om et barn måtte lide under det.

Jeg kan ikke se at jeg krangler fordi om jeg fikk et annet inntrykk av bestefaren enn deg.

Jeg forsto det slik at bestefaren tidligere har kommet med rasistiske utrykk, og at han nå gjør hva han kan for å rette opp dette ved å være veldig positiv til barnebarnet.

Kanskje overdriver han litt i sin iver av å skryte av barnebarnet, og at han i verste fall kom med noen klønete ord.

Men gi nå bestefaren en sjangse da. Dette vil helt sikkert roe seg etter hvert.

Gjest KariKruskakli

Sitert fra hovedinnleggers innlegg:

* men så sa han: Hadde jeg visst dette hadde jeg i stedet kjøpt barn fra Kina i stedet for de vi har". *

Jeg har lest det, og oppfatter det tydeligvis langt mer uskyldig enn dere.

Jeg kan ikke noe for det, men mulig vi har en veldig fleipete tone i vår familie (Det tror jeg), som gjør at jeg ikke reagerer på samme måte som flere andre her.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...