Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Lulili

Nå vet jeg nesten ikke hva jeg skal gjøre. Det begynte for nesten ett år siden. Jeg hadde menstruasjon og brukte tampong. Da jeg en kveld skulle skifte tampong (den hadde sittet i i 3-4 timer), fikk jeg en akutt smerte i underlivet. Det var så vondt å tårene trillet. Dette pågikk i en uke. Dro til legen som ga meg piller mot soppinfeksjon. Dette hjalp ikke i det hele tatt (testet meg for sopp og forskjellige kjønnsykdommer, men fant ingenting). Etter to uker gikk smertene over til kløe og svie. Og da intens kløe og svie. Kløen spredte seg også til endetarmen.Noen uker etter det igjen roet det seg. Underlivet føltes ikke bra, men det var levelig. I hele denne perioden unngikk jeg sex med samboeren min. Da jeg etter tre uker uten særlig symptomer skulle prøve å ha sex, var det helt jævlig. Det sved og "brant" noe forferdelig. Og slik har det vært siden. Så å si symptomfri når jeg ikke har sex, men grusomt når jeg har det. Men ikke alltid. Noen ganger svir det nesten ikke i det hele tatt, mens andre ganger gjør det for vondt til at vi kan gjennomføre det. Har lest om vestibulitt, men er usikker på om det er dette jeg har, da jeg kan bruke tamponger uten at gjør vondt overhodet. Bør kanskje også nenves at jeg har slitt mageproblemer. Da jeg skulle til undersøkelse på sykehus i vinter, fastet jeg i 5 dager. Da forsvant alt av symptomer. Og jeg elsker samboeren min, så dette er ikke et psykologisk problem. Men det går virkelig ut over psyken. Er veldig langt nede pga. dette etter å ha slitt med det i ett år. I følge gynekologen ser alt bra ut nedentil.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189680-hjelp/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

For det første, så kan jeg ikke se at det er sammenhang mellom tampongen som du fjernet for ett år siden og dine symptomer. Jeg tror ikke det er psykisk. Du er selv inne på om det kan være vestibulitt, og mye tyder på det, men vel ikke i mest uttalte grad i og med at du kan bruke tampong og av og til kan ha samleie. Jeg henviser deg til legeforeningens informasjon:

http://www.legeforeningen.no/index.gan?id=14405&subid=0

Oppsummering:

• Seponere p-piller og alle lokalmidler.

• Forsøke Xylocain gel 5-6 ganger daglig.

• Fysioterapi med bekkenbunnsavslapning.

• Kognitiv behandling- ved vaginisme og bekkenbunnsspasmer. Kan bryte ond sirkel.

• Trisykliske antidepressiva som trappes opp til 50 mg om kvelden kan forsøkes.

• Operasjon i sjeldne tilfeller.

Få henvisning til gynekolog, ev vulvaklinikken på Rikshospitalet.

Vennlig hilsen Mette H Moen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/189680-hjelp/#findComment-1310517
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...