Gå til innhold

Holdbarhet oppvaskmaskin

Anbefalte innlegg

Hvor lenge kan man egentlig forvente at en oppvaskmaskin skal holde? Min blir 7 år nå, og jeg har allerede for over ett år siden vært nødt til å skifte spylearmen fordi dysene morknet og falt av. Da hadde jeg drevet og limt de på igjen i ett års tid først!

Nå er det hjulene som vogna glir oppå, de er morken og går i stykker så den øverste vogna (brettet eller hva det nå er) ikke holdes på plass.

Jeg synes det er så irriterende når disse delene tydeligvis ikke tåler varmen og blir helt porøs etter noen års bruk.

Man skal vel kunne forvente mer?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/188913-holdbarhet-oppvaskmaskin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest togli

Det kommer vel litt an på merket vil jeg tro.. Jeg har ikke peiling på oppvaskmaskiner, men antar det er på samme måten med dem som med vaskemaskiner.

En jeg kjenner som jobber med hvitevarer fortalte at hvis man f.eks. hadde Zanussi(?) vaskemaskin kunne man ikke forvente at den fungerte mer enn i 3-4 år. Miele kan man derimot være så heldig å ha i 20 år. Hvis det hun sier er korrekt, høres det iallefall ut som merkene er veldig forskjellige!

Gjest papirtiger

Det kommer vel litt an på merket vil jeg tro.. Jeg har ikke peiling på oppvaskmaskiner, men antar det er på samme måten med dem som med vaskemaskiner.

En jeg kjenner som jobber med hvitevarer fortalte at hvis man f.eks. hadde Zanussi(?) vaskemaskin kunne man ikke forvente at den fungerte mer enn i 3-4 år. Miele kan man derimot være så heldig å ha i 20 år. Hvis det hun sier er korrekt, høres det iallefall ut som merkene er veldig forskjellige!

Foreldrene mine kjøpte akkurat ny vaskemaskin, etter 27 år...!

Så ja, tror merket har mye å si.

Min er AEG, det er da ikke noe dårlig merke?

Gjest '!-o-!'

Vår Zanussi vaskemaskin holdt i 16 år før den takket for seg i fjor. Og på den tida hadde vi _aldri_ problemer med den. En venninnes fem år gamle Miele derimot har det vært mye tull med.

Annonse

Gjest togli

Vår Zanussi vaskemaskin holdt i 16 år før den takket for seg i fjor. Og på den tida hadde vi _aldri_ problemer med den. En venninnes fem år gamle Miele derimot har det vært mye tull med.

Okei, men tror de lages annerledes nå enn før. Det er faktisk slik at enkelte lager maskinene slik at de skal fuske etter noen år (av økonomiske årsaker..). Nå må jeg understreke at jeg kun sier det jeg har blitt fortalt av "eksperten"(?) ;-)

Gjest togli

Foreldrene mine kjøpte akkurat ny vaskemaskin, etter 27 år...!

Så ja, tror merket har mye å si.

Wow!

Men så er det også slik at elektriske varer ofte er dårligere nå enn de var for 20-30 år siden. Av økonomiske årsaker lager man varene slik at de ikke skal leve i det "uendelige"...

IngenLurerDenneGutten

Prissegment har nok litt å si.

Jeg vedlikeholder industrimodellene til elektrolux på jobben, som er produsert av sanussi. Dette er solide greier, så de vet hva de holder på med.

Wow!

Men så er det også slik at elektriske varer ofte er dårligere nå enn de var for 20-30 år siden. Av økonomiske årsaker lager man varene slik at de ikke skal leve i det "uendelige"...

Ikke bare elektriske varer, det ser ut til å gjelde omtrent det meste. Spesielt klær har jeg merket veldig stor forskjell på.

Har arvet klær mamma brukte når hun var i slutten av tenårene/begynnelsen av tjueårene, og så har jeg brukt dem i 10 år etter den tid - fremdeles er det stretch i dem!

skorpionfisken

Alle hvitevarer er designet sånn at de skal vare de 5 årene reklamasjonstida er.

Bytta nettopp en 9 år gammel tørketrommel som røyk, og gledet meg over at den hadde levd 4 år på overtid :-).

Mikrobølgeovnen min er 16 år og like god. Den har de glemt å sette 5-års stemplet på.

Gjest papirtiger

Wow!

Ja..de sier så.

Mens vi skulle kjøpe ny vaskemaskin var det en dame som hadde akkurat maken maskin som de hadde før, den hadde holdt i 20 år..

Men, nye maskiner er _mye_ mer energibesparende, så noe godt har det jo kommet :)

Annonse

Gjest MrPimmel

Jeg syns det er forbruksdeler. På 7 år må du regne med å bytte en pakning, rem eller andre deler. Jeg bytta remma på min tre ganger på 15 år, et hengsel, bryter, lager og to pakninger. Jeg gjorde det sjøl. Hvis jeg skulle hatt service, kunne jeg like godt kjøpt ny maskin da lageret røk.

IngenLurerDenneGutten

Jeg syns det er forbruksdeler. På 7 år må du regne med å bytte en pakning, rem eller andre deler. Jeg bytta remma på min tre ganger på 15 år, et hengsel, bryter, lager og to pakninger. Jeg gjorde det sjøl. Hvis jeg skulle hatt service, kunne jeg like godt kjøpt ny maskin da lageret røk.

Hvor satt den remma da Pimmel?;)

Gjest MrPimmel

På vannpumpa som hadde v-remskive og egen liten motor. Idiotisk sak, det ble for varmt når det gikk tørt. Remmen var for alng, så jeg måtte lage nye huller og flytte pumpa og klippe høl i sida. Lageret sitter i trommelen, bryteren og hengselet i døra, pakning i vannpumpeflensen og i døra. Så ut som noe som egentlig brukes på instusjoner eller no sånt. Pakningen i døra måtte jeg lime sammen sjøl av en større fra en annen maskin, det fantes ikke å kjøpe. Sånn er det når man er blakk.

Gjest MrPimmel

Z-profil, 6x10 mm 40 grader vinkel. Siden den ene skiva var så liten, var det nok fordel med en undertannet rem, de tåler mere bøy vet jeg nå. Flottørene kunne visst vært flyttet litt opp, så den ikke tømtes helt for vann, da kunne det blitt litt kaldere i pumpa der.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...