Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hadde dette innlegget for en tid tilbake under seksualitet, men fikk kun til svar at Grunfeld måtte vite mer. Jeg har sett at der er til dels mange som har spurt om det samme/nesten det samme, men ingen har fått noen gode råd. Prøver om du kan gi noen råd, Solveig. Jeg kunne også tenke meg at dere tok dette emnet opp i en større sammenheng med en større artikkel/diskusjon på artikkelsiden siden det tydeligvis er et problem for mange par, og et problem som ofte resulterer i at ekteskap går i oppløsning.

Her er innlegget jeg har hatt tidligere:

Før vi giftet oss hadde vi et perfekt sex-liv. Etter at vi giftet oss/fikk en sønn, fikk hun fullstendig aversjoner mot sex. Selv om hun ønsker det så gjerne, så fungerer det ikke psykisk.

Vi har hørt at det er et vanlig fenomen at sexlysten forsvinner "permanent" (flere år), spesielt hvis førstefødte er en gutt.

Vil gjerne vite om det er tilfelle at det er et vanlig fenomen og evt hvordan en kan "overvinne" problemet. Hva kan gjøres?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18872-pr%C3%B8ver-igjen-solveig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Solveig Vennesland, Familierådgiver

Hei munken!

Jeg er ikke kjent med at fravær av sex-lyst er knyttet til at første baby er en gutt. Jeg kjenner heller ikke igjen at sexulyst etter fødsel kan bli permanent og vare i flere år.

Det jeg er kjent med er alle de parene som får mange nye elementer i parforholdet sitt etter at paret har fått barn. Overgangen fra 2 til 3 kan være enorm. Og for kvinnene slår det ofte ut i redusert lyst og behov for sex.

Årsakene er mange. Men noen går igjen.

Fokus på underliv og fødsel og amming, rimer for mange kvinner ikke med lysten til at partneren skal komme foran babyen. Mannen kan misoppfatte dette, og kjenne rene sjalusien. Hvis ikke slike ting blir snakket åpent om, blir det fort dårlig atmosfære.

En annen vanlig grunn til fravær av sex hos nybakte mødre: hun tror mannen stadig ønsker sex, og føler at hun blir presset. Hun viser mye ømhet overfor barnet, og forventer at mannen skal ha samme ømhetsbehov for barnet. Mannen kan føle seg tilsidesatt og ønsker mer av konas nærhet,uten at det går utover hans foreldre-behov.

Min erfaring er at par som klarer å snakke tydelig og ærlig om hva de trenger og ønsker, kommer godt videre etter den første tiden.

Sensualitetstrening kan være god selvhjelp for paret.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...