alltid blid Skrevet 30. juni 2005 Del Skrevet 30. juni 2005 jeg er ei 39 år gammel 4 barns mor som skal fjerne begge eggstokkene pga mye bryst/eggstokkrefti nær familie. Jeg har forstått at jeg da kommer i overgangsalder og må begynne med hormoner.Hvilke hormoner må jeg ta for å fungere mest mulig normalt? Legen min snakket om hormonspiral,plaster, tabl., hva med brystkreft ???? Jeg er helt forvirret.Hvordan er det å komme i overgangsalder når man er så ung ? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189675-fjerning-av-eggstokkene/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Det du trenger er østrogen, men gis det alene øker det risiko for kreft i livmoren, derfor gis det sammen med et annet hormon: gestagen. Det ser ut som det er gestagenet i kombinasjon med østrogen som øker risiko for brystkreft, så det er en fordel å bruke rent østrogen. Spør legene om mulighet for også å fjerne livmoren, inngrepet er ikke så mye større. Ellers vil jeg også foreslå hormonspiral med gestagen, og plaster eller pille med østrogen hvor du kan regulere dosen etter behov. Det er ikke annerledes å komme i overgangsalder rundt 40 år, kanskje behøves litt mer østrogen enn hos de eldre. Noen kvinner får tegn på testosteronmangel når man fjerner eggstokkenes produksjon. Dessverre har vi ikke fullgod erstatning som egner seg for kvinner. Det at du skal bruke hormoner i 10 år mer enn andre kvinner med naturlig overgangsalder skal du ikke bekymre deg for. Ved å ta bort eggstokkene reduseres din risiko, med tilskudd av hormon får du samme risiko som andre kvinner med intakte eggstokker. Det er hormon til kvinner ETTER naturlig overgangsalder som øker risiko. Hormon til kvinner før 50 år øker ikke risiko. Skjønner du? ellers spør igjen. (utenom betalingsordning) Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189675-fjerning-av-eggstokkene/#findComment-1309329 Del på andre sider Flere delingsvalg…
arda1365380791 Skrevet 2. juli 2005 Del Skrevet 2. juli 2005 Det du trenger er østrogen, men gis det alene øker det risiko for kreft i livmoren, derfor gis det sammen med et annet hormon: gestagen. Det ser ut som det er gestagenet i kombinasjon med østrogen som øker risiko for brystkreft, så det er en fordel å bruke rent østrogen. Spør legene om mulighet for også å fjerne livmoren, inngrepet er ikke så mye større. Ellers vil jeg også foreslå hormonspiral med gestagen, og plaster eller pille med østrogen hvor du kan regulere dosen etter behov. Det er ikke annerledes å komme i overgangsalder rundt 40 år, kanskje behøves litt mer østrogen enn hos de eldre. Noen kvinner får tegn på testosteronmangel når man fjerner eggstokkenes produksjon. Dessverre har vi ikke fullgod erstatning som egner seg for kvinner. Det at du skal bruke hormoner i 10 år mer enn andre kvinner med naturlig overgangsalder skal du ikke bekymre deg for. Ved å ta bort eggstokkene reduseres din risiko, med tilskudd av hormon får du samme risiko som andre kvinner med intakte eggstokker. Det er hormon til kvinner ETTER naturlig overgangsalder som øker risiko. Hormon til kvinner før 50 år øker ikke risiko. Skjønner du? ellers spør igjen. (utenom betalingsordning) Vennlig hilsen Mette H Moen Det er vanskelig å se at den informasjonen legen gir her stemmer med terapianbefalingene fra Statens Legemiddeltilsyn. Svaret kan neppe sies å være evidensbasert ut fra den viten som foreligger i dag. Nye metaanalyser av foreliggende studier, og ikke minst den norske brystkreftstudien som kom i november 2004, gir spørsmålsstilleren god grunn til uro og bekymring. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189675-fjerning-av-eggstokkene/#findComment-1309633 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Det er vanskelig å se at den informasjonen legen gir her stemmer med terapianbefalingene fra Statens Legemiddeltilsyn. Svaret kan neppe sies å være evidensbasert ut fra den viten som foreligger i dag. Nye metaanalyser av foreliggende studier, og ikke minst den norske brystkreftstudien som kom i november 2004, gir spørsmålsstilleren god grunn til uro og bekymring. Her må jeg komme med en ubeskjeden påstand om at jeg er ganske godt oppdatert. (Jeg har tilmed vært rådgiver for Statens Legemiddelverk om hormonbehandling som det henvises til). Det Arda riktig henviser til er hormonbehandling til kvinner etter naturlig menopause, og her øker risiko for brystkreft med behandlingens varighet. Men er mine innvendinger til Arda er følgende: Det er vist at hvis man fjerner eggstokkene hos en kvinne under 35 år reduseres hennes risiko for brystkreft med over 50%. Med tilskudd økes risiko til normalt nivå, eller ved å begrense tilskuddet til bare den østrogendose som holder henne symptomfri kan man muligens fortsatt ha en redusert risiko i forhold til kvinner med egenproduksjon på et høyere nivå. Det er vist å være en viss relasjon mellom en kvinnes østrogennivå og forekomst av brystkreft. Arda nevner Tromsøundersøkelsen ved Kjersti Bakken. Kvinnene i denne studie hadde gjennomsnittsalder på 53 år (45-64 år), altså mye høyere enn den aktuelle kvinnes alder. Litt avhengig av hormontypen medførte behandling i over 5 år en 2-3 ganger øket risiko for brystkreft. Interessant nok viste studien ingen økt risiko for de som bare hadde brukt østrogen i over 5 år. Samme funn ble gjort i den meget omtalte Womens Health Initiative studie fra USA, at ren østrogen ikke ga øket risiko. En engelsk studie (Million women) viste at ren østrogen ga lavere risikoøking enn østrogen/gestagen. Arda nevner metaanalyse. Den største metaanalyse om brystkreft fra 1997 viste at for kvinner under 50 år var det ingen økt risiko om de hadde brukt hormon i 5, 10 eller 15 år. Man må gå ut fra at kvinner som ved en alder av 50 år hadde brukt hormon i 10 år var fordi de var kommet i meget tidlig overgangsalder, altså som aktuelle kvinne. Mitt svar til ’alltid blid’ var altså sterkt evidensbasert og fundert på mange gode og store studier. Jeg gjentar (for ikke å skape større forvirring). Det er ikke holdepunkter for at kvinner som kommer i meget tidlig overgangsalder øker sin risiko for brystkreft i forhold til de som har fungerende eggstokker ved å bruke hormon frem til ’naturlig overgangsalder på 50-53 år. Med lavest mulig tilskudd (som motvirker symptomer og bevarer skjelettet) kan man MULIGENS ha redusert risiko. Ren østrogen er å foretrekke og enklere å håndtere, så den er en fordel om livmoren er fjernet, men kanskje (vi har ikke evidens) kan et alternativ være hormonspiral. Jeg fortsetter gjerne diskusjon både med ’alltid blid’ og Arda da det er et emne som har opptatt meg i 25 år. Vennlig hilsen Mette H Moen 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189675-fjerning-av-eggstokkene/#findComment-1310503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
hu' Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Her må jeg komme med en ubeskjeden påstand om at jeg er ganske godt oppdatert. (Jeg har tilmed vært rådgiver for Statens Legemiddelverk om hormonbehandling som det henvises til). Det Arda riktig henviser til er hormonbehandling til kvinner etter naturlig menopause, og her øker risiko for brystkreft med behandlingens varighet. Men er mine innvendinger til Arda er følgende: Det er vist at hvis man fjerner eggstokkene hos en kvinne under 35 år reduseres hennes risiko for brystkreft med over 50%. Med tilskudd økes risiko til normalt nivå, eller ved å begrense tilskuddet til bare den østrogendose som holder henne symptomfri kan man muligens fortsatt ha en redusert risiko i forhold til kvinner med egenproduksjon på et høyere nivå. Det er vist å være en viss relasjon mellom en kvinnes østrogennivå og forekomst av brystkreft. Arda nevner Tromsøundersøkelsen ved Kjersti Bakken. Kvinnene