Gå til innhold

Hjelp, husmødre! Ketchupflekker!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Samboeren har vært på fylla og selvfølgelig klart å søle ketchup på den nye hvite jakka. *sukk*

Prøvde med bio-tex spray rett på flekkene og vasket på vanlig vis (lot bio-texen virke en god stund), men det forsvant bare minimalt. Noen gode råd? Jakka er av bomull, ala collegegenser-stoff. Den er hvit, men har grønne sømmer og grønt for i kragen. Går det an å bruke klor? (Flekkene er bare der det hvite er.) Kan vaskes på 40 grader.

Alle gode råd mottas med takk! :)

Skrevet

Det er en flekkfjernings-side på www.omo.no

:-)

Skrevet

Det er en flekkfjernings-side på www.omo.no

:-)

Jepp, jeg prøvde der, men det som sto var at man skulle bruke flytende omo, men det har jeg ikke! Tenkte kanskje noen hadde noen supre kjerringråd jeg ikke hadde tenkt på. :)

Gjest Shira12
Skrevet

Guttungen min klinte det på sin hvite skjorte.

Jeg sprayet på sånn rosa sprayflaske...Vanish??? Heter det det?

Noe sånt iallefall.

Sprayet rikelig på, ventet ca 1 min, puttet det hele på 40 grader i vaskemaskin, og vips, skjorten var hvit igjen.

Gjest berlitz
Skrevet

Jeg ville ikke brukt klor. Synes det av og til gir gule flekker. I tillegg trekker klorinen inn i stoffet, selv om du bare har det på flekken, og det som er farget kan bli misfarget av det.

Selv er jeg ivrig tilhenger av zalo. Men det spørs om du får det vekk om flekken nå har blitt "vasket inn" i stoffet. Gamle flekker er mer vriene enn nye, synes jeg.

Skrevet

Noe sånt iallefall.

Sprayet rikelig på, ventet ca 1 min, puttet det hele på 40 grader i vaskemaskin, og vips, skjorten var hvit igjen.

Ja, jeg har en sånn rosa flaske med Vanish, skal prøve det neste gang! :)

Gjest Shira12
Skrevet

Kom på ett tips til her jeg sitter og egentlig burde vært i seng...

100% olivensåpe tar de fleste flekker.

Litt usikker på hvor du kan få kjøpt det (fikk min i gave), men prøv helsekosten.

Gnikk godt med såpe på hele flekken før vask, sutl i vei med vann og såpe ;-)

Vask så vanlig i maskin.

Den såpa har jeg brukt på mange flekker, funker faktisk også på fettflekker.

Gjest Shira12
Skrevet

Ja, jeg har en sånn rosa flaske med Vanish, skal prøve det neste gang! :)

Det funket hos meg...Og kremt...den skjorta hadde ligget i skittentøyskurven i en uke *flau*

Skrevet

Det funket hos meg...Og kremt...den skjorta hadde ligget i skittentøyskurven i en uke *flau*

Her vaskes det heller ikke akkurat hver dag, for å si det mildt... Har hatt det litt travelt i det siste, så jeg har ikke hatt så mye tid til å bry meg med husarbeid. Men for pokker altså, det er da vel ikke bare mitt ansvar å få fylleklærne hans rene heller. :)

Altfor snill er jeg! ;)

Gjest Liza i London
Skrevet

Noe sånt iallefall.

Vanish er helt utrolig.

Ihvertfall sier Nanny det.

Skrevet

Vanish er helt utrolig.

Ihvertfall sier Nanny det.

Jepp, skal prøve det!

Tenkte kanskje bio-tex tok knekken på ketchupen, men det så dårlig ut det gitt. Har bestandig fått bort tomatsausflekker på mine egne hvite gensere (som jeg alltid er like lur og har på meg når jeg lager mat), ved å bruke Vanish altså.

(Gisp, for en setning! Velvel, det er natt!) ;)

Gjest Liza i London
Skrevet

Jepp, skal prøve det!

Tenkte kanskje bio-tex tok knekken på ketchupen, men det så dårlig ut det gitt. Har bestandig fått bort tomatsausflekker på mine egne hvite gensere (som jeg alltid er like lur og har på meg når jeg lager mat), ved å bruke Vanish altså.

(Gisp, for en setning! Velvel, det er natt!) ;)

Har du Vanish Spray eller saann som skal legges i en wash ball i maskinen?

En kombinasjon gir visstnok beste resultat.

Det er et merke som visstnok er enda bedre,men husker ikke navnet siden jeg ikke vasker toey selv

Skrevet

Har du Vanish Spray eller saann som skal legges i en wash ball i maskinen?

En kombinasjon gir visstnok beste resultat.

Det er et merke som visstnok er enda bedre,men husker ikke navnet siden jeg ikke vasker toey selv

Jeg har vanish spray, men jeg kan vel få tak i slik pulver som man har sammen med vaskepulveret også. Sprayen tok iallfall noen tomatsausflekker som hadde havnet på det off-white gulvteppet. Grr, at aldri folk kan ete skikkelig. :)

Gjest Liza i London
Skrevet

Jeg har vanish spray, men jeg kan vel få tak i slik pulver som man har sammen med vaskepulveret også. Sprayen tok iallfall noen tomatsausflekker som hadde havnet på det off-white gulvteppet. Grr, at aldri folk kan ete skikkelig. :)

Folk - ihvertfall ikke barn - eter sjelden sikkelig!

Jeg sjekket paa vaskerommet,det beste heter ACE,flytende,skal i en saan wash ball akkurat som vaskemiddellet.

Skrevet

Folk - ihvertfall ikke barn - eter sjelden sikkelig!

Jeg sjekket paa vaskerommet,det beste heter ACE,flytende,skal i en saan wash ball akkurat som vaskemiddellet.

Fulle mannfolk er verre enn barn, skal jeg si deg. ;)

Skrevet

Jepp, jeg prøvde der, men det som sto var at man skulle bruke flytende omo, men det har jeg ikke! Tenkte kanskje noen hadde noen supre kjerringråd jeg ikke hadde tenkt på. :)

Ha på Zalo på flekken, og la virke ei god stund. SKYLL AV ALT før du putter jakka i vaskemaskinen, ellers blir den full av skum (jada, jeg fant ut det en gang... ).

Har hørt det skal virke av flere eldre damer, så det er kanskje verdt et forsøk.

Gjest vaskeridama
Skrevet

Si at han må se på hva Grethe Kausland gjør på den reklamen. Hun spruter jo ketchup på en jakke før hun vasker den, eller noe sånnt....

Skrevet

Si at han må se på hva Grethe Kausland gjør på den reklamen. Hun spruter jo ketchup på en jakke før hun vasker den, eller noe sånnt....

Hun vasker jo bare med vanlig vaskemiddel jo! Blir nok kanskje rent på en fersk flekk, men ikke på flekker som har godgjort seg en uke... :)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...