Gå til innhold

En verden uten rus

Anbefalte innlegg

Gjest tanker i natten
Skrevet

Tror dere at verden ville vært bedre uten rusmidler?

Leser stadig om folk som angriper/skader/dreper andre i fylla.

Folk som kjører i fylla og skader seg selv og andre.

Forhold blir ødelagt pga fyll.

Barn lider pga fyll.

Så - hva er de positive sidene ved alkohol og andre rusmidler? Kunne vi klart oss uten og fått en bedre verden?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Vi hadde fått det langt kjedeligere uten alkohol.

Skrevet

Jeg tro vi mennesker trenger rus.

Ikke all rus er negativ.

Alt med måte.

Kunne du tenke deg et liv uten rus?

Men alt negativt som følge av rusbehov, kunne jeg vært foruten.

Etter den søte kløe...

Gjest tanker i natten
Skrevet

Jeg tro vi mennesker trenger rus.

Ikke all rus er negativ.

Alt med måte.

Kunne du tenke deg et liv uten rus?

Men alt negativt som følge av rusbehov, kunne jeg vært foruten.

Etter den søte kløe...

Jeg tror vi kan bli ruset uten å bruke rusmidler. Ruset på livet og kjærligheten?

Gjest tanker i natten
Skrevet

Vi hadde fått det langt kjedeligere uten alkohol.

Hva er så morsomt med alkohol da?

ShitDiddelyDo
Skrevet

Hva er så morsomt med alkohol da?

Du får drikke et par øl med noen venner en dag og finne ut selv hvorfor mange mener alkohol har positive effekter.

Skrevet

Jeg tror vi kan bli ruset uten å bruke rusmidler. Ruset på livet og kjærligheten?

Det fins mange måter å ruse seg på.

Trening, Glede, kjærlighet, shopping, reise osv...

Men ofte er rusmidler en rask og enkel måte å glede seg på, hvis en ikke har penger til å kjøpe seg litt glede, eller noen mennesker å glede seg med.

Gjest tanker i natten
Skrevet

Du får drikke et par øl med noen venner en dag og finne ut selv hvorfor mange mener alkohol har positive effekter.

De positive effektene jeg kommer på er det at man blir litt mer løssluppen og frimodig. Men jeg tror egentlig at det er tillært, jeg tror ikke livet hadde blitt kjedeligere uten.

Gjest tanker i natten
Skrevet

Det fins mange måter å ruse seg på.

Trening, Glede, kjærlighet, shopping, reise osv...

Men ofte er rusmidler en rask og enkel måte å glede seg på, hvis en ikke har penger til å kjøpe seg litt glede, eller noen mennesker å glede seg med.

Jeg har ingen tro på at vi kan få så mye glede av alkohol hvis ikke gleden allerede bor i oss. Alle følelser blir forsterket i rus, også sorg.

Skrevet

Jeg har ingen tro på at vi kan få så mye glede av alkohol hvis ikke gleden allerede bor i oss. Alle følelser blir forsterket i rus, også sorg.

Ser den.

Men rus kan ofte få oss til å glemme sorgen, slik at det blir rom for å drømme seg vekk litt

ShitDiddelyDo
Skrevet

De positive effektene jeg kommer på er det at man blir litt mer løssluppen og frimodig. Men jeg tror egentlig at det er tillært, jeg tror ikke livet hadde blitt kjedeligere uten.

Du skriver over at rus forsterker følelser, noe jeg er helt enig i. Altså vil en allerede lykkelig forsamling en fin sommerkveld få enda mer glede etter noen øl.

Av samme grunn er det en fin regel å holde seg unna alkohol når man er deppa.

Enkelte bør naturligvis ikke drikke i det hele tatt, men for de fleste av oss funker det som beskrevet over.

Jeg tror ikke alkohol kan være direkte årsak til at noen dreper. At alkoholen kan tippe et allerede sykt sinn over, tviler jeg derimot ikke på.

tullball1365380062
Skrevet

jeg tror nok mange hadde vært spart for til dels store lidelser hvis ikke rusmidler fantes. de positive sidene ved rusmidler er ikke i nærheten engang av å veie opp for alle skadevirkningene de gir. det er ihvertfall min mening.

kanskje alkohol gjør at 70000 mennesker blir litt ekstra glade en fredagskveld, mens en dør i en trafikkulykke fordi han kjører i fylla, en blir grisebanka og får store psykiske problemer etterpå, en blir voldtatt, og 50 stk gjør noe de angrer på i mange måneder eller år etterpå.

uansett hvor mange som blir i godt humør og får en ekstra fin kveld pga alkoholen, så syns jeg ikke det veier opp for de lidelsene alkoholen har forårsaka den kvelden.

