Gå til innhold

Endagslinser når skjeve hornhinner?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest prust

Jeg er ekspert på skjeve hornhinner! Neida, bare langvarig bruker av ulike typer linser.

Brukte lenge tre-måneders linser (3-4 år?), og de var jeg forsåvidt fornøyd med, men i fjor kom det noen nye månedslinser som jeg nå bruker.

Har forstått det som at jeg har stor skjevhet, dvs at jeg må bruke den beste typen (og dyreste) libser for skjeve hornhinner. Jeg ser ikke like godt som med briller, men godt nok til at jeg bruker dem nesten hver dag. Foretrekker briller hvis jeg skal på kino eller hvis jeg har sovet spesielt dårlig om natta.

På pakken står det "Frequency XCEL TORIC"

Styrken er følgende: BC:8,7, DIA 14,4 PWR -0,25/ -2,75 x 170 (Høyre)

BC 8,7, DIA 14,4 PWR -0,25 / -3,25 x 180 (venstre)

Dette er de linsene JEG har vært mest fornøyd med. Ligger bra på øyet, og forskyver seg minimalt.

Jeg er ekspert på skjeve hornhinner! Neida, bare langvarig bruker av ulike typer linser.

Brukte lenge tre-måneders linser (3-4 år?), og de var jeg forsåvidt fornøyd med, men i fjor kom det noen nye månedslinser som jeg nå bruker.

Har forstått det som at jeg har stor skjevhet, dvs at jeg må bruke den beste typen (og dyreste) libser for skjeve hornhinner. Jeg ser ikke like godt som med briller, men godt nok til at jeg bruker dem nesten hver dag. Foretrekker briller hvis jeg skal på kino eller hvis jeg har sovet spesielt dårlig om natta.

På pakken står det "Frequency XCEL TORIC"

Styrken er følgende: BC:8,7, DIA 14,4 PWR -0,25/ -2,75 x 170 (Høyre)

BC 8,7, DIA 14,4 PWR -0,25 / -3,25 x 180 (venstre)

Dette er de linsene JEG har vært mest fornøyd med. Ligger bra på øyet, og forskyver seg minimalt.

Det var det jeg opplevde sist jeg brukte linser (3-4 år siden jeg sluttet) - at jeg ikke så like klart med linsene som med brillene - og det gjorde at jeg sluttet - fikk vondt i hodet m.m. MEN det må jo være kommet noe nytt på markedet...? Hvor mye koster linsene, og kan du bestille de via disse linsebutikkene på internett?

Gjest prust

Det var det jeg opplevde sist jeg brukte linser (3-4 år siden jeg sluttet) - at jeg ikke så like klart med linsene som med brillene - og det gjorde at jeg sluttet - fikk vondt i hodet m.m. MEN det må jo være kommet noe nytt på markedet...? Hvor mye koster linsene, og kan du bestille de via disse linsebutikkene på internett?

Jeg har gått til en fast optiker her i kristiansand helt siden jeg begynte med briller for 20 år siden, og etterhvert med linser (for ca 15 år siden). Aner ikke om en kan bestille dem via internett. Du må vel uansett til en optiker for å måle styrken på skjevheten?

Tror jeg betaler ca 1700 kr to ganger i året, og jeg tror linsevæske kommer i tillegg til dette - ja er nesten 95% sikker på at den prisen kun er for linsene og for serviceavtalen.

