Gå til innhold

TV-lisens

Gjest Unnasluntrer...

Anbefalte innlegg

Gjest Unnasluntrer...
Skrevet

Hva skjer om man blir tatt for å ikke betale lisens? Får man bot (i så fall hvor stor?) eller må man bare begynne å betale den?

Gjest Djises
Skrevet

Jeg gjør det også..tv og videospiller er kjøpt i pappas navn.

Aner ikke hva som skjer..men er ganske liten sjanse for at det skal skje..aldri hørt om noen som har kommet hjem til folk for å sjekke om de eier tv!

Dessuten vil jeg tro at du ikke kan få noe høyere bot isåfall, enn det du har spart på dette!

De kan jo ikke få deg til å skal betale tilbake alt du har spart, da de ikke kan vite hvor lenge du har hatt tv..

Gjest tatt gitt
Skrevet

Jeg måtte bare begynne å betale den, med litt tilbakevirkende effekt. 1/2 år tilbake. han var ikke sur engang, bare glad for å fått noen på kroken antar jeg.

Gjest Ramina
Skrevet

Så vidt jeg har skjønt så får man straffebot, man må begynne å betale den og det må betales den tid de finner det for godt at du har hatt tv.

Mener de at du har hatt tv i ti år og ikke betalt den tiden så må du helt enkelt betale for ti år.

De er sæææææææære :)

Skrevet

Aner ikke hva som skjer..men er ganske liten sjanse for at det skal skje..aldri hørt om noen som har kommet hjem til folk for å sjekke om de eier tv!

Dessuten vil jeg tro at du ikke kan få noe høyere bot isåfall, enn det du har spart på dette!

De kan jo ikke få deg til å skal betale tilbake alt du har spart, da de ikke kan vite hvor lenge du har hatt tv..

Har du ikke hørt om folk som har fått lisenskontrollen på døra?

Vel - da har du hørt om en nå, meg! :-)

Jeg satt og så på TV, da det ringte på hos meg. Gikk for å åpne, og der sto det en mann som presenterte seg som lisenskontrollør. Og i bakgrunnen sto TV-en og lot seg vanskelig bortforklare...

Måtte bare begynne å betale (eller kanskje det var fra et halvår tilbake).

Gjest betaler ikke lisens med glede
Skrevet

Ikke uvanlig at man får besøk på døra med etterspørsel om man har tv. De har lister over folk som ikke står på lisens lista. Men de kan ikke uten videre komme inn for å sjekke. De må ha godkjenning fra politi først.

Selv har jeg parabol på verandaen så det skal litt til for å bortforklare at jeg ikke har tv. Men jeg klarte meg i flere år uten å betale lisens før paraboltiden. Men det er greit å ha sånne saker i orden i grunnen.

Skrevet

Vi hadde nettopp flytta inn da de kom, og det er fri sikt fra døra og inn til tv som stod på, pluss at tv nr2 syns gjennom vinduet fra gata. Vi fikk ikke bot eller noe tilbakevirkende kraft, men vi sa som sant var at vi bare hadde bodd der i noen mnd, og regnet med at canal digital ga dem beskjed da vi bestilte kabeltv, noe de faktisk ikke gjorde.

mariaflyfly
Skrevet

Har du ikke hørt om folk som har fått lisenskontrollen på døra?

Vel - da har du hørt om en nå, meg! :-)

Jeg satt og så på TV, da det ringte på hos meg. Gikk for å åpne, og der sto det en mann som presenterte seg som lisenskontrollør. Og i bakgrunnen sto TV-en og lot seg vanskelig bortforklare...

Måtte bare begynne å betale (eller kanskje det var fra et halvår tilbake).

Hehe, jeg tror det var her på dol en fortalte at det ringte på døra midt under en landskamp i fotball. uttafor stod det en mann som sa "Åh, jeg forstyrrer kanskje midt i landskampen?" Vedkommende kunne litt halvirritert bekrefte det. Dermed kunne mannen fortelle at han kom fra NRKs lisenskontor.

*knegg*

Gjest du bør lyve litt
Skrevet

Du bør ikke være ærlig når de tar deg på fersken iallefall. Ikke si at du har hatt fjernsynet lenge, for da bekrefter du jo at du har lurt deg unna.

Si at du akkurat har kjøpt deg fjernsyn, en til to mnd. siden, da betaler du bare vanlig lisens.

Skrevet

Så vidt jeg har skjønt så får man straffebot, man må begynne å betale den og det må betales den tid de finner det for godt at du har hatt tv.

Mener de at du har hatt tv i ti år og ikke betalt den tiden så må du helt enkelt betale for ti år.

De er sæææææææære :)

"Mener de at du har hatt tv i ti år og ikke betalt den tiden så må du helt enkelt betale for ti år."

Nå ja...det skal de jaggu få slite litt med å få juridisk hold for.

"..................................."

Gjest Ramina
Skrevet

"Mener de at du har hatt tv i ti år og ikke betalt den tiden så må du helt enkelt betale for ti år."

Nå ja...det skal de jaggu få slite litt med å få juridisk hold for.

Det er hva jeg har hørt...om med tanke på hvem vi har med å gjøre så tviler jeg ikke særlig på at det er sant ;)

Men om det praktiseres slik aner jeg ikke.

Som du sier, de må sikkert ha en "god grunn" til å mene at en har hatt det i så lang tid.

Jeg betaler pungtlig selv, men har vært i krangel med dem pga. andre ting, og guri malla alstå...de er ikke enkle å ha med å gjøre...

men det er vel forsåvidt ikke jeg heller når jeg tenker meg om... ;)

Gjest M.Angelica
Skrevet

Den ene gangen vi ble tatt så måtte vi bet noen mnd tilbake. Vi sa bare at vi nydlig hadde flytta inn. Selv om det bare nesten var sant :)

Skrevet

Det er hva jeg har hørt...om med tanke på hvem vi har med å gjøre så tviler jeg ikke særlig på at det er sant ;)

Men om det praktiseres slik aner jeg ikke.

Som du sier, de må sikkert ha en "god grunn" til å mene at en har hatt det i så lang tid.

Jeg betaler pungtlig selv, men har vært i krangel med dem pga. andre ting, og guri malla alstå...de er ikke enkle å ha med å gjøre...

men det er vel forsåvidt ikke jeg heller når jeg tenker meg om... ;)

Vel, det er jo tross alt en statsstøttet kanal - på en måte en del av staten. Og de fleste vet vel at staten er hevet over de lover og regler som gjelder for privatpersoner.

Gjest Ramina
Skrevet

Vel, det er jo tross alt en statsstøttet kanal - på en måte en del av staten. Og de fleste vet vel at staten er hevet over de lover og regler som gjelder for privatpersoner.

Jepp, det er akkurat det vi alle vet...eller iallefall burde vite ;)

Så, som sakt...hva de enn finner på så forbauser det meg ikke.

Skrevet

Ble tatt jeg, men spilte ung blondine utenbysfra som ikke skjønte hva dette herre var for noe rart.

Måtte ikke betale bot, kun fra den dagen vi innrømmet at vi hadde tv i leiligheten.

Jeg har hørt om flere som har blitt tatt, og alle har måttet betale bot, enten liten eller stor.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...