i denne studie hadde gjennomsnittsalder på 53 år (45-64 år), altså mye høyere enn den aktuelle kvinnes alder. Litt avhengig av hormontypen medførte behandling i over 5 år en 2-3 ganger øket risiko for brystkreft. Interessant nok viste studien ingen økt risiko for de som bare hadde brukt østrogen i over 5 år. Samme funn ble gjort i den meget omtalte Womens Health Initiative studie fra USA, at ren østrogen ikke ga øket risiko. En engelsk studie (Million women) viste at ren østrogen ga lavere risikoøking enn østrogen/gestagen. Arda nevner metaanalyse. Den største metaanalyse om brystkreft fra 1997 viste at for kvinner under 50 år var det ingen økt risiko om de hadde brukt hormon i 5, 10 eller 15 år. Man må gå ut fra at kvinner som ved en alder av 50 år hadde brukt hormon i 10 år var fordi de var kommet i meget tidlig overgangsalder, altså som aktuelle kvinne. Mitt svar til ’alltid blid’ var altså sterkt evidensbasert og fundert på mange gode og store studier. Jeg gjentar (for ikke å skape større forvirring). Det er ikke holdepunkter for at kvinner som kommer i meget tidlig overgangsalder øker sin risiko for brystkreft i forhold til de som har fungerende eggstokker ved å bruke hormon frem til ’naturlig overgangsalder på 50-53 år. Med lavest mulig tilskudd (som motvirker symptomer og bevarer skjelettet) kan man MULIGENS ha redusert risiko. Ren østrogen er å foretrekke og enklere å håndtere, så den er en fordel om livmoren er fjernet, men kanskje (vi har ikke evidens) kan et alternativ være hormonspiral. Jeg fortsetter gjerne diskusjon både med ’alltid blid’ og Arda da det er et emne som har opptatt meg i 25 år. Vennlig hilsen Mette H Moen Jeg er en kvinne på 43 år som har fulgt denne diskusjonen. Grunnen for det er at jeg fikk lokalavansert brystkreft i fjor og jeg har en østrogen/progesteronfølsom svulst. Jeg har brukt Levonova i 7 år og har hatt mistanke om at denne har fremprovosert kreften. Jeg bruker nå Tamoksifen profylaktisk, men har ikke kommet i menopause. Dette bekymrer meg og jeg har disutert mulighetene for å fjerne ovariene for å redusere østrogennivået mitt. Etter hva jeg forstår av overnevte diskusjon, er ikke et østrogennivå alene grunn til bekymring? Eller er det det i mitt tilfelle? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189675-fjerning-av-eggstokkene/#findComment-1310596 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mette Moen, Gynekolog Skrevet 4. juli 2005 Del Skrevet 4. juli 2005 Jeg er en kvinne på 43 år som har fulgt denne diskusjonen. Grunnen for det er at jeg fikk lokalavansert brystkreft i fjor og jeg har en østrogen/progesteronfølsom svulst. Jeg har brukt Levonova i 7 år og har hatt mistanke om at denne har fremprovosert kreften. Jeg bruker nå Tamoksifen profylaktisk, men har ikke kommet i menopause. Dette bekymrer meg og jeg har disutert mulighetene for å fjerne ovariene for å redusere østrogennivået mitt. Etter hva jeg forstår av overnevte diskusjon, er ikke et østrogennivå alene grunn til bekymring? Eller er det det i mitt tilfelle? Vi har ikke gode og store studier som viser effekten av hormonspiral, men det er ikke noe som tyder på at den kan øke risiko for brystkreft. Med hensyn til å fjerne eggstokker for å forebygge tilbakefall av brystkreft, så gjorde man for noen år siden en undersøkelse med 'medikamentell fjerning av eggstokker' ved medikamenter av typen GnRH-analoger i forhold til å behandle med tamoxifen. Disse stoffer skaper samme østrogen-nivå som fjerning av eggstokker. Det ser ut som tamoxifen var det beste alternativ, så hold deg til det. Vennlig hilsen Mette H Moen PS jeg vet ganske mye om hormonbehandling i klimakteriet, men er mindre inne i problemet omkring brystkreftbehandling. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/189675-fjerning-av-eggstokkene/#findComment-1310667 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.