Gjest prust Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Jeg jobber i et lite firma med 4-5 ansatte. Jeg har vært med på å bygge opp bedriften fra idé til der vi står nå, med en fortsatt skjør økonomi, men med optimistiske planer om fremtiden. De siste seks årene har jeg hatt tre barselpermisjoner, men nå regner jeg med at vi er ferdige med produksjonen. Jeg skal ha ferie i juli og august, og skal jobbe 60% fra september. Er ansatt i 100%, men ønsker 60% i alle fall ut 2006. Så er det veien videre. Daglig leder sa til meg i dag at jeg nå virkelig har sjansen til å forme min egen arbeidsplass hvis jeg ønsker å stå på og ta ansvar fremover. Han sa at han kom ikke til å bli her for evig og alltid, og jeg forstod det slik at han indirekte på sikt ønsker meg til å overta roret. Dette er jo kjempespennende og utfordrende! Det er vel viktig nå hvordan jeg spiller mine kort i forhold til hva slags arbeidsoppgaver jeg ønsker og hvordan jeg utfører dem - og hvordan jeg innstiller meg på det å jobbe fremover. Vet ikke helt hva jeg vil med innlegget. Føler bare at jeg nå går over i en ny fase i arbeidslivet. Jobbet tre år fra endt utdanning til første barn, deretter en "produksjonsfase" på seks år. Så begynner en "oppbyggingsfase", der jeg ikke ønsker å jobbe fullt pga små barn, men der jeg ønsker å bli tatt på alvor i jobben - og etterhvert kanskje til å lede en spennende bedrift om 4-6-10 år! Kommentarer? 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Det høres veldig spennende ut! Jeg tror det første du bør gjøre, er å sette eg ned og ta en lang prat med mannen din. Dersom du skal få til alt med utviklinga på den "nye" jobben, virker det som om du er nødt til å stå på ganske mye? Og det innebærer kanskje at du i perioder jobber MYE? Dette innebærer igjen at du er nødt til å ha den fulle og hele støtte fra mannen din, og at han i perioder kanskje må ta større del av unga enn det han gjør i dag? Dette er bare noen tanker jeg har, det er ikke sikkert jeg har rett... 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Det høres veldig spennende ut! Jeg tror det første du bør gjøre, er å sette eg ned og ta en lang prat med mannen din. Dersom du skal få til alt med utviklinga på den "nye" jobben, virker det som om du er nødt til å stå på ganske mye? Og det innebærer kanskje at du i perioder jobber MYE? Dette innebærer igjen at du er nødt til å ha den fulle og hele støtte fra mannen din, og at han i perioder kanskje må ta større del av unga enn det han gjør i dag? Dette er bare noen tanker jeg har, det er ikke sikkert jeg har rett... Ja, vi må nok ha en prat. Nå har jeg vært hjemme i nesten halvannet år (har jobbet litt i vinter og vår) - men det er stort sett jeg som tar ansvar hjemme i forhold til organiseringen av AS Familien. Mannen min er daglig leder i en liten bedrift han og, og jobber ekstremt mye i perioden mars-september - så jeg vet ikke helt hvordan vi skal gjøre dette. Samtidig har jeg sagt klart fra at jeg ikke ønsker å jobbe 100% fra nyttår, men fortsette i 60% et år til. Daglig leder ønsker meg i så stor stillig som mulig... Det er veldig OK å bli sett på som attraktiv på jobben, men jeg får jo et dilemma i forhold til barna. De er jo så små ennå, og vi ønsker ikke å jobbe 200%... Mannen min kan ikke jobbe mindre enn 100% når han er daglig leder... 0 Siter
