Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Når jeg nå vil prøve å gå ned to kg, så har jeg begynt å trene mer. Mer aktivitet må jo hjelpe. Men i tillegg prøver jeg å legge om kostholdet litt, spise litt mindre porsjoner, kutte ut godsaker osv. Men er det sånn at det er antall kalorier per dag per uke som er avgjørende. Sånn at om jeg vet en kveld jeg skal kose meg så er det greit å ikke spise så mye sunn mat den dagen? Sånn at antall kalorier ikke blir for høyt? Og hva med frukt og grønnskaer? Kan jeg spise hvor mye jeg vil av dette, eller vil disse også kunne føre til for mange kalorier per dag, selv om de i seg selv er sunne? 0 Siter
Gjest Dinå Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Aktivitet er en veldig viktig når man skal ned i vekt så det er bra du har begynt å trene. Man kan spise så mye man vil av grønnsaker, men frukt som inneholder mer kalorier og fruktsukker bør man ikke spise for mye av. To frukter om dagen er nok greit. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror at du bør spise vanlig den dagen hvor du vet du skal spise mer på kvelden. Det er viktig å opprettholde forbrenningen ved å spise ofte og lite. Du kan jo heller trene litt mer den dagen du skal kose deg ekstra :-) Lykke til! 0 Siter
Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Aktivitet er en veldig viktig når man skal ned i vekt så det er bra du har begynt å trene. Man kan spise så mye man vil av grønnsaker, men frukt som inneholder mer kalorier og fruktsukker bør man ikke spise for mye av. To frukter om dagen er nok greit. Jeg er ingen ekspert, men jeg tror at du bør spise vanlig den dagen hvor du vet du skal spise mer på kvelden. Det er viktig å opprettholde forbrenningen ved å spise ofte og lite. Du kan jo heller trene litt mer den dagen du skal kose deg ekstra :-) Lykke til! Takk for svar:) Vet du noe om hvilke furkter jeg bør holde meg unna? Har liksom tatt det for gitt at all frukt er sunn jeg og spist masse av det...:/ 0 Siter
Gemini Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Takk for svar:) Vet du noe om hvilke furkter jeg bør holde meg unna? Har liksom tatt det for gitt at all frukt er sunn jeg og spist masse av det...:/ Alle frukter inneholder fruktsukker, og bør modereres noe. Og ikke ALLE grønnsaker er "fritt fram" heller. Mais og avokado er blant de mer kaloririke grønnsakene som man ikke bør spise ubegrenset av. Men ellers er det jo mye gode grønnsaker da. Og så kan man lage en mager dip av Kesam 1% (eller den som heter "Ekstra lett rømme" (Rømmekolle) tilsatt Maarud Dip (eller egne krydre, eller andre dip-varianter). Men tilbake til frukt, banan er blant de mer kaloririke. Og tørket frukt, de bør du holde deg unna eller spise i svært små mengder under slanking. Men - selvsagt bedre enn snop om du må ha noe søtt. Men helst frisk frukt altså! Jordbær og vannmelon (sesong nå!), samt grapefrukt er blant de aller beste. Ellers er vel de fleste frukter ganske ålreit. Libra-kursene anbefaler ikke mer enn 2 frukt per dag. Men jeg tror nok du kan lage ditt eget opplegg, ikke nødvendig å følge det slavisk, i alle fall ikke om du trener en del. Det er jo tross alt sunn mat, ikke kaloribomber! :-) 0 Siter
Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Alle frukter inneholder fruktsukker, og bør modereres noe. Og ikke ALLE grønnsaker er "fritt fram" heller. Mais og avokado er blant de mer kaloririke grønnsakene som man ikke bør spise ubegrenset av. Men ellers er det jo mye gode grønnsaker da. Og så kan man lage en mager dip av Kesam 1% (eller den som heter "Ekstra lett rømme" (Rømmekolle) tilsatt Maarud Dip (eller egne krydre, eller andre dip-varianter). Men tilbake til frukt, banan er blant de mer kaloririke. Og tørket frukt, de bør du holde deg unna eller spise i svært små mengder under slanking. Men - selvsagt bedre enn snop om du må ha noe søtt. Men helst frisk frukt altså! Jordbær og vannmelon (sesong nå!), samt grapefrukt er blant de aller beste. Ellers er vel de fleste frukter ganske ålreit. Libra-kursene anbefaler ikke mer enn 2 frukt per dag. Men jeg tror nok du kan lage ditt eget opplegg, ikke nødvendig å følge det slavisk, i alle fall ikke om du trener en del. Det er jo tross alt sunn mat, ikke kaloribomber! :-) Ok, takk:) Ofte MÅ jeg bare ha noe og spise, og da er vel frukt og grønt uansett bedre enn alternativet? Uansett spiser jeg ikke store mengder, kasnkje 4 om dagen... Ofte banan som mellommåltid før lunsj... Trene mer da, siden jeg ikke greier spise lite nok.. Redd for å spise for lite til å holde forbrenningen oppe også da... 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Spis det du vil av frukt. De fleste vil uansett ikke dytte i seg så mye at det er noe problem. Men det er klart: Er du av den typen som gomler 30 epler om dagen fordi jeg nå sier du ikke bør tenke på hva du dytter i deg av frukt, er det en annen sak. 0 Siter
Babette Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Ok, takk:) Ofte MÅ jeg bare ha noe og spise, og da er vel frukt og grønt uansett bedre enn alternativet? Uansett spiser jeg ikke store mengder, kasnkje 4 om dagen... Ofte banan som mellommåltid før lunsj... Trene mer da, siden jeg ikke greier spise lite nok.. Redd for å spise for lite til å holde forbrenningen oppe også da... Det siste du sier der er viktig. Mitt tips er å spise helt normalt, ikke telle kalorier, men være måteholden med godsakene. Og så satse på at mere trening er nok. Det burde ikke være noe problem å gå ned to kilo bare ved hjelp av trening, hvis du trapper opp i forhold til før. 0 Siter
Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Spis det du vil av frukt. De fleste vil uansett ikke dytte i seg så mye at det er noe problem. Men det er klart: Er du av den typen som gomler 30 epler om dagen fordi jeg nå sier du ikke bør tenke på hva du dytter i deg av frukt, er det en annen sak. Neida, ingen fare;) Maks fem om dagen her. Du, du har litt greie på trening tror jeg..? Kan det hende vekta ikke blir no mindre, siden fettet blir mer muskler i stedet? Jeg skal jo ikke mye ned, bare bli fastere, men nistirrer på vekta, og det skjer ikke noe der... 0 Siter
Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Det siste du sier der er viktig. Mitt tips er å spise helt normalt, ikke telle kalorier, men være måteholden med godsakene. Og så satse på at mere trening er nok. Det burde ikke være noe problem å gå ned to kilo bare ved hjelp av trening, hvis du trapper opp i forhold til før. To kilo på hvor lenge da? 0 Siter
ShitDiddelyDo Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Neida, ingen fare;) Maks fem om dagen her. Du, du har litt greie på trening tror jeg..? Kan det hende vekta ikke blir no mindre, siden fettet blir mer muskler i stedet? Jeg skal jo ikke mye ned, bare bli fastere, men nistirrer på vekta, og det skjer ikke noe der... Fettet vil aldri bli til muskler, men muskler veier mer enn fett. Altså er det meget mulig du legger på deg litt muskler mens du mister fett, og dermed blir slankere likevel. Så hvis jeg var deg ville jeg heller brukt målebånd som mål. Ikke vekta. Den lyver. 0 Siter