Skrevet

jeg tror nok mange hadde vært spart for til dels store lidelser hvis ikke rusmidler fantes. de positive sidene ved rusmidler er ikke i nærheten engang av å veie opp for alle skadevirkningene de gir. det er ihvertfall min mening.

kanskje alkohol gjør at 70000 mennesker blir litt ekstra glade en fredagskveld, mens en dør i en trafikkulykke fordi han kjører i fylla, en blir grisebanka og får store psykiske problemer etterpå, en blir voldtatt, og 50 stk gjør noe de angrer på i mange måneder eller år etterpå.

uansett hvor mange som blir i godt humør og får en ekstra fin kveld pga alkoholen, så syns jeg ikke det veier opp for de lidelsene alkoholen har forårsaka den kvelden.

Jada, og hvis jeg ringer til legevakta fordi ungen min er forkjølet så kanskje en annen dør av hjerteinfarkt fordi legen er hos meg.

Sånn er verden, den rekker ikke¨å ta hensyn til alle.

Gjest vrooooom
Skrevet

Ja, verden ville vært bedre uten rus. Men det er jo ikke mulig å få det til, så da er det fint å sette inn begrensninger i folks valg på akkurat det punktet. Fri flyt av rusmidler kan vi ikke ha, fordi mange folk er altfor ukritiske og har en tro på seg selv og sin dømmekraft som er helt ute av proporsjon. Sånne folk må vi andre beskyttes mot. Rett og slett.

Skrevet

Selvfølgelig er det ikke mulig å "veie opp" for at noen dør e.l. ved at andre har det bra.

Men jeg synes du roter litt her. Det faktum at 70.000 har en positiv opplevelse av noe, gjør at man ikke kan forby det selv om én dør av det. Logikken er nøyaktig like gyldig om man snur spørmålsstillingen.

"...................................."

Skrevet

Det har sannsynligvis aldri eksistert en sivilasjon uten rusmidler. Ergo er det en utopi å forestille seg det. Det er lite som kan gjøres for å endre på grunnleggende trekk og drifter ved menneskesinnet, uten å ta utviklingen over tusenvis av år i betraktning.

"...................................."

tullball1365380062
Skrevet

Jada, og hvis jeg ringer til legevakta fordi ungen min er forkjølet så kanskje en annen dør av hjerteinfarkt fordi legen er hos meg.

Sånn er verden, den rekker ikke¨å ta hensyn til alle.

jeg ser nå ikke helt likheten her da, men poenget mitt er at syns du virkelig at det er verdt at mennesker dør, ikke nødvendigvis den som drikker, men kanskje et barn som blir påkjørt av en som fyllekjører eller noe i den duren, for at noen titalls eller hundre tusen mennesker skal ha det gøy?? eller kan du gi meg et bedre argument for at rusmidler bør være lovlig enn at man har det gøy eller følsser seg bra når man er rusa hvis man klarer å kontrollere seg? for jeg er 100% sikker på at det er mange eksempler på dødsfall og ulykker som ikke hadde skjedd hvis verden hadde vært uten alkohol. vrooooom skreiv det veldig bra syns jeg. ikke alle har god nok dømmekraft og ser ikke konsekvensene av handlingene de gjør når de er rusa.

Angela1365380318
Skrevet

En perfekt verden i mitt sinn, er uten rus,men dette er helt usansynlig og forblir bare ønskedrømmer.

I norge regner man med at mellom 40 og 70 000 barn lider av foreldrenes rusmisbruk, god nok grunn til å forby alt spør du meg, men desverre så ville folk fortsatt som før om det var ulovig, så da er det nest beste statlig kontroll som vinmonopol osv.

Skrevet

Verden hadde vært bedre uten folk som kjører i fylla, folk som blir voldelige i fylla og folk som ruser seg foran barna sine.

De fleste har det bare moro og skader ingen etter et par øl.

petter smart
Skrevet

Da kunne vi like godt fjernet masse annet som også er positivt for noen og negativt for andre.

Folk dør i trafikken, slutt med biler, fly osv. La folk gå på beina.

Folk spiser seg fete og usunne på mat, gå over til kun grønnsaker og magert kjøtt.

Folk blir usosiale og utrente pga TV og data, kutt disse. Så kan folk komme seg ut og i aktivitet.

Lista over ting som i større eller mindre grad har negative konsekvenser er lang. Skal vi kutte ut alle positive ting kun fordi de er negative for noen?

Det er uansett vanskelig å måle hvor positivt f.eks. rus er. Det er ikke bare snakk om å ha det litt gøy en lørdags kveld. Kanskje hadde man hatt et mye verre samfunn uten rus.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...