Grusomt dyrt, men jeg trives ikke med briller, og kommer nok til å fortsette med linser så lenge jeg har råd til det.

fru Burlefot

Linser og skjeve hornhinner kan være en komplisert affære, tror nesten du må gå til en optiker og prøve deg litt frem. Dersom du kun har en svak skjevhetsgrad, kan du kanskje bruke CooperVisions sin Frequency Aspheric, denne linsen er ikke torisk/har ikke lodd, men korrigerer skjevheten ved lysbryting. Dersom sterkere lut må til må du over på linser med lodd. Disse opplever mange at de ser uklart med, feks når de sitter foran pc'en. Dette har så vidt jeg forstår med det å gjøre at linsen er nødt til å ligge helt riktig for å korrigere skjevheten, og feks ved skjermstirring har man hele tiden veldig mye bevegelse i øyet. Eller noe sånt ;-)

Annonse

Jeg bruker Focus Dailies Toric, det er dagslinser som korrigerer skjeve hornhinner. Funker greit nok de, men jeg ser av og til litt lysstråler fra f.eks. billys og lys i tunneler når jeg kjører i mørke. Blir litt tørr på øynene, men har egentlig alltid vært plaget med det ved linsebruk (har brukt både års- og månedslinser tidligere).

Fikk du nye tall hos optikeren før du prøvde linser? Min mor måtte ha en litt annen styrke i linser enn i briller.

Gjest prust

Jeg bruker Focus Dailies Toric, det er dagslinser som korrigerer skjeve hornhinner. Funker greit nok de, men jeg ser av og til litt lysstråler fra f.eks. billys og lys i tunneler når jeg kjører i mørke. Blir litt tørr på øynene, men har egentlig alltid vært plaget med det ved linsebruk (har brukt både års- og månedslinser tidligere).

Jeg har egentlig ikke skjønt poenget med endagslinser. Du tar dem vel ut når du sover? Hvorfor ikke like godt ha noen som varer en måned? Er det akkurat de ti sekundene det tar å rense dem du sparer?

Mener ikke å være frekk altså, men lurer på hvorfor. Er fryktelig trøtt. Har bakt to kaker og drukket x glass rødvin... og dekket på bordet til selskap i morgen. Skulle ha vasket over golvet og...

Gjest prust

Fikk du nye tall hos optikeren før du prøvde linser? Min mor måtte ha en litt annen styrke i linser enn i briller.

Ja, det må jeg ha og. Brillene korrigerer best. De sitter jo noen cm utenfor øyet, og jeg har forstått det slik at brytningen ikke er den samme.

Jeg har egentlig ikke skjønt poenget med endagslinser. Du tar dem vel ut når du sover? Hvorfor ikke like godt ha noen som varer en måned? Er det akkurat de ti sekundene det tar å rense dem du sparer?

Mener ikke å være frekk altså, men lurer på hvorfor. Er fryktelig trøtt. Har bakt to kaker og drukket x glass rødvin... og dekket på bordet til selskap i morgen. Skulle ha vasket over golvet og...

Det er kjekt dersom man mister linsen, man kan bare ta en ny. De er mykere og puster ofte bedre. Man slipper som meg å være redd for om linsen har fått rifter, være redd for at den kanskje ikke ble renset godt nok, gruble over om enhver plage er tegn på begynnende infeksjon.. hehe.

Kjenner folk som ikke tåler månedslinser i det hele tatt uten å få infeksjoner.

Gjest prust

Det er kjekt dersom man mister linsen, man kan bare ta en ny. De er mykere og puster ofte bedre. Man slipper som meg å være redd for om linsen har fått rifter, være redd for at den kanskje ikke ble renset godt nok, gruble over om enhver plage er tegn på begynnende infeksjon.. hehe.

Kjenner folk som ikke tåler månedslinser i det hele tatt uten å få infeksjoner.

OK, da er det ikke noe for meg. Som jeg skrev et eller annet sted her, har jeg brukt tremåneders-linser lenge uten problem.

Har ikke ødelagt linsene eller mistet dem noen gang tror jeg! Jo - en gang da jeg stod på vannski så datt den ene ut, men jeg fikk tak i den i fart! måtte slippe taket i en sving da, for å holde på linsen.

Nei, nå er jeg langt ute på viddene. Må legge meg!

Det er greit for meg, for jeg bruker ikke linser hver dag. Når jeg f.eks. har nattevakter, bruker jeg heller briller, for det er så tørr luft på jobben at jeg må ta av linsene etter halve natta likevel.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...