Babette Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 To kilo på hvor lenge da? Vanskelig å si. Men cluet er jo å holde seg på den vekten man oppnår uten å forsake for mye av bordets gleder. Og da tror jeg økte treningsdoser er tingen. Størst effekt vil man ha hvis man trener svært lite fra før av. I sin tid, da jeg begynte å løpe, fikk jeg også økt matlyst. Og jeg spiste mye mer enn før. Likevel gikk jeg ned 5 kg (ufrivillig) i løpet av et år. Trener du til vanlig, og i så fall hvordan og hvor ofte? 0 Siter
Gjest litt frustrerende, egentlig... Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Neida, ingen fare;) Maks fem om dagen her. Du, du har litt greie på trening tror jeg..? Kan det hende vekta ikke blir no mindre, siden fettet blir mer muskler i stedet? Jeg skal jo ikke mye ned, bare bli fastere, men nistirrer på vekta, og det skjer ikke noe der... Jeg holder på å skal ta av 3-4 kg, og trener ganske mye styrke. Vekta står omtrent stille, men jeg merker på klærne og ser i speilet at jeg har tatt av litt. Men vekta er omtrent den samme. 0 Siter
Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Vanskelig å si. Men cluet er jo å holde seg på den vekten man oppnår uten å forsake for mye av bordets gleder. Og da tror jeg økte treningsdoser er tingen. Størst effekt vil man ha hvis man trener svært lite fra før av. I sin tid, da jeg begynte å løpe, fikk jeg også økt matlyst. Og jeg spiste mye mer enn før. Likevel gikk jeg ned 5 kg (ufrivillig) i løpet av et år. Trener du til vanlig, og i så fall hvordan og hvor ofte? Til vanlig er det ingen trening på meg, så alt er pluss:) Nå jogger jeg hver tredje dag, sykler hver tredje, og går turer innimellom der, pluss at jeg tar litt øvelser type sit ups, push up foran tv'en. Også går jeg konsekvent trapper;) Ikke heis. 0 Siter
Babette Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Til vanlig er det ingen trening på meg, så alt er pluss:) Nå jogger jeg hver tredje dag, sykler hver tredje, og går turer innimellom der, pluss at jeg tar litt øvelser type sit ups, push up foran tv'en. Også går jeg konsekvent trapper;) Ikke heis. Hvor langt og hvor lenge jogger du? Hvis du skal ned i vekt, er det viktig at du holder på en stund. F. eks. 45 minutter fire ganger i uka. En kombinasjon av jogging og litt styrketrening bør gi ønsket resultat. Rask stavgang er også ypperlig. Fettforbrenningen økes med 30% når man bruker staver. F. eks. en lang søndagstur i terrenget (mye motbakker er bra) med staver. Og så jogge 4 ganger i uka i tillegg. 0 Siter
Gjest litt ned Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Hvor langt og hvor lenge jogger du? Hvis du skal ned i vekt, er det viktig at du holder på en stund. F. eks. 45 minutter fire ganger i uka. En kombinasjon av jogging og litt styrketrening bør gi ønsket resultat. Rask stavgang er også ypperlig. Fettforbrenningen økes med 30% når man bruker staver. F. eks. en lang søndagstur i terrenget (mye motbakker er bra) med staver. Og så jogge 4 ganger i uka i tillegg. Jogging og sykling kombinert blir ca fem dager i uken. Holder nok på minst 40 minutter hver gang. Direkte styrke blir det jo ikke da, siden jeg kun trener hjemme. Håper det blir bra snart. Merker faktisk utseendemessig at jeg er blitt strammere, særlig magen, men vekta er den samme. 0 Siter
Babette Skrevet 29. juni 2005 Skrevet 29. juni 2005 Jogging og sykling kombinert blir ca fem dager i uken. Holder nok på minst 40 minutter hver gang. Direkte styrke blir det jo ikke da, siden jeg kun trener hjemme. Håper det blir bra snart. Merker faktisk utseendemessig at jeg er blitt strammere, særlig magen, men vekta er den samme. Vekta i seg selv spiller jo ingen rolle. Speil og eventuelt målebånd er en bedre målestokk. 0 Siter
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.