mariaflyfly Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Ja, vi må nok ha en prat. Nå har jeg vært hjemme i nesten halvannet år (har jobbet litt i vinter og vår) - men det er stort sett jeg som tar ansvar hjemme i forhold til organiseringen av AS Familien. Mannen min er daglig leder i en liten bedrift han og, og jobber ekstremt mye i perioden mars-september - så jeg vet ikke helt hvordan vi skal gjøre dette. Samtidig har jeg sagt klart fra at jeg ikke ønsker å jobbe 100% fra nyttår, men fortsette i 60% et år til. Daglig leder ønsker meg i så stor stillig som mulig... Det er veldig OK å bli sett på som attraktiv på jobben, men jeg får jo et dilemma i forhold til barna. De er jo så små ennå, og vi ønsker ikke å jobbe 200%... Mannen min kan ikke jobbe mindre enn 100% når han er daglig leder... Hehe, når du sier det på denne måten, høres det ut som om dere vil få et lite problem. 0 Siter
collins Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Sørg for å kjøp deg inn billig i selskapet. Det kan bli en gullgruve hvis du har ambisjoner og idèer. Før du vet ordet av det kan dere bli oppkjøpt. Jeg fikk 8 ganger innsatsen når firmaet ble solgt. Kun lønnsinntekt blir for dårlig hvis man bidrar til verdiskapning. Du jobber bare penger i andre. 0 Siter
Freya Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Hehe, når du sier det på denne måten, høres det ut som om dere vil få et lite problem. Hvis begge to er daglige ledere, har de vel råd til barnevakt/dagmamma/au pair/nanny etc? Ikke at det veier opp for at man har lyst til å være sammen med barna så klart. 0 Siter
Gjest mallet Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Hvis begge to er daglige ledere, har de vel råd til barnevakt/dagmamma/au pair/nanny etc? Ikke at det veier opp for at man har lyst til å være sammen med barna så klart. Ikke alle daglige ledere har god lønn, spesielt ikke i små bedrifter i oppbyggingsfase 0 Siter
Freya Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Ikke alle daglige ledere har god lønn, spesielt ikke i små bedrifter i oppbyggingsfase Jo, det er mulig det, men det sto jo ikke noe om hvor mannen jobbet. Hørtes ut som han hadde jobbet der ganske lenge. 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Sørg for å kjøp deg inn billig i selskapet. Det kan bli en gullgruve hvis du har ambisjoner og idèer. Før du vet ordet av det kan dere bli oppkjøpt. Jeg fikk 8 ganger innsatsen når firmaet ble solgt. Kun lønnsinntekt blir for dårlig hvis man bidrar til verdiskapning. Du jobber bare penger i andre. Dette er en stiftelse, der alt evt overskudd går inn i driften. Så det er nok ingen gullgruve, men en interessant og spennende arbeidsplass med ok lønn om en stund :-) 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Hvis begge to er daglige ledere, har de vel råd til barnevakt/dagmamma/au pair/nanny etc? Ikke at det veier opp for at man har lyst til å være sammen med barna så klart. Verken i min manns eller i min bedrift har lederen høy lønn :-( Mannen min har ca 380.000, jeg har 333.000, daglig leder noe mer. Så vi blir vel ikke akkurat rike i de yrkene vi har, men vi har spennende jobber begge to! 0 Siter
Gjest prust Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Hehe, når du sier det på denne måten, høres det ut som om dere vil få et lite problem. Ja... Har ikke tenkt så mye på dette ennå, men jeg ser helt klart dilemmaet mellom å ville være mye hjemme med barna og samtidig bli regnet med på arbeidsplassen og være med "oppover" og fremover i bedriften! 0 Siter
Freya Skrevet 28. juni 2005 Skrevet 28. juni 2005 Verken i min manns eller i min bedrift har lederen høy lønn :-( Mannen min har ca 380.000, jeg har 333.000, daglig leder noe mer. Så vi blir vel ikke akkurat rike i de yrkene vi har, men vi har spennende jobber begge to! Ok, det er jo hovedsaken, tross alt! Håper dere finner en løsning slik at alle blir fornøyde. Lykke til med jobben og alt framover. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.