livspuls Skrevet 25. juni 2005 Del Skrevet 25. juni 2005 Hei! Er 32 år og fjernet eggstokker for 2 år siden pga mutasjon. Gikk først ett år på trisekvens - var mye kvalm, + slitsomt med sterke menssmerter. Gikk over på livial, men også der kvalm/mageproblemer. 1) Er det sansynlig at jeg får kvalme/mageprobl også av activelle (Har en tarm-sykdom)? De siste 6-7 mnd har jeg vært uten østrogen, har hatt lite plager den første tiden, men så begynte jeg med litt depr.følelse, virket som om det gikk litt i syklus. Det har vore knalltøft. 2) Er det sansynlig at det er mangel på østrogen som gir depresjon? Midt i denne perioden prøvde jeg en tab. men ble da veldig kvalm, og fikk depr. Legen forklarte det med at kroppen lager flere respetorer. Nå begynner jeg på activelle, ble anbefalt av lege å begynne med 1/2 tab de første dagene. 3) Hvordan synes du dette høres ut? Hvor mange dager i tilfelle med 1/2 tab. Er det ikke greiere å komme fort igang med jevnt nivå?.. 4) Kan jeg risikere depr.sympt som bivirkning av activelle? Er det ikke sånn at østrogen HJELPER mot depr? Dette ble mange spørsmål, men takker for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189166-fjernet-eggstokker-tidlig%C3%B8strogen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 25. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2005 Har også tidligere prøvd plaster (2 dager) men fikk samme symptomene. Det verste symptomet er nok depr.følelsen. Dermed skal jeg tåle mye magesmerter, hvis jeg bare slipper depr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189166-fjernet-eggstokker-tidlig%C3%B8strogen/#findComment-1303465 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 27. juni 2005 Del Skrevet 27. juni 2005 1. Det er ikke vanlig med kvalme på slike ’svake’ hormonpreparater som du har brukt. Mon ikke det er andre årsaker? 2. Du har ikke syklus når dine eggstokker er borte. Det er ikke opplagt sammenhang mellom depresjon og østrogen-mangel, den eneste mulighet er å prøve seg fram. 3. Det er ikke noe i veien for å ta ½ Activelle daglig eller en hver annen dag i starten (de første par ukene) for å venne deg til dem. 4. Activelle består av østrogen og hormonet gestagen, noen kan bli deprimerte av det (som ved premenstruelle plager). Gestagen brukes bare hvor livmoren er tilbake for å beskytte den mot unormal celledeling (risiko for kreft) ved tilførsel av ren østrogen. Annet forslag: Du kunne for eksempel få en hormonspiral i livmoren og ren østrogen i form av tabletter, eller kanskje for deg vil det være bedre med østrogen-plaster som går utenom tarm-systemet. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189166-fjernet-eggstokker-tidlig%C3%B8strogen/#findComment-1305161 Del på andre sider Flere delingsvalg…
livspuls Skrevet 27. juni 2005 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2005 1. Det er ikke vanlig med kvalme på slike ’svake’ hormonpreparater som du har brukt. Mon ikke det er andre årsaker? 2. Du har ikke syklus når dine eggstokker er borte. Det er ikke opplagt sammenhang mellom depresjon og østrogen-mangel, den eneste mulighet er å prøve seg fram. 3. Det er ikke noe i veien for å ta ½ Activelle daglig eller en hver annen dag i starten (de første par ukene) for å venne deg til dem. 4. Activelle består av østrogen og hormonet gestagen, noen kan bli deprimerte av det (som ved premenstruelle plager). Gestagen brukes bare hvor livmoren er tilbake for å beskytte den mot unormal celledeling (risiko for kreft) ved tilførsel av ren østrogen. Annet forslag: Du kunne for eksempel få en hormonspiral i livmoren og ren østrogen i form av tabletter, eller kanskje for deg vil det være bedre med østrogen-plaster som går utenom tarm-systemet. Vennlig hilsen Mette H Moen Det virker som om activelle fungerer greit (til nå).. Ikke kvalme/depr. Kan jeg forvente at det fortsetter sånn, eller er det sansynlig at jeg vil få flere bivirkninger etterhvert som jeg har gått på dem noen uker? Når jeg har vært uten østrogen et halvt år, treng kroppen tid til å venne seg til det, eller er det greit å gjøre slik jeg har gjort det.. først en halv i to dager, så hele hver dag..? Takk for svar! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189166-fjernet-eggstokker-tidlig%C3%B8strogen/#findComment-1305194 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.