Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere blitt frarådet å bruke p-piller fordi jeg har migrene.

Gjelder det samme for bruk av hormonspiral?

Hvor stor er sjansen for evt. spontanaborter når man bruker hormonspiral?

Kan hormonspiral brukes under amming?

Informasjon om meg:

Jeg er 27 år gammel, har 4 barn fra før og venter nå mitt femte. Jeg har fått påvvist pco etter blodprøve i høst men har blitt gravid uten hormonkur e.l.

Jeg røyker ikke og jeg drikker ikke, men jeg er overvektig.

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/18897-sp%C3%B8rsm%C3%A5l-om-hormonspiral/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har tidligere blitt frarådet å bruke p-piller fordi jeg har migrene.

Gjelder det samme for bruk av hormonspiral? Nei

Hvor stor er sjansen for evt. spontanaborter når man bruker hormonspiral? Risiko for graviditet er under 1%, og deretter er abortrisiko sannsynligvis som for andre graviditeter (mest avhengig av kivnnes alder)

Kan hormonspiral brukes under amming? Ja

Hei Kie!

Om hormonspiral kan gi migrene tror jeg er usikkert. Jeg fikk migrene noen måneder etter innsetting av hormonspiral. Har hatt migrene siden, i forbindelse med menstruasjonen.

La selv inn ett innlegg på Hodepine-forumet for en tid tilbake og spurte om dette. Her er svaret jeg fikk:

Kjære Ranja

Dette høres ut som anfall me klassisk migrene, eller migrene med aura. Hvis du ikke har hatt dette tidligere, og så får 3 anfall like etter innsetting av hormonspiral, kan det godt være en sammenheng.

Har også tatt dette opp med legen min, som også mener det er mulig at hormonspiralen har utløst migrene hos meg.

Men kan jo legge til at kroppen min reagerer på hormoner, kan ikke bruke p-piller eller mini-pillen. Ble skikkelig deprimert og konstant premenstruell av p-pillene og gikk med blødninger tre av fire uker med minipillen.

Skal se det litt an med hormonspiralen. De fleste anfallene jeg har hatt siste året har vært til å leve med, men sist måneds anfall var grusomt.

Men med milde anfall er det nesten like greit med en dag i mnd. med svak migrene og minimale menssmerter/blødninger i forhold til to dager pms og en uke menstruasjon med magevondt!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...