Gå til innhold

Svart/hvitt bilder på nett (trenger hjelp)

Anbefalte innlegg

Gjest togli
Skrevet

Vi sendte en haug digitale bilder for framkalling hos Eurofoto i går. Et av bildene ville jeg gjerne ha framkalt i sort/hvitt, men dette gjør ikke Eurofoto sånn uten videre :-(

Noen av dere som vet om andre linker til fotofirmaer som kan gjøre dette på en enkel måte (med noen tastetrykk på nettet...)? Eller er det ikke mulig når man tar bilder med digitale kameraer og vanlig "film"(?)?

Jeg er en annen
Skrevet

Det enkleste er vel å gjøre det selv. I Photoshop kan man gjøre dette med full kontroll, men det fins helt sikkert noen enklere/gratis bildebehandlingsprogrammer som kan konvertere til s/v også.

hjertebarnet
Skrevet

Kan du ikke rett og slett printe det ut på din egen printer med fotopapir da? Da kan du jo velge svart-hvitt om du vil.

Gjest togli
Skrevet

Kan du ikke rett og slett printe det ut på din egen printer med fotopapir da? Da kan du jo velge svart-hvitt om du vil.

Blir ikke bildene av dårligere (og mindre holdbar) kvalitet om man printer de ut?

hjertebarnet
Skrevet

Blir ikke bildene av dårligere (og mindre holdbar) kvalitet om man printer de ut?

Jeg har funnet ut at når jeg printer bildene mine ut selv, blir de akkurat like god kvalitet som dem jeg bestiller. Etter at jeg fant ut det, har jeg spart masse penger!

Skrevet

Har du skikkelig fotopapir og en god skriver blir de som de du får i butikken.

Gjest kroppogsjel
Skrevet

sjekk fotoknudsen.no Der mener jeg du kan få gjort det.

Ellers som noen sier kan du printe det ut selv, men jeg personlig er ganske kresen, og sparer ingenting på å printe dem ut selv fordi både skikkelig fotopapir og fotoblekkpatron er så dyrt. Hender jeg tar ut en og annen forstørrelse selv, eller hvis jeg bare skal printe de ut på vanlig ark for å bruke på f.eks sang til bursdag eller noe.

Skrevet

Bare et lite PS: Husk at hvis du sitter med et fargefoto og bare gjør det om til svarthvitt (dvs gråskala), så vil bildet som regel bli mye "gråere" med mindre kontraster enn hvis du opprinnelig tok det som svarthvittfoto. Det kan lønne seg å redigere det på forhånd for å få best resultat. Det som egner seg best for dette er verktøyet "Curves" i Photoshop eller Gimp.

Skrevet

Bare et lite PS: Husk at hvis du sitter med et fargefoto og bare gjør det om til svarthvitt (dvs gråskala), så vil bildet som regel bli mye "gråere" med mindre kontraster enn hvis du opprinnelig tok det som svarthvittfoto. Det kan lønne seg å redigere det på forhånd for å få best resultat. Det som egner seg best for dette er verktøyet "Curves" i Photoshop eller Gimp.

"på forhånd" altså før du får det overført til fotopapir, ikke før du gjør det om til svarthvitt :)

Skrevet

Sort/hvitt kan være lekkert for de rette bildene, men det er ikke bare å konvertere rett fra farge til sort/hvitt som Citoyen sier. Man kan eksperimenter på flere måter.

Men her er er en "light" variant i PS for dem som vil ordne det fort og greit.

http://www.tutorialized.com/tutorial/The-Easy-Conversion-to-Black-and-White/8064

Gjest togli
Skrevet

Takk for tips :-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...