Gå til innhold

Anbefalte innlegg

akkuratsånn

Jeg er en godt voksen kvinne som de siste årene har fått store problemer med diare (irritert tarm) de 2-3 dagene av menstruasjonen da den er som kraftigst. Jeg er nødt til å beregne smertestillende (paracet/ibumentin/pinex/paralgin eller hva jeg har for hånden) hver 3 - 4 time for å klare å gjennomføre arbeidsdagen. Smertene er lammende og et stort problem for meg. Jeg har forsøkt å kutte ut bruk av tamponger, uten at dette hjelper. Jeg har ennå 60 menstruasjoner igjen til jeg fyller 50 og har den eneste dimmeplan til jeg slipper plagene. Hva skjer og hva skal jeg gjøre ?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/190095-menstruasjon-og-diare/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Hva med en hormonspiral (levonova)? Den virker bra i mange tilfeller og vil kanskje helt fjerne blødningene. Hormonet er ikke østrogen, men gestagen som svarer til det hormonet som dannes i tiden fra eggløsning til menstruasjon, progesteron. Det er bortfall av progesteron som fremkaller kramper i livmoren (så den tømmer sitt innhold av blod), og som også kan medføre kramper i tarmen. Du kan bruke den helt til overgangsalderen. Hormonet blir stort sett i livmoren, så det er liten effekt på andre deler av kroppen og den øker ikke risiko for kreft, beskytter faktisk mot kreft i livmoren. Den koster ca 1200 kr og holder i 5 år, ev 7 år. Andre alternativ er medikamenter av typen NSAID (Ibux, Napren osv)eller p-pille som du kan bruke hvis du er frisk og ikke røker.

Vennlig hilsen Mette H Moen

akkuratsånn

Hva med en hormonspiral (levonova)? Den virker bra i mange tilfeller og vil kanskje helt fjerne blødningene. Hormonet er ikke østrogen, men gestagen som svarer til det hormonet som dannes i tiden fra eggløsning til menstruasjon, progesteron. Det er bortfall av progesteron som fremkaller kramper i livmoren (så den tømmer sitt innhold av blod), og som også kan medføre kramper i tarmen. Du kan bruke den helt til overgangsalderen. Hormonet blir stort sett i livmoren, så det er liten effekt på andre deler av kroppen og den øker ikke risiko for kreft, beskytter faktisk mot kreft i livmoren. Den koster ca 1200 kr og holder i 5 år, ev 7 år. Andre alternativ er medikamenter av typen NSAID (Ibux, Napren osv)eller p-pille som du kan bruke hvis du er frisk og ikke røker.

Problemet er ikke blødningene, men diareen.

Jeg får heller ikke lov å få p-piller osv med hormoner pga to antydninger til blodpropp tidligere.

Men to dager i måneden går jeg altså fast på smertestillende.

Hva gjør jeg ?

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Du kän bruke Levonova selv om du har hatt antydning av blodpropp, og det er ikke noe i veien for i flere dager å bruke store mengder av NSAIDs

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...